ביקורת #2: סולט

אנג'לינה ג'ולי. מתוך סולט.

אנג'לינה ג'ולי. מתוך סולט.

בהוליווד אוהבים לתאר כל סרט חדש כשילוב של שני סרטים מצליחים. השעה הראשונה המצוינת של "סולט" היא שילוב של "ללא מוצא" (1987) עם קווין קוסטנר ו"הנמלט" (1993) – בלי הדמות המצוינת של המרשל ג'רלד (טומי לי ג'ונס) וחבורתו. ואז נתקל הסרט בבעיה קלסית ונפוצה מדי: החלק האחרון (המכונה "מערכה שלישית") סובל מבעיות חמורות, הסרט פשוט קורס, ואין הכוונה לחמש הדקות האחרונות בלבד. ארבעים הדקות האחרונות מגוחכות, וגם אם מוותרים על טיפת האמינות שעוד היתה לנו, מדובר בירידה תלולה ברמת המתח ובאיכות. הסרט פשוט "נפרם".

אוולין סולט (אנג'לינה ג'ולי) היא סוכנת CIA שרגע לפני שהיא יוצאת הביתה לחגוג יום נישואים עם בעלה הגרמני, נקראת לערוך חקירה של אדם רוסי. במהלך החקירה הוא טוען שהיא מרגלת רוסייה מושתלת. אוולין לא מוכנה לחכות שיחקרו אותה בנושא, ומכאן מתחיל מרדף שאותו מוביל פיבּודי (צ'יווטל אג'יופור מ-"2012" ו"האיש שבפנים"). ליאב שרייבר ("התנגדות", "כל הפחדים כולם") מגלם את הממונה של אוולין, כנראה בגלל שפיטר סארסגארד היה עסוק עם "כמו יום ולילה" שיוזכר בהמשך.

אנג'לינה ג'ולי מדהימה למרות השיער הבלונדיני הלא-טבעי שלה. היא לא רק יפה וחתיכה, יש לה נוכחות וזה מה שהופך אותה לכוכבת. הסרט נכתב במקור עם גבר בתפקיד הראשי (טום קרוז אמור היה לככב אך העדיף את "כמו יום ולילה" הקליל יותר ורווי הקלישאות), ושוכתב כדי להתאים לג'ולי. השאריות היחידות שנותרו מכך הוא קטע שבו היא מתחפשת לגבר. למציאות, כרגיל, יש נטייה לחקות את האמנות, וליחסי הציבור של הסרט נוספה פרשת חשיפת מרגלים רוסיים בארצות הברית.

אנג'לינה ג'ולי. מתוך סולט.

אנג'לינה ג'ולי. מתוך סולט.

כאמור, יש לסרט קצב נהדר והוא מעורר עניין, עד הקטע אחרי סוף הפרשה אודות ההתנקשות המתוכננת בנשיא רוסיה שמגיע לארה"ב בשביל הלוויה של סגן נשיא ארה"ב שמתקיימת בכנסייה במנהטן. לאחר מכן הסרט מאבד כיוון, ולקינוח אנחנו זוכים לקלישאה קולנועית מספר 33: "סוף של המשך יבוא." הסרט יצליח אך קשה להאמין שיפיקו סרט המשך.

סרטו הטוב ביותר של הבמאי פיליפ נויס הוא הדרמה "ארוכה הדרך הביתה" על האבוריג'נים, עם קנת' בראנה, אך הוא ביים מספר סרטי מתח ופעולה טובים, למשל "משחקים פטריוטים" עם הריסון פורד ו"אספן העצמות" עם דנזל וושינגטון ואנג'לינה ג'ולי. ב"סולט" הייתי נותן לשעה הראשונה "ארבעה כוכבים", וההמשך מפיל את הסרט והוא לא מתאושש ממנו.

דירוג: ★★½☆☆

סולט
ארה"ב, 2010
100 דקות.
הפצה: א.ד.מטלון, החל מה-29.07.2010 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע
קדימון:

בימוי:
פיליפ נויס
תסריט:
קורט ווימר
בריאן הלגלנד
שחקנים:
אנג'לינה ג'ולי
ליאב שרייבר
צ'יווטל אג'יופור

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?