"עושות סדר" – ביקורת

"עושות סדר". מארי לונברגר, מקסימיליאן סימוניסצ'ק.

"עושות סדר". מארי לונברגר, מקסימיליאן סימוניסצ'ק.

"עושות סדר" הוא סרט שוויצרי דובר גרמנית על המאבק לזכות ההצבעה לנשים שהגיע למדינה הנייטרלית באיחור רב אחרי שאר העולם.

ב-1971 לנשים בשוויץ עדיין לא היתה זכות הצבעה. הסרט קושר בין המהפכה המינית של שנות ה-60 לקידום שוויון הזכויות לנשים כשהסיפור בסרט מתנהל לא בזירת התרחשות עירונית מובילה אלא בכפר קטן מושלג על צלע הר.

נורה (סביר להניח שלא במקרה קוראים לה כמו לדמות הראשית במחזה "בית הבובות" של איבסן) היא עקרת בית שמשרתת את בעלה, שני בניה ואת חמה שגר עמם. לאח של בעלה ואשתו יש צרות עם בתם המתבגרת שמסתובבת -שומו שמים- עם בחור ארוך שיער בעל אופנוע. האירועים בחייה של נורה גורמים לה לחוש אי נחת ממעמדה הנחות. היא רוצה לצאת לעבוד, בעלה מתנגד. ובמקום ובתקופה שבה הגברים הם המחליטים בבית וגם לפי החוק, נורה מתחילה לפעול לשינוי בביתה ומחוץ לו. מלבד "בית הבובות" יש פה גם הדים למחזה "ליסיסטרטה" היווני שבו נשים אתונאיות מונעות יחסי מין מבני הזוג שלהן במחאה על המלחמה המתנהלת עם ספרטה.

"עושות סדר". מארי לונברגר.

"עושות סדר". מארי לונברגר.

הסרט מצליח לקומם כמו שצריך מהיחס הלא הוגן ואי הצדק שבמצב שהיה קיים בעולם המערבי עד לפני פחות ממאה שנה. כמו הרבה סרטים גרמניים הוא עשוי באופן מדוד ורגוע מאוד. נהדר שאין היסטריה, הגזמה ומצלמה רועדת אך יש בזה גם מעט ניכור, ריחוק וקור.
בעיירה ובתנועת המחאה יש גם משהו שמזכיר את הסרטים האנגליים על העיירות הקטנות שבהן כולם מכירים את כולם ופועלים יחד או חוברים יחד למען מטרה כלשהי ("ללכת עד הסוף", "נערות לוח השנה", "גאווה"). הבריטים היו כנראה מתארים את ההתרחשות טוב יותר (המאבק של הנשים שם ב-1912 תואר בצורה דרמטית יותר ובינונית מאוד ב"סופרג'יסטיות" ב-2015).

"עושות סדר". מארי לונברגר.

"עושות סדר". מארי לונברגר.

שאלותיו של הבן הצעיר של נורה, שאמורות להוות אולי אתנחתה קומית, הן צפויות ולא מצחיקות. פה ושם יש גם שירים מפורסמים באנגלית, שלא הלכו רחוק כדי לחשוב עליהם, וכך גם הקריינות בסיום שבה מתארים לנו את הסוף של הדמויות העיקריות. בין הדמויות האלו יש את זו של מהגרת איטלקית, שמרגיש כמשהו בעל עניין שהיה יכול להיות פחות שולי.

רוב הסרטים שמועמדים לאוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר מוקרנים בארץ, לכל המאוחר, סביב הטקס. מתמודדים שלא מגיעים לרשימה הקצרה (התשיעייה שלפני ההכרזה הסופית) 'נופלים' בדרך או מגיעים באיחור. כזה הוא "עושות סדר", נציג שוויץ לאוסקר האחרון, שצפיה בו מזכירה לא לקחת את מה שיש לך כמובן מאליו, כולל זכויות שנראות לנו בסיסיות.

דירוג: ★★★☆☆

עושות סדר (שוויץ, 2017)
בימוי: פטרה ביונדינה וולפ | תסריט: פטרה ביונדינה וולפ | משחק: מארי לונברגר, מקסימיליאן סימוניסצ'ק, רייצ'ל ברונשוויגסיביל ברונר | מוסיקה מקורית: אנט פוקס
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-17.05.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

רותי קלמן

יודעת שהסרט זכה לדרוג נמוך, הוא גם אטי מאד – ועם זאת אהבתי אןתו בשל הצורך לדעת את הקושי של הנשים , גם בארופה(!), בעולם המודרני, כביכול, להשיג זכות הצבעה !!! כי זכויות כנרטה לכ מקבלים אלא נלחמים ולוקחים!!

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?