ביקורת DVD: תשע – 9

מתוך 9.

מתוך 9.

הסרט "תשע" המקורי לא היה סרט אנימציה באורך מלא. ב-2005 שיין אקר יצר סרטון קצר בן 11 דקות, שהציג את הדמות 9 לעולם והסרט אף זכה למועמדות לאוסקר בקטגוריית סרט האנימציה הקצר. הגירסה הארוכה מ-2009 של הסרט זכתה ל-79 דקות והפעם אקר חבר למנטור שלו טים ברטון, שעזר לו להפיק את הפרויקט המורחב. אז נכון, הסרט הארוך לא זכה לתגובות חיוביות כמו קודמו המקוצר, אולם אני חושבת שבמידה מסוימת נעשה לו עוול בקטילות לא רציונאליות שהתעלמו מהבגרות של התכנים, האנימציה והסגנון המיוחד של הסרט.

"9" מציג אנימציה מרשימה ויש משהו אנושי כל כך בדמויות – ובעיקר בגיבורו הסמרטוטי של הסרט 9 – שמקסים ושובה את המסך מן הרגע הראשון. השילוב בין אנימציה ריאליסטית ומרהיבה לאפוקליפסה אפלה, הוא תרכובת מצוינת שמבטיחה שהסרט לא יהיה ילדותי ויעלה מחשבות מעניינות על הקיום שלנו. אין ספק, שיש תחושה ממשית שידו של טים ברטון השפיעה על הפרויקט ובדיוק כמו "קורליין ודלת הקסמים" של הנרי סליק שגם מושפע מברטון, נראה שהחשיבה האסתטית של הבמאי מעוררת השראה ומניבה תוצאות נפלאות באנימציה שמתעלה על עצמה יותר ויותר.

נדירים ונפלאים הם הסרטים כמו " 9" שמציגים סיפור מקורי להפליא וראוי לשבח את העיבוד המעניין לאיש הפח מ"הקוסם מארץ עוץ" שדמותו של 9 (אלייז'ה ווד) מושפעת ממנו. למרות ש-9 הוא בובת סמרטוטים, הוא מתגלה כתקוות האנושות היחידה בעולם בעייתי חסר תקווה והבחירה הזו ללא ספק נהדרת. אחרי מלחמה נוראית בין בני האדם למכונות העולם הושמד ובני אנוש נעלמו כליל מעל פני האדמה. בין ההריסות מתרוממת לה בובת סמרטוטים קטנטנה, שבגבה מצוירת הספרה 9 (מזכיר במקצת גם את הפתיחה של "וול-E" של פיקסאר שמגיח לנקות בין ההריסות). באופן פתאומי מכונה מפחידה תוקפת את 9 בין כל ערימות האשפה וברגע האחרון 2 מציל אותו משיניו האימתניות של "החיה". כאשר חוזר ל-9 קולו השניים הולכים יחד למקום מסתור, בו נמצאות עוד 8 דמויות בובתיות ממוספרות אחרות בדיוק כמו 9 ואת החבורה הזו מנהיג מספר 1 (כריסטופר פלאמר). 9 מציע להפסיק להסתתר מהמכונות ששולטות בכדור הארץ ולברר מה עומד מאחוריהן כדרך יחידה לנהל חיים חדשים ביקום המתפרק. 9 מגלה להפתעתו, שהוא לא סתם בובת סמרטוטים, אלא פיסת חיים של מדען אנושי ששימר את נשמתו בפיצולה ב-9 בובות הסמרטוטים הגילוי הזה מוביל אותו למאבק אימתני מול המכונות ביחד עם חבריו החדשים.

מתוך 9.

מתוך 9.

הסרט מציג לנו כיצד החברה טומנת את מבטחיה במדע יתר על המידה. הרצון לקדמה מול הפחד האנושי משליטת המכונות שיתהפכו על יוצריהם ויביאו למפלתה של האנושות הוא לא חידוש ממשי בסרט כי "שליחות קטלנית" טיפלה בפחד מהבינה האנושית בצורה לא רעה בארבעת סרטי הסדרה. לעומת זאת, כאשר דנים בסוגיה הזו בסרט מצויר ואפוקליפטי זה בהחלט שינוי מרענן, ראוי ורצוי. העובדה שבחרו באליז'ה ווד לדבב את 9 אינה מקרית. ווד זכור לטובה מטרילוגיית "שר הטבעות", בו גילם את פרודו באגינס. אין ספק שסרטי מסע גם אם הם מצוירים הם ללא ספק מקומו הברור והטבעי של ווד. כפי שווד מוביל את חבורת בובות הסמרטוטים הוא מוביל כפרודו את חברי אחוות הטבעת לפתרון שיביא להפסקת שלטון הרשע שישחרר אותם לנצח מכבליו האימתניים.

ב-2009 נעשו שלושה סרטים שנשאו את המספר 9 (זה הנוכחי "9", המחזמר "ניין" של רוב מארשל ו"מחוז 9" של ניל בלומקמפ) והשאלה המתבקשת היא האם 9 הוא המספר הטיפולגי החדש? מבחינתי 9 יוותר לנצח כבובת הסמרטוטים שהקסימה אותי לגמרי. הסרט לא מספק לנו את ההפי אנד שבדרך כלל מצפים ואולי העלילה שלו לא מתעלה על ההיבט האסתטי ועדיין הוא בהחלט ראוי לצפייה וכל אחד מאיתנו יכול למצוא את חלק מהנשמה שלו באחד מתשעת דמויות הסמרטוטים המקסימות הללו.

הסרט יצא החודש במהדורת DVD שכוללת תוספות כמו: סצנות שנמחקו בעריכה, 9 הסרט המקורי, הערות הבמאי ומאחורי הקלעים של הסרט. צפייה נעימה.

דירוג: ★★★★☆

9
ארה"ב, 2009
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-26.11.2009 בבתי הקולנוע.
בימוי:
שיין אקר
תסריט:
שיין אקר
מדבבים:
אלייז'ה ווד
ג'ניפר קונלי
כריסטופר פלאמר
מרטין לנדאו
ג'ון סי. ריילי

שיוכים: ביקורות DVD
תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?