הזוכים זוכי פרס היצירה הטלוויזיונית 2013-14 של האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלויזיה: הסדרות "שטיסל" ו"הפרלמנט" הן הסדרות הטובות ביותר בתחום הדרמה והקומדיה, בהתאמה. "שטיסל" גם זכתה במירב הפרסים, כששבה הביתה עם 10 זכיות, שבינהן מלבד סדרת הדרמה הטובה – גם הבימוי, התסריט והשחקן הטובים ביותר. רבים מן הזוכים בפרסים השונים בחרו לתקוף את זכייניות הטלויזיה על רקע המאבק על התמלוגים שלהם.
מסתבר שלא קווינטין טרנטינו הכריז על הפרויקט הבא שלו: "השמונה השונאים" (ש.ל.ר, The Hateful Eight), והיוצר האהוד אפילו מאד לא-מרוצה מהדלפת המידע. עד כדי כך אינו מרוצה, שהוא מבטל את הפרויקט וזורק את התסריט לפח. או להוצאת ספרים.
טרנטינו ענה לכמה שאלות של מייק פלמינג בנושא, וטען כי הוא חילק את התסריט שלו לקומץ קטן מאד של אנשים – חלקם אפילו התבקשו להגיע לביתו ולקרוא אותו שם. הכל כדי לשמור על סודיות, ובכל זאת, התסריט דלף.
אמנון וולף מגלם קצין משטרה שמופקד על חקירת מקרה גופת גבר כבן 80 שנמשתה מנחל הירקון בתל אביב. זו החקירה הראשונה שלו לאחר השעיה ארוכה והוא מקווה לסגור את המקרה במהירות, אך החקירה לוקחת אותו לכיוונים אחרים משציפה. עודד תאומי יגלם איש עסקים שהממסד סירב להכיר בו כניצול שואה, ועוד יככבו בסרט גם גילה אלמגור, מרים זוהר, דבורה קידר, מלי לוי, שרית וינו-אלעד ועליזה רוזן.
צילומי הסרט עתידים להתקיים בין פברואר לאמצע מרץ, בניצוחו של מיכאל שרפשטיין מ"טופיה תקשורת". הסרט מכוון לצאת לאקרנים בקיץ 2015 דרך יונייטד קינג.
היוצר המהולל קווינטין טרנטינו הכריז על הפרויקט הבא שלו: "השמונה השונאים" (ש.ל.ר, The Hateful Eight). הסרט יהיה מז'אנר המערבונים כמו "ג'אנגו ללא מעצורים", ושמו רומז כנראה על "שבעת המופלאים" של ג'ון סטרג'רס, שחידש את "שבעת הסמוראים" של אקירה קורוסאווה.
טרנטינו קבע בינתים כי יככב גם בסרטו הזה כריסטוף וולץ ("ג'אנגו" ו"ממזרים חסרי כבוד"), וברוס דרן בן ה-77, שזוכה לפופולריות מחודשת עם הופעתו בסרט "נברסקה", ושגם היה לו תפקיד קטן ב"ג'אנגו".
טרנטינו סיים לכתוב את טיוטת התסריט שלו, והוא כבדרך כלל, עתיד להשתנות לפי השחקנים שיצליח ללהק לתפקידים בסרט.
עלילת העיבוד מתמקדת במשפחת או'קונור ובנה, אלכס – חייל אמריקאי מצטיין שכיום עובד כאנליסט בשירות הביון CIA. הוא פטריוט אמיתי, אוהב את המדינה שלו ואת משפחתו, אך אינו יודע כי הוריו ואחותו הם חלק מ'תא רדום' רוסי באמריקה, שבדיוק הופעל. בעקבות הוריו, נכפה על אלכס לרגל ולבגוד במדינה שלו.
"תא גורדין" הישראלי הופק בידי טדי הפקות, שידורי קשת ו-yes, שגם מפיקים את הגרסה האמריקאית.
חברת סרטי אורלנדו פותחת בית קולנוע חדש במוזיאון ארץ ישראל, בתל אביב. מדובר בבית הקולנוע הראשון שיחנך בשכונת רמת אביב, מאז נסגר קולנוע לב בקניון לפני קצת יותר מ-6 שנים.
'אורלנדו סינמה מוזיאון ארץ ישראל' יכיל אולם קולנוע אחד, בו ניתן יהיה גם לשלב הרצאות, קורסים ואירועים שונים. עוד, ישנו במקום מזנון, חניה באיזור (נו, מה? תל אביב) וגם חניה בתשלום מוזל בתוך החניון הצמוד למוזיאון.
