ביקורת DVD: צעצוע של סיפור

מתוך צעצוע של סיפור.

מתוך צעצוע של סיפור.

היום יוצא לאקרנים הסרט השלישי בסדרת הצעצועים המקסימים ביותר שיש, ובמקביל הוציאה פורום פילם מהדורת DVD מיוחדת של הסרט הראשון בסדרה. וודי הקאובוי (טום הנקס) ו"באז שנות אור" (טים אלן) כבשו את המסכים ב"צעצוע של סיפור" מ-1995 שהיה שיתוף הפעולה הראשון בסרט באורך מלא בין חברת האנימציה הממוחשבת פיקסאר לחברת הקסם דיסני. פיקסאר בשנות ה-90 כחברה בחיתוליה, יצרה בעיקר סרטי אנימציה ממוחשבים קצרים במחשב ו"צעצוע של סיפור" היה פרויקט שאיפשר לחברה הקטנה דאז להוכיח את יכולותיה. אין ספק שפיקסאר אכן הוכיחה את עצמה ואף המשיכה לעשות זאת גם בשנים האחרונות עם להיטים כמו: "מוצאים את נמו", "מפלצות בע"מ", "וול-אי" ועוד.

במהדורה המיוחדת מתגלים בפנינו הקשיים בהם נתקל צוות ההפקה של הסרט אל מול חילוקי הדעות עם דיסני. הכשרון היה בסופו של עניין מה שהציל את הפרויקט והיצירתיות של טובי האומנים בפיקסאר מהולים בכמה לילות של עבודה נון-סטופ וללא שינה, הביאו את התוצר הנפלא שראינו אז וכעת יכולים להנות ממנו שוב, 15 שנה אחרי. כאשר רואים את ההצלחה של הסרט נראה שסיפור האולפנים הוא ממש סיפור סינדרלה מיתי ונפלא, שעוזר עוד יותר לי באופן אישי לחבב את הסרט עוד יותר מבעבר.

אין ספק בכך שהסרט הראשון בסדרה יצר מהפכה בעולם האנימציה ובדיוק כמו ש"אווטאר" סחף אחריו גל של סרטי תלת מימד במסות אדירות כך גם הצעצועים הקטנטנים הביאו אינספור סרטי אנימציה שניסו לשחזר את ההצלחה של האנימציה הממוחשבת, אולם פיקסאר יש רק אחת וקשה להתעלות על היכולת של החברה הזו לשלב רגש עם טכנולוגיה אמנותית מצוינת. "צעצוע של סיפור" העביר את המכחול לעולם שלם של אפשרויות חדשות שבעזרת הטכנולוגיה יכל ליצור מרחבים ודמויות בעלות עומק, צל וכך יצר קומפוזיציות עתירות בצבעים ואסתטיקה מרהיבה. השילוב של האומנות עם הטכנולוגיה אפשר לצופים בעיקר הצעירים שביניהם (כן גם אני בזמנו) להתחבר עוד יותר לדמויות ואף להיות מרותקים יותר למסך הגדול. מעבר לכך, פיקסאר בכלל שמה דגש על החוויה המשפחתית בסרטיה וגם ב"צעצוע של סיפור" יש קריצות לסרטים שקהל מבוגר יותר יכול להבין- הקריאות "אין כמו הבית" של וודי בביתו של סיד בהחלט איפשרו למבוגרים יותר להיזכר בסרט הילדות הקסום שלהם -"הקוסם מארץ עוץ".

מתוך צעצוע של סיפור.

מתוך צעצוע של סיפור.

השנים עשו רק טוב לאנימציה הממוחשבת ואת השיא קבעו פיקסאר ב"למעלה" מאשתקד שהיה שיתוף פעולה מנצח נוסף עם דיסני שהביא לנו דמויות שאף הרטיטו את ליבותיהם של המבקרים הקשוחים ביותר בארץ ובעולם. יש משהו בקסם הזה של פיקסאר שכנראה לא ירפה ממני באופן אישית כנראה באף גיל ואם שוב אראה את הפתיחה של של "למעלה" מישהו יצטרך לארגן לי קלינקס באופן דחוף. המהדורה המיוחדת של ה-DVD שמחה אותי עד מאוד והחזירה אותי במסע נוסטלגי נפלא אל העבר המתקתק של הילדות.

הסרט הראשון מתאר את סיפורם של הצעצועים שגם מדברים וגם נהנים מהחיים שאנחנו יוצאים מהחדר. לילד אנדי בסרט יש מספר צעצועים נחמדים שהוא אוהב עד מאוד. הצעצוע היקר ביותר לליבו הוא וודי הקאובוי (הנקס). וודי מנהיג את שאר חבורת הצעצועים בחדר ביניהם ניתן למצוא את: מר תפוח אדמה, סלינקי הקפיץ רקס הדינוזואר ועוד. במסיבת יום הולדתו של אנדי מגיע לחדר צעצוע חדש -"באז שנות אור" (אלן)- שהופך את הקערה על פיה והופך במהרה לחביב הצעצועים והמועדף של אנדי. מאובזר ומצוחצח כיאה לאיש חלל באז מרשים את אנדי הצעיר ווודי נדחק לפינה בלית ברירה. באז גם בטוח שהוא באמת איש חלל ווודי כל הזמן מנסה להבהיר לו שכל מה שהוא אי פעם יהיה זה רק צעצוע קטן ותו לא. הקנאה מובילה את וודי להפיל את באז מחלון החדר ושאר הצעצועים מאשימים את ווודי בהריגתו. כאשר וודי מסולק מהחדר על ידי שאר הצעצועים הוא מצטרף לבאז בהרפתקה מופלאה בה השניים יעשו הכל כדי לשוב בחזרה לאנדי ואף יאלצו להתמודד עם סיד הילד השכן האיום וכלבו המרושע שלא מוכן להרפות לרגע מהשניים.

לקראת יציאת הסרט השלישי בטרילוגיה היום אני ממליצה לכולכם לחזור למקורות הצעצועים ולצאת עם הצמד לחוויה הגדולה שהתחילה את הכל. אין ספק שמדובר במתנה מצוינת לחופש הגדול כזו שכל המשפחה יכולה ליהנות ממנה יחד שוב ושוב.

התוספות מיוחדות במהדורה המיוחדת כוללות: הצצה קצרה לסרט החדש בסדרה, אמנים של פיקסאר דנים ביצירה שלהם, תוספות משעשעות של באז חוקר את החלל עם צוות "נאס"א" ועוד.

דירוג: ★★★★☆

צעצוע של סיפור
ארה"ב, 1995
הפצת DVD במהדורה מיוחדת: פורום פילם, החל מה-26.5.2010 בחנויות
בימוי:
ג'ון לאסטר
תסריט:
ג'ון לאסטר
פיט דוקטר
מדבבים:
טום הנקס
טים אלן

שיוכים: ביקורות DVD
תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?