ביקורת DVD: אליס בארץ הפלאות

מתוך אליס בארץ הפלאות.

מתוך אליס בארץ הפלאות.

ותרו על כל סרטי הקיץ (כן כן גם על "התחלה" שמהללים בכל מקום) למען אחד הסרטים היפים והמהנים ביותר שנראו – לא רק בשנה האחרונה – אלא בכלל לטעמי: "אליס בארץ הפלאות" של הבמאי המצוין טים ברטון אשר מגיע במהדורת DVD המחזירה את כולנו לקסם הצבעוני, מלא הדימיון של לואיס קרול מנקודת מבט מעט שונה מהמקור. אם אתם מחפשים שעתוק של הספר לא תקבלו את זה כאן, אלא תזכו בעיבוד אחר ומעניין מנקודת המבט של הבמאי שמתעלה על עצמו בכל פעם (נשכח לו גם את הסרט הפחות טוב – "כוכב הקופים") ומביא בכל פעם מחדש עולם עשיר, מרגש ואסתטי בכמה מהקלאסיקות המודרניות בקולנוע בסרטים כמו: "המספריים של אדוארד", "סוויני טוד", "ביטלג'וס", "הסיוט שלפני חג המולד","באטמן" ועוד רבים וטובים אחרים. אין ספק שמי שבאמת אוהב את ברטון יהנה מהסרט הזה ולא משום שהוא יחזיר אותו לעולם הילדות עם טוויסט מחוכם בהתאם לעקרונות של במאי שלא פונה כאן לקהל הילדים (לא שהמקור של קרול אי פעם פנה לקהל הזה) ומעניק סיפור שובה לב ויותר מכל מהנה מאוד.

שום דבר לא כפי שהוא נראה בארץ הפלאות וכך גם סרטיו של ברטון. העולם של לואיס קרול מעולם לא נראה כה מהפנט, מרשים, אפל וקסום. היכולות של ברטון לעורר בסיפור הילדות האלמותי הזה את היופי שימשוך את הצופה אל המסך כך שיחוש במלוא מובן המילה את חוויותיה של אליס עצמה. היופי המופלא של הסרט מתבטא במחוות הומוריסטיות וגרוטסקית ממיטב המסורת הברטונית ואליס הופכת כאן לדמות האאוטסיידרית, שכל כך מאפיינת את אופיו ויחודו של אחד הבמאים החשובים של השנים האחרונות (יותר טוב מנולן זה בטוח לפחות מבחינתי). טים ברטון הוא בהחלט תופעה קולנועית. בשנים האחרונות התעוררה מגמה שביקרה את הבמאי על כך שסרטיו איבדו את היכולת לרגש והפכו למיצג וויזואלי יפה בלי יותר מדי תוכן – אני כמובן יוצאת חוצץ נגד הטענה הזו. ברטון התחיל את הקריירה שלו כאנימטור בחברת דיסני ואת הקרדיט הראשון שלו בסרט שלה קיבל בסרט המצויר, "השועל והכלבלב", שגורם לי לבכות גם היום. במובן מסוים המזל שיחק לברטון ואנשי דיסני איפשרו לו גם לעבוד גם על פרויקטים עצמאיים משלו וכך נוצר בין היתר סרט האנימציה הקצר שהפך לסרט קאלט "וינסנט".

מיה ווסיקובסקה. מתוך אליס בארץ הפלאות.

מיה ווסיקובסקה. מתוך אליס בארץ הפלאות.

הפילמוגרפיה של ברטון ארוכה מאד ומציגה את יחודו של הבמאי שבוחר את עולם הפנטסיה כאמצעי להבעת סגנון אפל, מוזר ובלתי שגרתי המושפע בין היתר גם מאלמנטים של האקספרסיוניזם הגרמני הנהדר. כיאה לברטון היה ברור שסיפורה הקסום של אליס לא יהיה שיגרתי כלל ועיקר.סיפורה של אליס בארץ הפלאות זכה לאינספור וראסיות קולנועיות. אחת הגירסאות היותר מוכרות היא זו של דיסני מ-1951 שברטון מתייחס אליה גם בסרטו הנוכחי ביצירת הומאז' שמוקיר את הישגו של דיסני מהתקופה (ולו זה לא אומר שהסרט ילדותי מדי בכל זאת דיסני גם הרגה את אמא של במבי). כמו כן, העובדה שברטון ביים את הסרט הנוכחי תחת חסותם של אולפני דיסני יכולה להיות גם המקור לדמיון של הדמויות שלו ליצוגן המצויר מאז עם נופך אפלולי. סרטו של ברטון מציג את אליס בת ה-19 (מיה ווסיקובסקה), שנים אחרי ביקורה בארץ הפלאות. אליס כאישה צעירה, יפה ודעתנית מורדת במוסכמות החברתיות של בני מעמדה ומסרבת להיראות ולהתנהג כפי שמצפים ממנה. אמה של אליס חושבת שהגיע הזמן שתתמסד עם לורד, כדי שתוכל לבסס את מעמדה החברתי. במסיבת הכנסתה לחברה הגבוהה אליס רואה ארנב קטן ולבן שמתרוצץ לו ברחבי הגן הירקרק. היא נוטשת את המיועד שלה לפני הצעת הנישואין, מותירה את האורחים המומים מאחוריה והולכת בעקבות הארנב הלבן שנעלם בתוך מחילה באדמה. הסקרנות של אליס מפילה אותה (שוב) לעולם אחר לגמרי ועם זאת מוכר ומרתק, בו היא פוגשת את טוודידל-די וטוודידל-דם, את הארנב הלבן, חתול הצסשייר הנעלם, הזחל הכחול (המדובב על ידי אלן ריקמן, הלא הוא סנייפ האדיר מ"הארי פוטר") ועוד אינספור דמויות מוכרות מחווית ילדותה שהיא לא ממש זוכרת.

