ביקורת: ג'יין אייר

"ג'יין אייר". מיה ווסיקובסקה.

"ג'יין אייר". מיה ווסיקובסקה.

"ג'יין אייר" החדש, המבוסס על ספרה של שרלוט ברונטה מ-1847, הוא דוגמה לאחד הדברים הקבועים במאה-ומשהו שנות הקולנוע: לכל דור יש "טרזן", "עליסה בארץ הפלאות" ו"שלושת המוסקטרים" משלו, וגם "רומיאו ויוליה", "אנה קרנינה" ו"גאוה דעה קדומה" משלו, סרטים שמופקים בגלים בכל פעם מחדש. בכל המקרים מדובר בסיפור ידוע, שהצלחתו (של הסיפור) מוכחת, ויוצריהם המקוריים מתים מזמן כך שגם לא מוציאים כסף לקניית הזכויות.

"ג'יין אייר" הוא סרטו השני של הבמאי קארי פוקונאגה, השונה מאוד מסרטו הקודם בספרדית, "ללא שם" (2009) האלים והקודר. בסרט מככבים שניים מהשחקנים הכי "חמים" עכשיו: מיה וסיקובסקה מ"הילדים בסדר" ו"אליס בארץ הפלאות" ומייקל פסבנדר המגלם את מגניטו הצעיר ב"אקס-מן: ההתחלה". לא ראיתי אף אחת מהמיני סדרות שנעשו על פי הספר (בהן יש יותר זמן להכניס דברים מהספר) וראיתי שתי גרסאות קולנועיות: זו מ-1943 שביים רוברט סטיבנסון ("מרי פופינס") עם אורסון ולס וג'ואן פונטיין, וזו מ-1996 שביים פרנקו זפירלי ("רומיאו ויוליה" המצוין מ-1968), עם ויליאם הארט ושרלוט גינסבורג (ואנה פקווין כג'יין הצעירה). הגרסה הנוכחית טובה, פחות כבדה ומעונבת, אך לא בלתי נשכחת, החידוש בה הוא השימוש בנרטיב לא כרונולוגי. נראה מה יעשו עם הספר בעוד עשרים וחמש שנה.

ג'יין אייר (וסיקובסקה) היא יתומה שעוזבת את הפנימייה שבה גדלה כדי לעבוד כאומנת בבית אחוזה גדול בבעלותו של אדוורד רוצ'סטר (פסבנדר), שרוב השנה לא מתגורר שם. מרגע שדמותו מופיעה זהו סרט אחר. הדיאלוגים בין השניים פחות ארסיים, מתחוכמים ופלרטטניים מאילו של אליזבת' בנט ומר דארסי ב"גאוה ודעה קדומה", נאמר, כי כאן מדובר ביחסים מסוג אחר, אך יש קסם בשיחות הללו שכמותן לא מתנהלות במציאות בימינו.

"ג'יין אייר". מייקל פסבנדר, מיה ווסיקובסקה.

"ג'יין אייר". מייקל פסבנדר, מיה ווסיקובסקה.

הסרט מאופק כמו דמותה של ג'יין. רוב הזמן הסרט מעניין וקולח והכל בסדר בו כולל המשחק, העיצוב והמוסיקה. מנגד, בעיבוד טוב לא אמורים להיות חורים, ופה ושם יש דברים שנותרים סתומים, חורים קטנים שבקלות ובלי לגזול יותר מדי זמן אפשר היה למלאם. הקטעים עם הכומר (ג'יימי בל, הוא "בילי אליוט" עד שימצא תפקיד ראוי אחר) ואחיותיו מוצלחים, אלו שבפנימייה פחות, והמונטז' הרומנטי, שמופיע בכל סרט עכשווי כשבני זוג מבלים יחד הרבה, יפה מאוד. מייקל פסבנדר ומיה וסיקובסקה משחקים טוב, כל אחד מהם מתאים לתפקיד, אך דווקא יחד זה עובד קצת פחות טוב… חסר המרכיב הנוסף הזה. לפעמים נדמה שהם משחקים בשני סרטים שונים.

דירוג: ★★★½☆

ג'יין אייר
ארה"ב, 2011
הפצה: החל מה-23.06.2011 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
קארי לוחי פוקונאגה
תסריט:
מוריה בופיני
שרלוט ברונטה
משחק:
מיה ווסיקובסקה
מייקל פסבנדר
ג'יימי בל
אימוג'ן פוטס
ג'ודי דנץ'
סאלי הוקינס
טמזין מרצ'נט

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?