"באש ובמים" – ביקורת

מאת גל בין
"באש ובמים". בן פוסטר, כריס פיין.

"באש ובמים". בן פוסטר, כריס פיין.

הצורה שבה "באש ובמים" מצליח לתפוס את האווירה האנושית של מערב טקסס היא ראויה להערצה. אותו אזור, שהיה פעם המערב הפרוע, הוא כעת ארץ אכולת יושביה הנמצאת אי שם בסוף העולם שמאלה. המקום, שמייצר אנשים קשים כמו האדמה בה הם גדלו, והתקופה, בה הקאובוים נלחמים כבר בבנקים ולא באינדיאנים, הם סט נהדר לסיפור עם רבדים אנושיים רבים.

בכתוביות הסיום הסרט מוקדש אורסולה ודיויד ג'ון מקנזי, הוריו של במאי הסרט דיויד מקנזי שנפטרו בשנה שעברה, וניכר כי הבמאי הסקוטי המוכשר השקיע את נשמתו בסרט. לאחר שזכה בפרסים על דרמת כלא ("מועד לפורענות") וסרט מד"ב ("חוש מושלם"), מקנזי שוב משנה כיוון וחובר לתסריטאי טיילור שרידאן ("סיקאריו"). שיתוף הפעולה הזה עובד בצורה יוצאת מן הכלל ושרידאן, מוכיח גם בסרטו השני, שהתסריטים שלו יודעים לשלב מותחן אקשן קצבי עם דרמה אנושית שבסופה לא ברור מי צודק בכל הסיפור.

לאחר שאימו נפטרת, טובי הווארד (כריס פיין, קפטן קירק בגרסה החדשה של מסע בין כוכבים) נשאר כמעט חסר כל. הבנק רוצה לעכל את החווה שזה עתה ירש, אך הוא לא מוכן לוותר, כי ברצונו להעביר אותה לילדיו וגרושתו. לכן, בייאושו הוא מבקש עזרה מאחיו הבעייתי טאנר (בן פוסטר), שמבלה בתוך בתי הכלא כמות זמן זהה לזו שהוא מבלה מחוץ לכותליהן. יחדיו השניים מתחילים לשדוד בנקים ברחבי המדינה בניסיון לאסוף את סכום הכסף הדרוש.

לחקירת מקרי השוד ממנה המשטרה המחוזית את מרקוס המילטון (ג'ף ברידג'ס הזכור לטוב עוד מימיו כ-Dude ב"ביג לבובסקי"), ריינג'ר זקן וציניקן הנמצא על סף פרישה לפנסיה, ורק מנסה לדחות את הקץ. יחד איתו נמצא גם אלברטו (גיל בירמינגהם) ריינג'ר אינדיאני-מקסיקני, שנדמה שנמצא על המסך רק כדי שלהמליטון יהיה על מי להריץ דחקות בעודו רודף אחר השודדים ומחכה לתפוס אותם בקלקלתם.

חלוקת הזמן בין השחקנים מאפשרת לכל אחד מהשלישיה המובילה להתבטא היטב וכולם מספרים את סיפורו של האדם הפשוט בטקסס. המשחק של פיין ופוסטר שמציג שני אחים השונים מאוד באופיים, כפי שמתבלט ביחסם למעשי השוד, אך מאוחדים לטובת המשפחה, הוא הצד הדרמטי. מהצד השני, ברידג'ס, בהערותיו הציניות מכניס קלילות קומית לסרט, ושומר עליו מלהיות דרמטי מדי. כי בסופו של דבר, זה סרט על אנשים פשוטים באופיים, כאלה שיודעים מה הם רוצים בחיים ולשם כך צריכים לחיות עם הטוב כמו גם עם הרע.

"באש ובמים". גיל בירמינגהם, ג'ף ברידג'ס.

"באש ובמים". גיל בירמינגהם, ג'ף ברידג'ס.

במלצריות בדיינרים, בגברים המקומיים (שכולם כמובן חובשים כובעי בוקרים ונושאים נשק) ואפילו בשיחה בודדת בין טובי לבנו, אפשר להרגיש כי מדובר בפינה אחרת של העולם. פינה נשכחת מלאה באנשים קשי יום עם שאיפות פשוטות וגאווה רבה. גם המבטא הדרומי המובהק וגם מוסיקת הקאנטרי הקלאסית תורמים ושואבים אל תוך הקסם הטקסני.

חרף העיסוק בשודי בנקים, "באש ובמים" אינו סרט אקשן, אלא בראש ובראשונה דרמה אנושית. על אף השמות הגדולים המככבים בו הוא מזכיר באופיו סרטים קטנים יותר, כולל כמה כאלה שהופקו בארץ. אך גם דלות התקציב (8.5 מיליון דולר) לא עוצרת אותו, ובזכות הכתיבה המצויינת והביצוע הנהדר של הדמויות, הוא תענוג לעיניים. כל מי שמוכן לראות קולנוע קצת שונה מהקלישאות ההוליוודיות, מקבל כאן המלצה חמה לצפות בסרט ולצאת למסע אל מקום נידח שממנו מגיעים מצביעיו של דונלד טראמפ.

דירוג: ★★★★½

באש ובמים (ארה"ב, 2016)
בימוי: דיויד מקנזי | תסריט: טיילור שרידן | משחק:כריס פיין, בן פוסטר, ג'ף ברידג'ס, קייטי מיקסון, קווין רנקין, דייל דיקי, גיל בירמינגהם | מוסיקה מקורית: ניק קייב, וורן אליס
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-11.08.2016 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?