ביקורת: משחק הוגן

נעמי ווטס עם שון פן. מתוך משחק הוגן.

נעמי ווטס עם שון פן. מתוך משחק הוגן.

במבט ראשון (או טריילר) ניתן לטעות ולחשוב כי "משחק הוגן" הינו עוד סרט עלילתי הוליוודי העוסק ב-CIA, אולם אין זה כך. למעשה מדובר בשיעור חשוב בדמוקרטיה, המבקש להזכירנו כי גם ל'בורג הקטן' שמור תפקיד חשוב במערכת הצדק הגדולה. אך אל חשש, "שיעור" זה אפילו די מהנה לצפייה.

הבמאי דאג לימן (הפיק את שלושת סרטי "זהות שאולה" ואת "מר וגברת סמית'"), מביים לראשונה סרט הוליוודי שלם בעצמו. לימן מוכיח שהוא יודע את העבודה, תוך שתילת רמזים והתייחסויות לכל אורכו של הסרט, ומבצע עבודה יפה בסך-הכל, בהתחשב שמדובר בסרט המבוסס על סיפור אמיתי. מכיוון שאין מדובר בסרט "אקשני", אין אנו צופים הצלחה מזהירה בקופות, אולם דווקא כן צופים אפיק זכייה בפרסים שונים.

הרקע לעלילה הינו התקופה שלפני מלחמת המפרץ השניה, כאשר ארה"ב משכנעת את כל העולם כי עיראק מפתחת נשק להשמדה המוניים (WMD's). עלילת הסרט עוסקת בסיפורם האמיתי של ואלרי פליים (נעמי ווטס) וג'ו ווילסון (שון פן), הנשואים אחד לשניה. היא – קצינת ביון בכירה ומוערכת ביותר ב-CIA, הוא – שגריר ארה"ב לשעבר בניג'ר (לא ניגריה). שניהם מאוד נאמנים לעבודתם ולארצם. הכל טוב ויפה עד שווילסון נשלח לניג'ר על ידי ה-CIA במטרה לבדוק חשד לפיו עיראק רכשה חומרי גלם הדרושים לה לצורך הכנת פצצה גרעינית. בדיקתו של ווילסון שוללת אפשרות זו מכל וכל, וכך גם דו"חות מודיעין ממקורות נוספים.

לירז צ'רכי. מתוך משחק הוגן.

לירז צ'רכי. מתוך משחק הוגן.

אולם, כפי שהתברר (וזכור לרובנו), הבית הלבן החזיק בדעה 'מעט' שונה, בהסתמכו על 'דו"חות מודיעין' שלא היו ולא נבראו. ווילסון, בהיותו מצפוניסט קשה עורף, מחליט שלא לשבת בחוסר מעש ומפרסם בעיתון מאמר החושף את הממשל במערומיו. בעקבות זאת, גורמים בבית הלבן מנסים להלחם בווילסון ולפגוע באמינותו על ידי חשיפת זהותה של אשתו (שכאמור הינה קצינת מודיעין בכירה ב-CIA) והצגתם באור שלילי. עיקר עלילת הסרט מוקדשת אם כן למאבקם של בני הזוג פליים-ווילסון בממשל האמריקאי למען הוכחת צדקתם.

כאמור, מדובר בסרט המבוסס על סיפור אמיתי, כך שהתסריט מוגבל למה שאכן התרחש במציאות, ולכן אולי לחלקכם יחסרו יותר קטעי 'אקשן' (כפי שמופיעים בתחילת הסרט), וזהו למעשה חסרונו הבולט והיחידי של "משחק הוגן". עם זאת, יוצרי הסרט עשו בשכל כאשר ליהקו את השחקנים בסרט, שכן אין מה לומר – נעמי ווטס ושון פן, שניים מהשחקנים הטובים ביותר כיום, מפגינים משחק מושלם, כנה ואמיתי – פשוט תענוג. בנוסף, גם עבודת הבימוי מוצלחת ביותר ועשויה היטב.

אין מדובר בסרט מסגנון "זהות שאולה", אלא דווקא בסרט מצפוני, המבקש (ומצליח) להעביר לצופה מסר חשוב – הוא חובתו של הפרט לשמור על הדמוקרטיה (כל-כך אמריקאי). אמנם הסרט איננו רווי אקשן ופיצוצים, אולם לא השתעממנו לרגע. סרט טוב וחשוב – ואפילו מעניין ומהנה.

דירוג: ★★★½☆

משחק הוגן
ארה"ב, 2010
104 דקות.
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-17.11.2010 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
דאג לימן
תסריט:
ג'ז באטרוורת'
ג'ון-הנרי באטרוורת'
שחקנים:
נעמי ווטס
שון פן
לירז צ'רכי

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?