ביקורת: החברים של ניקולא

מתוך החברים של ניקולא.

מתוך החברים של ניקולא.

"החברים של ניקולא" היה הסרט הצרפתי המצליח ביותר בצרפת בשנת 2009 (עם 48 מיליון דולר, מקום רביעי אחרי שלושה סרטים אמריקאים: "אווטאר", "עידן הקרח 3" ו"הארי פוטר והנסיך חצוי-הדם") והיה מועמד לפרס הסזאר על התסריט המבוסס על סדרת ספרי "ניקולא הקטן" המצליחה. ספרי "ניקולא הקטן" המאוירים החלו לצאת ב-1959 וכתב אותם רנה גוסיני, יוצר "אסטריקס" (קומיקס שמופיע בסרט). בניגוד ל"החברים של אלכס" ו"החברים של פיטר", אף אחד לא מת או גוסס ב"החברים של ניקולא". זהו סרט מקסים, נטול מוות או כאב שגיבוריו הם ילדים, אך איננו מיועד דווקא לילדים.

ניקולא (מקסים גודאר) הוא תלמיד בבית ספר לבנים בלבד, בן יחיד לאם עקרת בית (ואלרי למרסיה, "כיסאות מוזיקליים") מעט מתוסכלת ואב (קאד מיראד, "ברוכים הבאים לצפון", "כשהנערים שרים") שמקווה לקידום בעבודה. בניגוד לחבריו, ניקולא לא יודע מה הוא רוצה לעשות כשהוא יהיה גדול. בקריינות מציגים לנו את חבריו לספסל הלימודים ומיד יוצאים אתו להרפתקאות ילדות שונות בעולם אחר, תמים, של ימי ילדות ושנות ה-50, הכוללות בדיקות רפואיות בבית הספר, מורה מחליפה, טיול משפחתי וניסיון של הילדים לגייס כסף.

קאד מיראד, ואלרי למרסיה, ומקסים גודאר. מתוך החברים של ניקולא.

קאד מיראד, ואלרי למרסיה, ומקסים גודאר. מתוך החברים של ניקולא.

התסריט בסרט, שעלילתו נמשכת כשנה, משלב בהצלחה מספר עלילות מהספרים, על אף שאת זו עם המוסכניק מותחים קצת יותר מדי. דברים שעל הנייר לא היו בהכרח מצחיקים, עובדים בזכות הבימוי הנהדר של לורן טיראר, שגם הוציא משחק נהדר מכל הילדים, חלקם נראים כמו מבוגרים צעירים. מדובר בסרט חמוד להפליא, מצחיק (יש קטעים מוגזמים לצד הברקות וקטעים ממש מצחיקים) ומסוגנן ביותר – העיצוב נהדר, ומוצלחת גם המוסיקה של קאלוס בדלט הגרמני (שאחראי לנעימה הסוחפת של "שודדי הקריביים").

דירוג: ★★★½☆

החברים של ניקולא
צרפת, 2009
92 דקות.
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-24.06.2010 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה בקולנוע וכרטיסים
הקדימון:

בימוי:
לורן טיראר
תסריט:
רנה גוסיני
גרגואר ויניירון
לורן טיראר
שחקנים:
מקסים גודאר
קאד מיראד
ואלרי למרסיה

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?