קפטן אמריקה – ביקורת

"קפטן אמריקה". כריס אוואנס.

"קפטן אמריקה". כריס אוואנס.

מוכנים לעוד סרט על גיבור-על…? קבלו את "קפטן אמריקה". אין שום דבר מיוחד או יוצא דופן בעלילה בסרט, בצורת סיפור העלילה או משהו מקורי ו/או מדהים במהלכו. זהו סרט לא-זול (תקופתי ועם הרבה פעלולים) שבא לעשות מכה גדולה ולהיעלם בלי יותר מדי מעריצים או שונאים חדשים. סרט שלא יוזכר בעתיד לטובה או לרעה, ולא יחקו אותו: מוצר בידור חולף, וגם כאלה צריך, אך לא כזה – לא ככה.

במאי הסרט, ג'ו ג'ונסטון, ביים סרט מוצלח אחד בחייו – הראשון שלו: "מותק, הילדים התכווצו" (1989) – ומאז המשיך בסרטים לכל היותר בינוניים שברובם יש אפקטים מיוחדים ("ג'ומנג'י" , "פארק היורה 3") ושהסיפור בהם משני. כמו כל גיבור-על ותיק וראוי, גם קפטן אמריקה עבר גלגולים רבים מחוברות הקומיקס שבהן הופיע לראשונה בשנות ה-40 של המאה הקודמת, כולל סדרות טלוויזיה (גם מצוירות) ואפילו סרט זניח ודל תקציב מ-1990 בהפקת מנחם גולן.

ארה"ב נכנסה למערכה של מלחמת העולם השנייה וסטיב רוג'רס (כריס אוונס, "ארבעת המופלאים") הכחוש והחלש רוצה בכל מאודו להתגייס לצבא, אך בשל רשימת ליקויי הבריאות הארוכה שלו הוא נדחה שוב ושוב בידי המגייסים. אביו היה חייל, וחברו הטוב ביותר באק (סבסטיאן סטן) מתגייס לצבא. הכול משתנה לטובה, מבחינתו, כשרופא גרמני (סטנלי טוצ'י, "ג'ולי וג'וליה") מחליט שסטיב הוא-הוא המועמד המושלם לניסוי שלו, בניגוד לעמדתו של קולונל פיליפס (טומי לי ג'ונס). בין לבין הוא גם מכיר את החיילת הבריטית פגי קרטר (היילי אטוול, "חלומה של קסנדרה") ונתקל בהאוורד סטארק (דומיניק קופר, "מאמא מיה"), אביו של מי שלימים יהפוך לאיירון-מן.

"קפטן אמריקה". הוגו וויבינג.

"קפטן אמריקה". הוגו וויבינג.

אם זו נשמעת לכם כמו הקדמה ארוכה, חכו שתראו את הסרט. לוקח הרבה זמן עד שהוא הופך לקפטן אמריקה בקטעים שרובם אקספוזיציה בלבד ואין בהם שום דבר מעבר לכך. מכאן לשם, הכחוש הופך לגדול גבוה ושרירי, מצטרף למערכה באירופה, מוצא את חברו באק (כמובן) ונלחם ביוהאן שמידט (הוגו ויבינג, "מטריקס"), מפקד נאצי שמוביל יחידה של חקר הנסתר.

כריס אוונס מוצלח בתפקיד הראשי וטומי לי ג'ונס נפלא כאיש צבא שלא סובל שטויות. אטוול, הבריטית היחידה בסביבה משום מה (משום מה בריטית ומשום מה הבחורה היחידה), מתאימה לתפקיד הצפוי שלה – וכך גם אפשר לתאר את המוסיקה של אלן סילברסטי ("פורסט גאמפ"): משרתת את המטרה שלה אך חסרת ייחוד.

כל "קפטן אמריקה" מוליך אותנו לסרט אחר. זהו בעצם קדימון ארוך שבסופו (בסוף כתוביות הסיום) יש ממש טיזר אל "האוונג'רס" (2012) בהשתתפות קפטן אמריקה (ות'ור, איירון-מן והענק הירוק). בניגוד לסרטים האחרונים על גיבורי העל הללו, שבהם היה קטע בסוף כתוביות הסיום עם סמואל אל. ג'קסון, פה הוא מופיע עוד לפני הכתוביות.

מותשים? כך גם הסרט מתיש לקראת סופו. אז לסיום: בימים שבהם שני סרטים המוקרנים בתלת-מימד מרוויחים מעל מיליארד דולר ("הארי פוטר ואוצרות המוות חלק ב", "רובוטריקים 3"), מיותר להעלות את השאלה מדוע מכריחים אותנו להרכיב את המשקפיים שמכניסים מעט עומק לתמונה. אם רק ישקיעו חלק מהכסף שהולך לאפקטים בפיתוח סיפורים ודמויות בסרטים הללו, נוכל ליהנות מהם גם כמוצרי קיץ.

דירוג: ★★½☆☆

קפטן אמריקה
ארה"ב, 2011
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-04.08.2011 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
ג'ו ג'ונסטון
תסריט:
כריסטופר מרקוס
סטפן מק'פילי
משחק:
כריס אוואנס
הוגו וויבינג
ריצ'ארד ארמיטאג'
סמואל ל. ג'קסון
סטנלי טוצ'י
היילי אטוול
דומיניק קופר
סבסטיאן סטן
ניל מק'דונהיו
טומי לי ג'ונס

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?