האקדמיה הישראלית לקולנוע ולטלויזיה פרסמה את המועמדים שלה לפרסים בתחום היצירה הטלויזיונית 2013-2014 (ה-11 במספר). HOT מובילה עם 16 מועמדויות, ואחריה מיד yes עם 15 מועמדויות. הערוצים המסחריים משתרכים מעט מאחור, עם 11 מועמדויות לקשת, ואחריה ערוץ 10 עם 10 מועמדויות ורשת עם 9 מועמדויות. הערוץ הראשון הצליח לקלוע לשתי מועמדויות, והחינוכית צמודה עם מועמדות אחת.
טקס הענקת הפרסים יתקיים ב-24 בינואר, 2014, במסגרתו גם יוענק פרס מפעל חיים לבמאי, התסריטאי והמפיק, רם לוי.
אנשי תעשית הקולנוע והטלויזיה בישראל משמיעים את חששם מפני סגירת הארגון המסדיר את התמלוגים שלהם באמצעות הכותרת "אני מונופוליסט" ברשתות החברתיות. חברת תל"י המסדירה את תשלומי התמלוגים ליוצרי הקולנוע והטלויזיה בישראל, נמצאת בסכנת פירוק לאחר שהרשות להגבלים עסקיים בוחנת את עיסוקה, ולאישור חששותיה של הרשות התייצבו חברת פרטנר וזכייניות ערוץ 2, קשת ורשת.
תל"י הוקמה בשנת 2000 ודאגה מאז להסדרת התמלוגים לכ-1,700 יוצרים על יצירותיהם הטלויזיוניות והקולנועיות, מול תאגידי שידור כגון ערוץ 2, ערוץ 10, הוט ויס (על שידוריהן השוטפים ועל ה-VOD), חברות סלולר, אתרי אינטרנט ומקומות ציבוריים המציגים תכניות וסרטים. היא פנתה לרשות להגבלים עסקיים כדי להסדיר את פעילותה מול החוק, מתוך מחשבה שהיא מעין גרסה של ועד עובדים העומד על זכויותיהם של היוצרים.
רשות השידור, ערוץ 10 ו-yes תומכים במיסודה החוקי של תל"י בדומה לארגון אקו"ם עבור יוצרי המוסיקה. אלא שחברת פרטנר (מפעילת מותג הסלולר "אורנג'", שעתידה להיכנס לשוק הטלויזיה) דווקא מתנגדת להתנהלותה, ובשבוע האחרון הצטרפו להתנגדות גם זכייניות ערוץ 2, קשת ורשת. קשת מסרה: "כמו התסריטאים והבמאים, אנו מחויבים ליצירה, כפי שאפשר ללמוד מהסכומים שאנו משקיעים מדי שנה בהפקות מקור ומהמאמצים הבלתי נלאים להביא את היצירה העברית אל מרכז המסך. אנו רואים חשיבות גדולה בטיפוחם של היוצרים וקידומם ולכן איננו מתנגדים לקיומה או פעילותה של תל"י. עם זאת, אנו סבורים כי יש להציב שורה של תנאים לפעילותה של תל"י, בדומה לארגוני תמלוגים אחרים כגון אקו"ם והפדרציות לתקליטים."
השחקן הקומי פול ראד ("הכל יחסים", "אחינו האידיוט") יגלם את גיבור-העל "אנט מן" ("איש הנמלה" בתרגום חופשי) על פי קומיקס מבית אולפני מארוול ("איירון מן", "ספיידרמן"). האישור הסופי לליהוק המוזר בסרטו של אדגר רייט, הגיע שלשום באתר הרשמי של מארוול.
"אנט מן" הוצג לראשונה ב-1962, פרי מוחם של ענקי הקומיקס סטן לי וג'ק קירבי, יחד עם לארי ליבר. "אנט מן" המקורי היה מדען שהצליח לשנות את גודלו הפיסי, ויחד עם חברתו "וואספ" ("הצרעה" בעברית) היו מהחברים המייסדים של קבוצת "הנוקמים" ("האוונג'רס" בלעז). לימים, "הנוקמים" עובדו לאחד מהסרטים הרווחיים ביותר בקולנוע, ולכן נראה הגיוני שמארוול תנסה לסחוט מהחבורה כמה שיותר כסף עם סרטים אישיים לכוכביה (והקשר ההדוק לסרט ההמשך "הנוקמים 2", הוא שאת הנבל הרשע בסרט יצר אנט מן). אבל פול ראד בתור גיבור על שכזה? זה כאמור מוזר. לא משום הקריירה הקומית של ראד – כי הקומדיה של רוברט דאוני ג'וניור היא מה שהפכה את "איירון מן" הראשון להפתעה הנפלאה ביותר בתולדות הקומיקס בקולנוע. ראד, שהשתתף בין היתר בסדרת הלהיט "חברים" וקנה לעצמו מקום חם בליבי על אף המשך הקריירה שלו, הופיע מאז בעיקר בסרטי קולנוע קומים-מדכאים שבהם הוא גם לא חשש להציג את פנים מגוחכות בתרבות האמריקאית: "אחינו האידיוט", "את, אני והשאר" ו"אידיוט לארוחה" למשל.
