ביקורת DVD: ברוכים הבאים לזומבילנד

מימין לשמאל: וודי הארלסון, אביגיל ברסלין, אמה סטון וג'סי אייזנברג. מתוך ברוכים הבאים לזומבילנד.

מימין לשמאל: וודי הארלסון, אביגיל ברסלין, אמה סטון וג'סי אייזנברג. מתוך ברוכים הבאים לזומבילנד.

"ברוכים הבאים לזומבילנד" הולך ללא ספק להיות אחד מסרטי הקאלט החדשים, בעיקר משום שהוא פשוט סרט שכולו כיף. "זומבילנד" מאגד בתוכו בדיוק את מה שאנחנו רוצים מדי פעם מהקולנוע שלנו: קצת בידור, קצת רומנטיקה והרבה מרדפים עקובים מדם. אני לא חובבת סרטי זומבים מושבעת, אבל אי אפשר להגדיר את הסרט "זומבילנד" רק כסרט כזה. אז נכון יש בו זומבים ואכן הם רודפים אחרי בני אדם ורוצים לבלוס אותם עד תום, אבל יש בסרט תחכום, שנינות, ומעל הכל הומור, שלא יסולא מפז. מה שבאמת טוב בסרט הוא שהוא משלב לנו בין כל העולמות הז'אנריסטיים האפשריים ואם יורשה לי להגדיר אותו אז הייתי אומרת שהוא מערבון זומבים, שפוגש את "להרוג את ביל" שפוגש את "ליל המתים החיים" וזו רק אחת מההגדרות הרבות שניתן להרכיב לסרט.

הסרט ללא ספק מספק לנו נוסחה לא שיגרתית, אולם זוכה בזכות הערבוביה ותחושת התוהו ובוהו שלו לחויה מהנה בכל רגע ורגע. מהבחינה הזו אפשר לציין סרט נוסף שהצליח לעורר חוויות זהות שכאלו -"קיק אס", שכיבכול לקח את ז'אנר גיבורי העל והפריח את השממה הרגילה של מנגנון הנקמה של הגיבור, שנחוש לחסל את אלו שהשמידו את אהוביו בגיבור חדש שאין לו כביכול שום אג'נדה ממשית מלבד הרצון לצאת עם ברד השוקו שלו מחנות הקומיקס בלי שיתנפלו עליו בריונים. עוד סיבה לראות בשני הסרטים הללו תמונת מראה זה של זה היא שגם ב"זומבילנד" וגם ב"קיק אס" יש לנו ילדות קטנות וקשוחות שלגמרי גונבות את ההצגה.

מבחינת הליהוק, קלעו יוצרי "זומבילנד" בדיוק למטרה בכל אחת מבחירותיהם לארבע הדמויות הראשיות בסרט: קולמבוס (ג'סי אייזנברג), הוא הבחור היהודי שהופך ל "Bad ass"; ויצ'יטה (אמה סטון, השפנפנה מ"בית השפנפנות" ההזוי עם אנה פאריס), היא הבחורה שהוא אוהב – ממש כמו "קזבלנקה"… רק עם הזומבים; ליטל רוק (אביגיל ברסלין, הילדה ששיחקה בכל סרט אפשרי בתקופה האחרונה), אשר מלמדת אותנו דבר או שתיים על כוחן המתפרץ של בנות צעירות; והפסיכופת האהוב שלי טלהסי (וודי הארלסון, האיש שהמציא מה זה להיות רוצח מלידה בסרטו השערורייתי של אוליבר סטון).

ג'סי אייזנברג. מתוך ברוכים הבאים לזומבילנד.

ג'סי אייזנברג. מתוך ברוכים הבאים לזומבילנד.

אחרי אפוקליפסה זומבית ארצות הברית שינתה את פניה בעקבות וירוס שהתפרץ ברחבי הערים. האמריקאים הפכו לזומבים חסרי רחמים והמצוד אחר טיפת הדם הבאה מציג אומה בה גם חיוך ילדותי נראה כגורם איום ומעוות. אז מי נשאר עוד אנושי בכל הברדק הזה? באופן מפתיע, החנון החביב קולמבוס. כמובן שבאופן סימבולי, שמו של הגיבור מעניק למעשיו משמעות רבה יותר וגם הוא מגלה את אמריקה, אך הפעם במובן הלא חיובי של המילה. קולמבוס לא ממש מתרגש מכל מה שקורה סביבו, הוא כבר די התרגל לחוקים שיצר לעצמו על מנת לשרוד את התקפות הזומבים ואנחנו אפילו נהנים מההסברים שלו עליהם תוך כדי התקלויותיו בפתיחה עם היצורים הרצחניים. בהקפאת הפריים ופנייה ישירה ומודעת אלינו הצופים הופך קולמבוס לגיבור האולטימטיבי ואנחנו לא רק יודעים מה הוא חושב – אנחנו גם מחכים לשמוע את הוראות המדריך ה'מרתה סטוארטי' שלו לחיים עם זומבים, כיוון שמאוד חשוב לדעת מה אסור לעשות בסיטואציה הזו אם לא רוצים לגמור עם מוח מרוח על הרצפה.

קולמבוס לא באמת מתגעגע לימים הקודמים, אבל חש את הבדידות המפעמת בחסך הגמור שנכפה עליו מכל מבט, היבט או מראה אנושי. פגישה מקרית עם טלהסי מביאה את השניים למסע משותף לפלורידה על מנת להשמיד כמה שיותר זומבים. המטרה המרכזית של טלהסי היא לא רק ריטוש זומבים פוטניצאליים, אלא הרצון הבלתי נשלט שלו לבלוס טוינקי טעים (אני חייבת לציין שזו עוגת ספוג דוחה ומגעילה, אבל מי אני שאתווכח עם הארלסון). בהיתקלות מקרית של השניים עם שתי אחיות מגניבות – ויצ'טה וליטל רוק עולה בפנינו אמירה פמינסטית, שגם בעולם זומביסטי להפליא שולטת ביד רמה האישה (girl power לנצח). הרביעיה המגובשת הזו יוצאת למסע מלא דם, דם ודם. "זומבילנד" הוא בהחלט מסרטי המסע שלא ישאירו אותכם עם נופים פסטורליים מעוררי השתאות ומחשבות על התבגרות שתעלה בכם געגועים לבית המוכר והטוב, אך תציג אהבת נעורים מתוקה בין קולמבוס לויצ'טה שבהחלט עושה חמים ונעים בלב בין כל הריטושים והקטיעות. לכל מי שתהה בעניין כמובן שיהיה סרט המשך (איך חשבתם שלא), שיצא על פי מקורות רשמיים לאקרנים ב-2011.

הסרט יצא החודש במהדורת DVD עם תוספות מיוחדות הכוללת: סצנות שירדו בעריכה, קטעים מאחורי הקלעים וערוץ פרשנות נלווה של השחקנים והבמאי במהלך הסרט. יש להזהיר ולהדגיש שהסרט לא מיועד לילדים, נשים בהיריון ולבעלי לב חלש. צפיה מהנה.

דירוג: ★★★★☆

ברוכים הבאים לזומבילנד
ארה"ב, 2009
88 דקות.
הפצה: פורום פילם, החל מה-26.04.2010 על DVD ועל BluRay.
בימוי:
רובן פליישר
תסריט:
רט ריס
פול ורניק
שחקנים:
וודי הארלסון
ג'סי אייזנברג
אמה סטון
אביגיל ברסלין

שיוכים: ביקורות DVD
גאסר

סרט פשוט נפלא

איתי

גדול זה הסרט זומבים המצחיק ביותר

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?