אליס בטוחה שכל אותם יצורים נמצאים בדמיונה והיא בכלל חולמת את הכל. היא לא מצליחה להבין למה כל הדמויות מזהות אותה ואומרות לה שכבר ביקרה אותן בעבר. אליס מגלה שהיא זו שחייבת להציל את ארץ הפלאות ממלכת הלבבות האדומה (הלנה בונהם קרטר המדהימה), כדי ששלטון המלכה הלבנה והטובה (אן האת'וואי) ישיב את האור והשמחה לממלכה. אליס תצטרך הרבה עזרה בדרך ואחד העוזרים הללו הוא לא אחר מידידה משכבר הימים הכובען המטורף (ג'וני דפ המקסים), שמוכן להקריב אפילו את ראשו בשבילה. אליס מגלה שהיא זו שקובעת את עתידה בארץ הפלאות ומחוצה לה ומצליחה אט אט לשנות את גורלם של רבים במחוזות היקרים של ילדותה וגם את גורלה שלה בלונדון הרחוקה.

ג'וני דפ. מתוך אליס בארץ הפלאות.

ג'וני דפ. מתוך אליס בארץ הפלאות.

אין ספק, שהקאסט של הסרט הוא בלתי רגיל וכל אחד מהשחקנים מביא את היחודיות המופלאה שלו. ריקמן מביא את הקול המונטוני שמעורר חיל ורעדה; אן האת'וואי הבינה בדיוק מה ברטון רוצה ולקחה את התפקיד של המלכה הלבנה למחוזות של שוחרת שלום משעשעת עם התכתבות לדמותו המשעשעת של דפ ב"שודדי הפיראטים"; בונהם קרטר בת זוגתו של ברטון בחיים פשוט נהדרת בתפקיד מלכת הלבבות האדומה; ו-ווסיקובסקה כאליס מביאה את התמימות בשילוב מעניין בין גותיות לגרסה מודרנית ומקסימה לאישה צעירה שעומדת על מקום משלה בעולם. ג'וני דפ ככובען המטורף, הוא בחירת הליהוק הטובה ביותר לתפקיד ואין אף שחקן שיכול לגלם את הדמות המיתולוגית הזו טוב יותר ממנו מה גם ששיתוף הפעולה הקבוע בינו לבין ברטון מוכיח שהשניים משלימים זה את זה באופן מושלם. בין אם הוא מקפץ, מצחקק, או פורץ בריקוד הריקודיקי, דפ גונב את ההצגה בלי שום ספק. הסוד האמיתי של ברטון מעבר לבימוי מושלם ואסתטיקה מרהיבה נובע מהעובדה שהוא שומר על קאסט קבוע של שחקנים – ביניהם דפ, ריקמן, בונהם קרטר – שכבר יודעים בדיוק מה המטרה שלו ואף עוזרים לו לקחת את הכוונות הטובות הכי רחוק שאפשר והתוצאה כמובן ניכרת. בשילוב עם פסקול פנומנאלי של דני אלפמן, איתו ברטון משתף פעולה באופן קבוע נוצר קסם אמיתי.

מהדורת ה-DVD כוללת תוספת מיוחדות ביניהן ניתן למצוא: סרטון מאחורי הקלעים על יצירת דמותו של הכובען המטורף, סרטון "למצוא את אליס" על העבודה על דמותה של הילדה שחוזרת למקום המוכר מילדותה וסרטון אפקטים מארץ הפלאות המציג את העבודה המדוקדקת של המחלקה הטכנית. בשורה התחתונה, כל מי שהפסיד את הסרט בקולנוע חיייב לעצמו את החוויה הזו מה גם שבגירסת הדי וי די (ללא התלת המימד) הסרט נראה הרבה יותר טוב. לסיום ובהתאם לפקודות המלכה האדומה מי שלא רואה את הפנינה הקולנועית הזו חייבים לערוף את ראשו ויפה שעה אחת קודם.

דירוג: ★★★★★

ביקורת על הסרט מאת לירן מזרחי פורסמה בעבר, לחצו כאן לקרוא

אליס בארץ הפלאות
ארה"ב, 2010
118 דקות.
הפצה: פורום פילם, החל מה-18.03.2010 בבתי הקולנוע.
בימוי:
טים ברטון
תסריט:
לינדה וולברטון
לואיס קרול
שחקנים:
מיה ווסיקובסקה
ג'וני דפ
הלנה בונהם קרטר
אן האת'וואי

שיוכים: ביקורות DVD
תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?