"אנט מן" עתיד להגיע לאקרנים בארה"ב ב-31 ביולי, 2015. סרטים שיוצאים ב(סמוך ל-)חודש אוגוסט הם לאו דווקא סרטי קיץ מאופי זהה לאלו שיוצאים במאי ויוני (ולהדגמה ניתן לבחון את סרטי "איירון מן" ו"תור" מול "קפטן אמריקה").
תשעה סרטים התמיינו בדרך לחמישיה הסופית המועמדת לפרס האוסקר 2014 (ה-86 במספר) לסרט הזר הטוב ביותר של האקדמיה האמריקאית לאמנויות הקולנוע. בין הסרטים העולים שלב לא ניתן למצוא את "בית לחם" הישראלי, ואף לא את הסרט "העבר" האיראני של אשגאר פרח'אדי זוכה 2012, אבל כן את הסרט "עומאר" הפלשתיני של האני אבו-אסעד ("גן עדן עכשיו"). "עומאר" יגיע לסינמטקים בישראל ב-9 בינואר, ועוד מבין אלו שכבר הוקרנו בארץ ניתן למצוא את "גרנד מאסטר" שחלף גם הוא בסינמטקים, ואת "ניצוד" הדני שהרעים כאן בביקורות עם הפצה רחבה יותר.
טקס הענקת פרסי האוסקר 2014 יערך ב-2 במרץ.
תשעת הסרטים עולי השלב בדרך לאוסקר 2014 לסרט הזר:
"עומאר", האני אבו-אסעד, פלשתין
"ניצוד", תומאס וינטרברג, דנמרק
"גרנד מאסטר", וונג קאר ואי, הונג קונג
"המחברת" (The Notebook), יאנוס סאס, הונגריה
"היופי הגדול" (The Great Beauty), פאולו סורנטינו
"The Broken Circle Breakdown", פליקס ואן גרונינגן, בלגיה
"An Episode in the Life of an Iron Picker", דניס טנוביץ', בוסניה
"The Missing Picture", רית'י פן, קמבודיה
"Two Lives", גאורג מאס, גרמניה
איל ההון רון לאודר עוזב את ערוץ 10: יעביר את 30% ממניותיו בערוץ ליוסי מימן ויזרים 10 מיליון דולרים (כ-35 מיליון ש"ח) לשם מימון מרבית החובות ומחויבויות הערוץ עד כה. מימן, שלא הזרים כספים כבר שנה וחצי לערוץ, ישוב להיות בעל השליטה עם 51% מהמניות. בעל המניות השני הנותר הוא ארנון מילצ'ן, שאינו פעיל בערוץ כבר כ-5 שנים, ובעצמו ניסה למצוא דרך לצאת מהערוץ.
ההערכות הן שערוץ 10 יצטרך לצאת בפיטורים ובקיצוצים, וגם שהניסיון למכור את מניות לאודר ל-ג. יפית, היה רק ניסיון להפחית את האש סביב רצונו של לאודר לפרוש מן הערוץ המפסיד. לאודר היה היחיד שהזרים כספים לערוץ כבר זמן מה כאמור (ובסך הכל כ-500 מיליון ש"ח במרוצת השנים), וההשקעה לא הניבה לו תשואה עד כה. הוא פרש את חסותו על הערוץ בשנה וקצת האחרונות, ועל כן גם התחייב להעביר 10 מיליון דולרים לכיסוי מרבית החובות והמחויבויות של הערוץ. עם זאת, היוצרים שסיפקו ומספקים תכנים לערוץ אינם רגועים. במה יקצצו? ולמה הם באופן קבוע הסובלים העיקרים מהבעיות התזרימיות של ערוץ 10, אשר הכסף שלהם מגיע באיחור רב?