"היוצר" – ביקורת: בילוי חביב ורווי אקשן מד"בי, בלי הרבה עומק

"היוצר". ג'ון דיויד וושינגטון.

"היוצר". ג'ון דיויד וושינגטון. באדיבות פורום פילם, 20th Century Studios. © 2023 20th Century Studios. All Rights Reserved.

"היוצר" הוא סרט מד"ב על חייל לשעבר שמחפש את אשתו האבודה כשנקלע בעל כורחו למשימה גורלית שתשנה את מאזן הכוחות במלחמה בין תומכי אינטיליגנציה מלאכותית רובוטית לבין מתנגדיה. האפקטים מדהימים והסרט מעביר תחושה עתידנית שנמנעת ממלאכותית, עם הרבה מאוד יריות ואלימות גרפית במידה. הסיפור עצמו די שחוק וכולל אלמנטים צפויים מראש, מה שלא מפריע לו להיות סרט מהנה ברובו. לאוהבי אקשן עתידני בלבד.

במאי "היוצר", גאראת' אדווארדס, קיבל ביקורות טובות על סרטו הקודם "רוג 1: סיפור מלחמת הכוכבים" משנת 2016. לאחר מעבר בשלום בעולם הביקורתי (ויש שיאמרו עוין) של מעריצים כבדים של זיכיון מצליח, נראה שאדווארדס הרוויח את הזכות לקבל לידיו כל סרט מד"ב. בסרט הזה הוא משלב מהכבדות של "מפלצות" דל התקציב שביים ב-2010 והתחושה האפוקליפטית והשטחית של "גודזילה" מ-2014. נראה שהתקבלה השראה גם מכיוון "בלייד ראנר" ו"אינטליגנציה מלאכותית" בכיוון האנדרואידי ו"עולם המים" ו"שליחות קלטנית 2" ביחסי מבוגר וילד.ה שיוצאים למסע מסוכן יחד. בעיקר חסר מקוריות.

הסרט מתחיל עם הצגת היסטוריה אלטרנטיבית בו האנושות חיה לצד אינטיליגנציה מלאכותית (AI) והתוצאות הקטסטורפיות של החיבור שמעוררת מלחמת עולם רבת שנים בין הצד המבקש להשמיד את הטכנולוגיה, כדי למנוע את השמדת המין האנושי, לבין הצד שיצר איתה הרמוניה מושלמת. ג'ושוע (ג'ון דיוויד וושינגטון, "טנט", "אמסטרדם") איבד את משפחתו בהתקפה המפתיעה של ה-AI שהציתה את המלחמה, וכן גפיים שהוחלפו בפרוטזות מתקדמות. כמי שלא נשאר לו שום דבר להפסיד, הוא הצטרף לשורות הצבא ומצא מחדש את הטעם לחיים לאחר כמה שנים כשהכיר את אשתו מאיה (ג'מה צ'ן, "הנצחיים").

"היוצר". אליסון ג'אני.

"היוצר". אליסון ג'אני. באדיבות פורום פילם, 20th Century Studios. © 2023 20th Century Studios. All Rights Reserved.

המלחמה המתמשכת ממשיכה לגבות קורבנות ובערב גורלי במיוחד, גם מאיה ההריונית נלקחת מג'ושוע, ואיתה שמחת חייו. חמש שנים לאחר מכן קולונל האוול (אליסון ג'ני, "אמא", "ג'ונו") פונה אליו לחזור לעזור לצבא לעצור נשק חדש שפותח על ידי ה-AI עם ידע שצבר במשימותיו בשירות. ההתנגדות המיידית שלו מתפוגגת כשהוא מגלה שבמשימה הזאת יהיה לו סיכוי למצוא את אשתו שוב והוא צולל בחזרה לתופת. המידע המוגבל של הצוות לא מכין אותו לגילויים שהוא נתקל בהם בשטח, כאלו שישנו את תפיסת המציאות שלו ויציפו בחזרה את העבר.

וושינגטון מציג דמות עגולה, מעוררת אמפתיה, קשוחה ורגישה. במקצועיות רבה הוא מעביר את הטראומות של ג'ושוע מבלי ליפול לקלישאות של גבריות שקטה וחזקה. הכימיה שיש לו עם צ'ן מצטלמת מצוין ויכולות המשחק שלה מאפשרות גמישות גדולה בדמות המורכבת שהיא מגלמת. את אחת הדמויות המרכזיות מבצעת נהדר השחקנית הצעירה מדליין יונה וויילס בתפקידה ראשון. קן ווטאנאבה ("התחלה", "גודזילה") מגיח לתפקיד מפתח, אך ללא הרבה זמן מסך. ג'ני מוכיחה גם כאן שהיא שחקנית שיכולה ללבוש כל דמות וגם את האוול החזקה היא עושה מצוין.

"היוצר".

"היוצר". באדיבות פורום פילם, 20th Century Studios. © 2023 20th Century Studios. All Rights Reserved.

הויזואליות של הסרט נראית מושלם ומשקפת עולם מתקדם שאנחנו עדיין יכולים לזהות. בפתיח שמציג את ההיסטוריה של העולם הזה משתמשים בסוגי צילום ישנים, לאפקט ארכיוני, וסגנון פרסומי של שנות ה-60. זהו קטע קצר שעשוי טוב מאוד ומאפשר מיידית הסתכלות מתאימה לעלילה. המראה של האנדרואידים (שמגולמים על ידי שחקנים בשר ודם, כמובן), נראים אנושיים ולא אנושיים במקביל ומעניקים את התחושה המוכרת, אבל גם המטרידה. ניכר שיש דגש מאוד גדול על הצורה של האלמנטים השונים, חבל שלא נתנו חלק ממנו גם לעלילה.

סרט שמתאים לקולנוע לבילוי חביב ורווי אקשן, בלי יותר מדי עומק (או לפחות לא מקורי במיוחד).

דירוג: ★★★☆☆

היוצר (ארה"ב, 2023)
בימוי: גאראת' אדווארדס | תסריט: גאראת' אדווארדסכריס ווייץ | משחק: ג'ון דיויד וושינגטוןג'מה צ'אןראלף אינסוןאליסון ג'אניעמאר צ'דה-פאטל | צילום: גרייג פרייז'ראורן סופר
הפצה: פורום פילם, החל מה-28.09.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?