ביקורת: מונגול / Mongol

מונגול

"מונגול" הוא אפוס היסטורי על ימיו המוקדמים של ג'ינגיס חאן, כאיש של כבוד וגבר מאוהב. אלי שגב ציפה ליותר מלחמתיות מהאדם שכבש כל כך הרבה שטחים בעולם.

במונגוליה, ארץ החוצצת בין סין לבין רוסיה, של לפני כשמונה מאות שנים, חי מנהיג פראי ואמיץ לב בשם "ג'ינגיס חאן". משמעות כינוי זה היא שליט רב כח, והיא ניתנה ללוחם טימוג'ין כאשר ליכד את כל המונגולים תחתיו והחל במסע כיבושים אדיר מימדים שכלל בין היתר את סין ואת רוסיה שסובבות את ארצו.

ידע מדויק על קורותיו של ג'ינגיס חאן אינם קיימים משום שבזמנו לצערנו לא היו מדפיסים ספרי ביוגרפיה במדינות הללו. במאי "מונגול" המספר על קורותיו המוקדמים של חאן, נשענים על סיפורים וספרים שונים שאפשר להשוותם לאגדות ומיתוסים. עקב כך, האגדות על ג'ינגיס חאן פרחו, ואפילו כאן בישראל שמעו על הלוחם הפראי שהרג באכזריות את כל מי שעמד בדרכו לכיבושיו הטריטוריאלים.

"מונגול" משרטט דיוקן אנושי הרבה יותר של ג'ינגיס חאן, בימים שבהם עוד קראו לו טימוג'ין. הסרט מתמקד בחייו של טימוג'ין בעשורים האחרונים למאה ה-12, ומציג אותו כגבר של כבוד, עם אהבה גדולה לאישה, שלשמה הוא עובר תלאות אין-קץ בהם הוא לומד על הקודים המונגולים מקרוב ועד כמה בקלות אנשי מדון נוטים לכופף אותם.

טימוג'ין הצעיר הוא בן למפקד צבא נחשב ביותר, שמנסה להשכין שלום בחזרה עם השבט של אישתו. כדי להשלים עימם, מחליט האב לחתן את בנו עם מי מהשבט שיבחר. בדרכם לשבט, מוצא טימוג'ין נערה אחרת אותה הוא מעדיף לשאת לאישה ואביו מסכים. בבוא העת, כשעליו לרשת את מקומו של אביו, הוא נלקח בשבי ונמנעת ממנו האפשרות לשאת את אישתו הנבחרת. כאשר גדל הוא, מצליח טימוג'ין להימלט ומוצא את בחירת ליבו.

שוב הצרות נופלות על טימוג'ין (טדאנובו אסאנו), והוא מופרד בשנית מבחירת ליבו, בורטה (קולאן צ'ולון). כדי לחלץ את אישתו השבויה, טימוג'ין יוצא עם אחיו ולוחמיו אל שוביה, ולומד שיעור חשוב על המנהגים המונגולים וכיצד חוקים עתיקי יומין מופרים כשכבודו של אדם מונח על השולחן.

"מונגול" הוא אפוס היסטורי גדול מהחיים, עם צילומי שטח ונופים עותקי נשימה. אמנם התמקדותו של הבמאי, סרגיי בודרוב, בסיפור האנושי תוך שהוא מעניק לצופה טעימות מאבני דרך במסעותיו של טימוג'ין לעבר הלוחם האדיר שהוא הופך בסופו של דבר להיות, מרגיש חסר. פעמים מספר קורה שטימוג'ין נחלץ מצרות באורחי פלא מפתיעים, ובפעמים אחרות קרבות שצפוים להיות מדהימים ומרהיבים, מתכווצים לרגעים קצרים שפשוט נועדו להעביר מסר זה או אחר. לפעמים המסר הוא שטימוג'ין מסוגל להתגבר על כל צרה, ולפעמים המסר הוא שטימוג'ין היה מצביא צבאי מחוכם ופיקח.

ללא ספק, סרט על אחד הכובשים הדגולים ומוכרים בהיסטוריה, היה צריך לחייב את בודרוב להעניק לצופיו יותר מטעימות מלחמתיות. הדרמה ב"מונגול" מעולה וכובשת, כשהיא מציגה את הלוחם המאצ'ו מתרכך בסביבתה של בחירת ליבו. אך אם לא חסך מליבם של הצופים את הקזות הדם המשגעות במהלך הלחימות, הגיוני היה להאריך לפחות את מערכת הסיום המהממת לקרב עקוב דם ומסמר שערות הרבה יותר.

דירוג: ★★★☆☆

מונגול
רוסיה, מונגוליה, 2007
126 דקות.
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-10.07.2008 בקולנוע
בימוי:
סרגיי בודרוב
תסריט:
עריף עלייב
סרגיי בודרוב
שחקנים:
טדאנובו אסאנו
הונג ליי סון
קולאן צ'ולון

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?