"הגול הבא מנצח" – ביקורת: פה לגמרי ברור מה תפקיד הבמאי

"הגול הבא מנצח". מייקל פסבנדר.

"הגול הבא מנצח". מייקל פסבנדר.

כמו כל סרט ספורט, "הגול הבא מנצח" אינו על כדורגל אלא על נבחרת שחקנים ובעיקר המאמן שלה. המזל של הסיפור והסרט שהבמאי-תסריטאי(-שחקן) טאיקה ואטיטי התעניין בסיפור כי בקלות היה יכול לצאת סרט פשוט, צפוי ורגיל, אך בזכות חוש ההומור שלו הסרט יוצא נשכר כשכולו טבול ברוח שלו. לאנשים לא תמיד ברור מה במאי עושה, ויש סרטים שהבמאי לא מורגש בהם, אולם אצל ואטיטי טביעות כל עשר אצבעותיו מעטרות כל רגע וזו ברכה גדולה במקרה הזה.

במאה ה-21 מצאו מקור חדש לסרטים עלילתיים: סרטים תיעודיים. כמו "הגול הבא מנצח" היו לפני כן (רשימה חלקית, כמובן): "משברים בע"מ" עם סנדרה בולוק, "על חבל דק" של רוברט זמיקס, ו"ניאד" עם אנט בנינג וג'ודי פוסטר.

הסרט מבוסס על סיפורה של נבחרת הכדורגל של סמואה האמריקאית, שנחלה את ההפסד הגדול ביותר אי פעם במשחק רשמי של נבחרת. בעקבות התבוסה המבישה, גייסו לשורותיהם מאמן חדש, שחקן עבר שהקריירה שלו בדעיכה (מייקל פסבנדר, "בושה", מגניטו הצעיר בסרטי "אקס-מן" האחרונים). סמואה האמריקאית היא מדינת אי קטנה עם מעט תושבים, הם יודעים שאין להם סיכוי לעלות לטורניר גביע העולם (שבשנים האחרונות מתעקשים לקרוא לו בארץ "מונדיאל"), והם יסתפקו בהישג פשוט שעד כה לא זכו בו: להבקיע שער במשחק רשמי.

יש גם אלמנטים של "דג מחוץ למים", אדם לבן שמגיע לאי נידח שהמנהגים בו שונים ומשונים מבחינתו, ומכאן חלק גדול מההומור. זה לא בא על חשבון חלקים דרמטיים שעשויים היטב. טאיקה ואטיטי כתב, ביים ושיחק ב"ג'וג'ו רביט" ואת סרטי תור (שני האחרונים). הוא גם מופיע בתפקיד קטן בסרט (כולל המספר למצלמה לרגע בהתחלה), אך בעצם גם טביתה, ראש איגוד הכדורגל של סמואה האמריקאית, נכתב ומשוחק במידה רבה כמו שוואטיטי היה מגלם אותו.

"הגול הבא מנצח". קאימנה.

"הגול הבא מנצח". קאימנה.

יש, כמובן, מונטז' של מאמן מנסה להכניס את שחקניו לכושר ולמשטר אימונים, רגעי משבר של המאמן שרוצה להתפטר ולעזוב, המשחק הגורלי שכל האומה צופה בו, אולם זה עשוי בתנופה, עם הומור והרבה אנושיות, ובלי לנסות להמציא זוויות צילום מיוחדות. הוא סומך על עצמו ועל הדמויות והשחקנים כדי שהסיפור יבוא לידי ביטוי. בסוף, כצפוי, מראים את האנשים האמיתיים מאחורי הדמויות ועדכון בנוגע לחייהם לאחר אירועי הסרט.

דירוג: ★★★☆☆

הגול הבא מנצח (ארה"ב, 2023)
בימוי: טייקה ווייטיטי | תסריט: איאן מוריסטייקה ווייטיטי | משחק: מייקל פסבנדראליזבת' מוסקאימנהריס דארבירייצ'ל האוסאנגוס סמפסון | צילום: לכלן מילני
הפצה: פורום פילם, החל מה-18.01.2024 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?