סופר 8 – ביקורת

"סופר 8".

"סופר 8".

פעם אחת לפני שנים רבות בסוף השורה 'סרטו של' נכתב שם המפיק ולא שם הבמאי, כפי שזה היום. לרוב לא מציינים בביקורת את שם המפיק, אך במקרה של "סופר 8" התסריטאי והבמאי ג'יי. ג'יי. אברמס ("מסע בין כוכבים") שאב השראה ולקח אלמנטים רבים (גם) מסרטיו של מפיק הסרט סטיבן ספילברג.

ב-1979 חבורה של נערים צעירים בחופשת קיץ, כולל צ'רלס הקולנוען הצעיר וג'ו (סרטם הראשון של ריילי גריפיתס וג'ואל קורטני) שאיבד באותה שנה את אמו ואביו הוא ג'ק –פלבול עיניים מהשם– סגן השריף (קייל צ'נדלר), מצלמים סרט במצלמת 8 מ"מ ("סופר 8") ועדים לתאונת רכבת מסתורית שאחריה החיילים הצובאים על עירם מסתירים את ההתרחשויות יוצאות הדופן שקורות במקום לאחר מכן.

ההשפעות הרבות כוללות את "מפגשים מהסוג השלישי" (1977) דרך השתלטות הצבא והתנהלותו החשאית, "אי.טי. – חבר מכוכב אחר" (1982) דרך רגע מסוים שמישהי רוכבת על אופניים והייתי בטוח שבעוד רגע היא תנסוק, "גוניס" (1985) שספילברג הפיק, "מלחמת העולמות" (2005), ולרגע אפילו את "שודדי התיבה האבודה" (1981) עם צילום מקור אור שמושלך למטה לבדיקת עומק בור.

"סופר 8".

"סופר 8". במאי הסרט, ג'יי.ג'יי. אברהמס

אחרי שהיו בעיות עם הכריש המכני בזמן צילומי סרטו הראשון "מלתעות" (1975), הבין ספילברג שעדיף לא להראות מיד את ה'מפלצת' והשתמש בטכניקה דומה גם ב"אי-טי" וב"פארק היורה" (1993), שבהם בחלקים הראשונים של הסרט בעיקר שומעים ורואים רק חלקים של היצורים המאיימים, וזה המצב גם כאן (כמו ב"קלוברפילד" שאברהמס הפיק). אברמהס לווה גם מסרטי מפלצות ישנים (השריף שלא מאמין לסיפורים שמספרים לו), סרט המפלצות הקוריאני המצליח והחביב ביותר "המארח" (2006) ששילב בצורה מקורית אימה וקומדיה, ולא מעט מהסדרה שלו "אבודים", כולל האפקטים הקוליים!

בכלל, הסרט כתוב, מצולם וערוך כמו סדרת טלוויזיה (דמיינו את החשכת המסך המסמן את היציאה אל והחזרה מהפרסומות), רק עם תקציב גבוה יותר. קטעים רבים בחצי הראשון של הסרט נראים ומרגישים כמו טיזרים (הקטע שלפני אות הפתיחה של סדרה) של פרקים של "תיקים באפלה". הפיילוט של "אבודים" היה מהיקרים בהיסטוריה של הטלוויזיה האמריקאית עם תקציב של עשרה מיליון דולר והתחיל, כידוע, בהתרסקות מטוס נוסעים – ב"סופר 8" מדובר ברכבת משא (ללא נהג, כנראה, כי הוא לא מוזכר אף פעם). יש בסרט משאיות המסומנות בנקודות מסקרנות, ומראים לנו את הרקע לסיפור דרך סרטון ישן שמסביר לעייפה בדיוק מה קורה ולמה בדומה לסרטוני ההדרכה של החברה ב"אבודים".

מלבד נוח אמריך ("אמון", "משחק הוגן") ואל פאנינג (אחות של דקוטה פאנינג, שכיכבה ב"אי שם" של סופיה קופולה), השחקנים המוכרים שבצוות מגיעים מסדרות טלוויזיה: צ'נדלר מ"אורות ליל שישי", רון אלדרד מ"אי-אר", גבריאל באסו מ"מזל סרטן", דיויד גלגר מ"הרקיע השביעי" וישנה הופעת אורח של דן קטסלנטה (הוא קולו של הומר סימפסון). השחקנים הצעירים טובים, כאשר לפאנינג יש רגעים שהיא נפלאה אך – בעיקר בהתחלה – היא קצת מגזימה ומתנהגת מבוגרת מדי לדמות שלה. גם ג'ו פועל ללא פחד ויודע דברים שלא ברור איך הוא יודע, כמו שהיינו רגילים לראות את הריסון פורד וברוס ויליס.

"סופר 8".

"סופר 8".

הסרט בן 112 הדקות חולף רוב הזמן ביעף. מלבד הקטעים שבהם הנערים ואליס (פאנינג) עוסקים בצילום הסרט שלהם, מקוריות לא תמצאו פה והקטעים סביב מות האם והיחס אל אבא של אליס גובלים בפרודיה. הדברים שמצילים את הסרט הם אפקטים מרשימים, דמויות חביבות (כולל אמא של צ'רלס) ודיאלוגים נהדרים, גם אם לא חפים לגמרי מקלישאות (בעיקר בפי דמויות המבוגרים בכלל ושל שני האבות בסרט בפרט).
הסרט הרוויח מעל 120 מיליון דולר בארה"ב והוא מוצר קיץ מהנה ועשוי היטב. ואל תמהרו לצאת, הישארו במקומותיכם בזמן כתוביות הסיום.

דירוג: ★★★☆☆

סופר 8
ארה"ב, 2011
הפצה: החל מה-28.07.2011 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
ג'יי-ג'יי אברמס
תסריט:
ג'יי-ג'יי אברמס
משחק:
קייל צ'נדלר
אל פאנינג
ג'ואל קורטני
ריילי גריפיתס
ריאן לי
גבריאל באסו
נוח אמריך
זאק מילס

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?