ביקורת: לא ניתנת לעצירה

לא ניתנת לעצירה.

לא ניתנת לעצירה.

"לא ניתנת לעצירה", סרטו החמישי של הבמאי טוני סקוט עם דנזל וושינגטון ("חטיפת הרכבת התחתית 123"), הוא בסדר – לא יותר, לא פחות. לא סרט שיוזכר לטוב או לרע בסיכומי השנה, ומועמד מוביל לטקס פרסי הפעלולנים ואולי גם לאיגוד מערבלי הצליל (כן, גם להם יש טקס פרסים- שמשום מה לא משודר בשידור חי ברחבי העולם). "לא ניתנת לעצירה" היא רכבת שדוהרת על הפסים במדינת פנסלבניה שבארצות הברית. הסרט לא טוב כמו "ספיד" או "מצור ימי", ולא רק בגלל שאין רעים (מלבד אנשי הנהלת הרכבת הקפיטליסטים במשרדים הממוזגים שלהם). הרכבת היא רכבת משא, האנשים בצרה הם תושבי העיירות שבדרכה.

אל פרנק (וושינגטון, שרוב הסרט עובר עליו בישיבה בקטר רכבת), עובד רכבת ותיק, מצוות טירון בשם ויל (כריס פיין, קפטן קירק ב"סטארטרק"). הם מובילים רכבת ארוכה עם קרונות משא ליעדה בזמן שעל המסילה בהמשך הדרך נוסעת רכבת משא שיצאה מכלל שליטה, ובה חומרים מסוכנים. ורוב הזמן נעשים מאמצים די עלובים על מנת לעצור אותה. החצי הראשון של הסרט הוא כמעט כמו יום לחוץ בעבודה שלכם (תהיה אשר תהיה). בחצי השני נכנס אלמנט של סכנה מוחשית ומתח.

כמאה הדקות של הסרט חולפות במהירות, ובהן המצלמה לא מתעכבת על משהו ליותר משלוש שניות רצופות. הדמויות אינן שבלונות שחוקות (להוציא את הקלישאה של העובד הוותיק שבשטח שיודע, כמובן, יותר טוב מכולם), ויש טיפונת הומור והכניסו קצת אקטואליה לסיפור. כמו כן, יש שימוש די מיותר ומעייף בדיווחים של כתבי חדשות בשטח ומהאולפן, עם גרפיקות ממוחשבות ש שלפעמים פשוט חוזרים על מה שכבר נאמר.

דנזל וושינגטון עם כריס פיין. מתוך לא ניתנת לעצירה.

דנזל וושינגטון עם כריס פיין. מתוך לא ניתנת לעצירה.

רוזריו דוסון ("שבע נשמות", "עיר החטאים") מועילה ומוצלחת בתפקיד המנהלת בתחנת הממסר, על אף שהחליטה שהתעסקות בלתי פוסקת בשיער היא הדרך הטובה ביותר להביע את חוסר השקט של הדמות שלה. כמו כן, יש דמויות משנה נוספות שכוללות מורה מעצבנת שמעודדת את ילדי כיתתה לצעוק, עובד רכבת נלהב, בנותיו של פרנק המיותרות ואשתו של ויל (בנו, כפי הנראה, אילם).

הסרט נעשה בתקציב מוגזם של 100 מיליון דולר. בארה"ב ירוויח, כנראה, כ-65 מיליון דולר כמו הסרטים הקודמים של טוני סקוט עם דנזל וושינגטון, אך בוודאי יחזיר את ההשקעה מהכנסות בשאר העולם.

דירוג: ★★★☆☆

לא ניתנת לעצירה
ארה"ב, 2010
הפצה: א.ד. מטלון, החל מה-18.11.2010 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
טוני סקוט
תסריט:
מארק בומבק
שחקנים:
דנזל וושינגטון
כריס פיין
רוזריו דוסון

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?