כוכב הקופים: המרד – ביקורת #2

"כוכב הקופים: המרד". ג'יימס פרנקו, פריידה פינטו.

"כוכב הקופים: המרד". ג'יימס פרנקו, פריידה פינטו.

"כוכב הקופים: המרד", בהיותו פריקוול לרימייק של סרט מסוף שנות ה- 60, יש את כל מה שצריך בכדי להפוך לעוד סרט גרוע, שנוצר כיוון שהאולפנים בעלי הזכויות עליו היו עצלנים או קמצנים מידי בכדי לשלם על רעיון חדש ומקורי. אולם, למרות כל זאת, הרי ש"כוכב הקופים: המרד" כלל אינו כזה, ומדובר למעשה בסרט ממש מפתיע בכמה שהוא טוב, מהנה ביותר – והכי חשוב לסרט פריקוול – מסביר המון. רק עובדה אחת נורא מפריעה – תרגום שמו של הסרט – מה רע בשם המקורי?! הוא יותר הגיוני… נו שוין.

הבמאי רופרט ויאט, די אלמוני, הצליח עם כוכב הקופים למרות כל הסיכויים (כפי שמנינו למעלה), ויצר סרט מהנה ועשוי היטב, כשהוא לוקח את החלקים הטובים (והלא רבים) שהיו בכוכב הקופים המחודש (קרי אקשן), תוך שהוא משפרם. אולם יותר חשוב מכך, ויאט מצליח להכניס לסרט הזה מה שכל כך חסר בסרט הקודם: נשמה, בצורת עלילה ברורה וקוהרנטית ואפילו כמעט הגיונית (לא לשכוח כי אחרי הכל, מדובר במד"ב), המסופרת באמצעות משחק מצוין – הישג שאינו מה בכך לאור העובדה כי השחקן הראשי מונפש (דמותו צוירה על ידי מחשב).

עלילת הסרט עוקבת אחרי וויל רודמן (ג'יימס פרנקו), מדען מוביל בחברת מחקר ביולוגי המפתחת תרופה למחלת האלצהיימר באמצעות תיקון תאי מוח פגועים. כמובן שפיתוח התרופה דורש ניסויים בשימפנזים, כיוון שהם הכי קרובים גנטית לאדם. לוויל יש גם מניע אישי בפיתוח המהיר של התרופה, כיוון שאביו, צ'ארלס (ג'ון לית'גו) סובל מאלצהיימר מתקדם ביותר.

"כוכב הקופים: המרד".

"כוכב הקופים: המרד".

בשל סדרת אירועים מצערת ביותר (ספויילר) מוצא עצמו וויל מגדל גור שימפנזים, לו ניתן השם "סיזר". בשל אותה סדרת אירועים מצערת דלעיל, ניחן סיזר ביכולת קוגניטיבית אדירה, והוא למעשה שימפנז-גאון, או גאונימפנזה (?).

מבחינת משחק, הרי שכמצופה, ג'יימס פרנקו וג'ון לית'גו מפגינים משחק משכנע ואמין. עם זאת קיימת בעיה אחת מהותית אצל כל הדמויות: שיטחיות. הבעיה בולטת בעיקר אצל שחקני המשנה, אשר מגלמים דמויות קיצוניות – קרי, הרעים מרושעים עד היסוד, הטובים טהורים, וכל היתר טיפשים, מגוחכים או בורים. קצת קשה לשפוט שחקן המגלם דמות ממוסגרת בנישה של עצמה, אבל ניתן לומר כי כולם עושים עבודתם נאמנה, פרט אולי לפריידה פינטו (קרולינה אראנחה), בת זוגתו של וויל. כמעט שכחנו, הכי משכנע ביכולת המשחק שלו הינו הדמות הראשית, סיזר (אנדי סרקיס) – וזהו אולי ההישג הגדול ביותר של הסרט, שמצליח להציג דמות ממוחשבת שנבנתה על פי סרקיס, והיא בעלת יכולת משחק משכנעת ביותר – כל הכבוד.

מבחינת אפקטים, הרי שלא צריך לערוך תחקיר בשביל לזהות כי טכנולוגית ההנפשה בסרט לקוחה מהסרט אווטאר, שאחרת לא ניתן היה להשיג אמינות כל-כך גבוהה בכל הקשור לדמויות הרבות המיוצרות באופן ממוחשב. משום כך, כמו באווטאר, גם בכוכב הקופים, תשכחו לגמרי, או אפילו תפקפקו, בכך כי מדובר בדמויות ממוחשבות בלבד. כאמור, מדובר בסרט מהנה, עשוי היטב, רווי אפקטים אך לא על חשבון עלילה ומשחק, והכי חשוב – מסביר את כל הסיפור. מומלץ בחום לאוהבי הסרטים הקודמים, אך לא רק. בכל מקרה, מומלץ בחום לראות גם אותם.

דירוג: ★★★★☆

כוכב הקופים: המרד
ארה"ב, 2011
הפצה: א.ד.מטלון, החל מה-11.08.2011 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
רופרט ווייאט
תסריט:
פייר בול
ריק ג'פה
אמנדה סילבר
משחק:
ג'יימס פרנקו
טום פלטון
פריידה פינטו
אנדי סרקיס
בריאן קוקס
ג'ון לית'גו

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?