מייק לי ביטל ביקורו בארץ בתגובה לחוק הנאמנות

מייק ליבמאי הקולנוע מייק לי החליט לבטל את ביקורו המתוכנן בישראל, בתגובה לחוק הנאמנות – הוא תיקון לחוק האזרחות הדורש מכל אדם לא יהודי שיבקש להיות ישראלי, להישבע אמונים למדינה יהודית ודמוקרטית. הבמאי האנגלי היה אמור לבקר בארץ בין ה-20 ל-27 בנובמבר כאורח של בית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלויזיה בירושלים, כחלק מתוכנית 'המאסטרים הגדולים' שבעבר התארחו בה וים ונדרס (בשנה שעברה) ודיויד לינץ'.

"כידוע לך," כתב לי למנהל סם שפיגל, רנן שור, "תמיד היתה לי רתיעה מפני ביקור בארץ, אך הרשיתי לעצמי להשתכנע בזכות יושרך ומחויבותך. תכונות אלו שלך מקשות עלי עוד יותר את ההחלטה, אך פשוט אין לי ברירה. אינני יכול לבוא, אינני רוצה לבוא ולא אבוא. כמעט ביטלתי כשהתרחשה המתקפה הישראלית על המשט התורכי, בשעה שראיתי כיצד העולם תוקף בצדק את המעשה. אני מצטער כעת שלא עשיתי זאת אז, ומאשים בכך את מורך לבי. מאז המצב רק הלך והחריף. אין טעם שארד לפרטים, די בכך שחשתי מאוד לא נוח עם מה שידעתי שיתבטא כתמיכה משתמעת בישראל אם אקיים את הבטחתי להגיע לביקור. ועדיין לא גמלה בלבי החלטה לוותר עד לפני כמה שבועות, כשההחלטה על חידוש הבניה הבלתי חוקית בשטחים גרמה לי לחשוב על כך ברצינות. ועכשיו, חוק הנאמנות, וזה הקש ששבר את גב הגמל אחרי הסגר הנפשע על עזה, שלא לומר הירי המתמשך על אנשים תמימים, בכללם ילדים. בכל אופן, אני נמצא כעת במצב של אין ברירה, ועלי לפעול בהתאם לצו מצפוני. אם אתה ואני נזכה לראות בימינו שלום, פתרון צודק לפלסטינאים ואת עזה משוקמת, אהיה הראשון בתור לבקר את ביה"ס. אך לעת עתה, זוהי עמדתי, והיא כמובן אינה פתוחה למשא ומתן. אני באמת מצטער."

במהלך ביקורו בישראל, היה אמור לי להעביר סדנת אמן של 3 ימים לתלמידי ובוגרי סם שפיגל, לקבל תואר עמית כבוד בערב הגמר של ביה"ס, לערוך מפגשים עם קהל בסינמטק ירושלים ובסינמטק חיפה, ולהרצות לסטודנטים פלסטינים ב"סינמה ג'נין" שבג'נין. הוא גם אמור היה לקיים מפגש סגור עם 350 יוצרים ישראלים – מפיקים, במאים, תסריטאים, שחקני קולנוע וסטודנטים לקולנוע ולמשחק – ועוד מפגש בתיאטרון הקאמרי עם במאי תיאטרון, מחזאים, שחקנים וידידי הקאמרי תוך העלאת קטעים ממחזותיו. כל זה כמובן בוטל, משום שהבמאי הזה, כמו לא מעט לפניו, החליט לערוך קשר ישיר בין תרבות לבין פוליטיקה, כאילו הסטודנטים של סם שפיגל היו אלו שתיקנו את חוק האזרחות.

"התלמידים, המורים, האמנים ובעלי המקצועות השונים במוסדות אלה המחכים בעניין רב לבואך" כתב שור בתגובה, "אינם ממשלת ישראל הנבחרת ואינם אחראים למדיניותה. החיבור שאתה יוצר – בחרם שבפועל הטלת על ידי ביטול הגעתך, בין עשייתם האמנותית-תרבותית למדיניות הממשלה והצבא, הוא הכללה מטרידה ומעציבה. סיכמנו, כי תקיים מסיבת עיתונאים ובאופן שייראה לך, אם תרצה, תביע את ההסתייגויות החריפות שלך ממדיניות ישראל. ההד שהיית מעורר כשדבריך נאמרים מכאן – מירושלים, תל אביב, חיפה וג'נין – היה נשמע אחרת. הוא היה מעניק לך את האפשרות האמיתית לדבר אל הלבבות ואל המוחות ולהשפיע באופן ישיר על תודעה ציבורית ועל דעת הקהל. לגעת בעתיד. לנסות ולשנות מציאות. אבל בחרת להישאר רחוק."

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?