ג'נטלמן בנשמה – ביקורת

"ג'נטלמן בנשמה". סטלאן סקרסגארד.

"ג'נטלמן בנשמה". סטלאן סקרסגארד.

לצערנו, "ג'נטלמן בנשמה" אינו יותר מאשר הטריילר של עצמו, מחלה קשה ממנה סובלים סרטים רבים. תסמיני המחלה הינם טריילר מעולה, אפילו מצוין, המושך את הקהל בהבטחות רבות, כל ז'אנר בעזרת האמצעים שלו, אולם כאשר ממש יושבים לצפות בסרט – אבוי! – כל הקטעים שהוצגו בטריילר כמבטיחים 90 דק' של הנאה, הינם הסרט כולו. הא ותו לא… מה שאנחנו מנסים לומר פה, במילים פשוטות, הינו שתראו את הטריילר, ואל תטרחו לצפות בסרט עצמו.

הבמאי, הנס פטר מולנד, עשה למרות הכל עבודה לא רעה, שכן בכל הנוגע לפן הטכני של הסרט – הצילום, הסאונד וכו' – מדובר בעבודה מקצועית ביותר. הבעיה לטעמנו נעוצה בעיקר בעלילה ובעריכה, שכן איטיותה של הראשונה והיעדרה של השנייה, יד ביד, יצרו שעמומון בשפה זרה – וחבל, כי ברור שמדובר בפספוס של סרט עם פוטנציאל.

עלילת הסרט עוקבת אחר אולריק, הלא הוא סטלאן סקרסגארד (הפרופסור מ"סיפורו של וויל האנטינג" שרץ עכשיו בלי סוף ב"הוט") אשר משתחרר מהכלא לאחר ריצוי עונש מאסר של 12 שנים בעוון רצח. כבר במעמד שחרורו מהכלא, ברור כי אולריק איננו ככל האסירים וכי מדובר באדם מיוחד. אולריק מוצא עבודה במוסך וכן מגורים בדירת חדר במרתף קטנטן (בארץ בטח היה מושכר ב- 3,000 ₪), את שני אלה מצא עבורו סבן (Sven), גנגסטר שהעסיק את אולריק טרם כניסתו לכלא. כמו שכבר ציינו, לא קורה הרבה בעלילה, והסרט עוקב למעשה אחר האינטראקציה של אולריק עם הדמויות השונות שאל חייהן נכנס עתה.

"ג'נטלמן בנשמה".

"ג'נטלמן בנשמה".

האינטראקציה הנ"ל היא היא הסרט, משום שכאמור, אין ממש עלילה, וכאן טמון הקסם של הסרט, בטקסטים המצחיקים והסיטואציות התלושות מהמציאות. הבעיה הינה שהקטעים הללו אינם רבים דיים והקטעים הקיימים אינם מצליחים להחזיק את הסרט כולו על כתפיהם.

אם אינכם מתמצאים בקולנוע נורווגי, אז כנראה שלא תזהו אף אחד מהקאסט, לבד מסטאסגארד, אולם לא ניתן שלא להתפעל מהמשחק האותנטי שהציגו כולם, משחק מעט שונה ממה שהורגלנו לקבל מהקולנוע ההוליוודי – ואכן מהווה שינוי מרענן, רק חבל שהמשחק המוצלח הזה מגיע בחבילה קצת פחות מוצלחת. למי שמעוניין בסרט קליל, איטי ולא מסובך.

דירוג: ★★☆☆☆

ג'נטלמן בנשמה
נורווגיה, 2010
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-11.08.2011 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
הנס פטר מולנד
תסריט:
קים פופז אקסון
משחק:
סטלאן סקרסגארד
ביורן פלוברג
ג'רד ב. אידסוולד

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?