ביקורת: פייטר

"פייטר". מארק וולברג.

"פייטר". מארק וולברג.

לא קל לחדש הרבה בסיפור קולנועי על מתאגרף, עם הקטעים הבלתי נמנעים של אימונים, צילום קרבות האגרוף עצמם, המתמודד המזיע יושב שפוף ומדמם על קצה שולחן אחרי הפסד כואב, סיפור האנדרדוג בדרך לזכייה הבלתי צפויה בתואר. ראיתי יותר סרטי מתאגרפים מסיבובים של קרבות אגרוף אמיתיים, "אלימות בשכונת עוני" (1956), "רוקי" (1976), "סיפורו של אלוף" (1979), "השור הזועם" (1980), "המתאגרף" (1997), "סינדרלה-מן" (2005) וסרטים נוספים. רובם, כמו "פייטר", מבוססים על סיפור אמיתי.

בתחילת שנות ה-90 הקריירה של מיקי (מארק וולברג, "לילות בוגי"), מתאגרף במשקל קל-ביוני, מתקשה להתרומם. אחיו-למחצה דיקי (כריסטיאן בייל, "האביר האפל") מתפקד כמאמן שלו כשהוא לא מחוק לחלוטין בשל התמכרותו לקראק, ואמם השתלטנית (מליסה ליאו, "נהר קפוא") עושה ככל יכולתה המוגבלת כסוכנת שלו. הדברים מתחילים להשתנות כשמיקי מתחיל עם ברמנית (איימי אדמס, "מכושפת" ו"ספק") ודיקי מסתבך עם שלטונות החוק.

מארק וולברג – קצת מבוגר (39) לתפקיד, ולא הייתי יודע זאת לולא היו מציינים שמיקי אמור להיות בן 31 – מוצלח כאדם שקט ופסיבי שהאנשים הרועשים סביבו מנהלים את חייו, כולל שבע אחיות שהן התגלמות מה שמכונה באנגלית "זבל לבן". כריסטיאן בייל, האקורדיון האנושי (מרזה להדהים או מוסיף שרירים לגופו לפי צורכי התפקיד) מצוין, ואיימי אדמס טובה בתפקיד לא-טיפוסי בשבילה (לכן היא שחקנית). לעומת סרטי ספורט אחרים, ב"פייטר" למרבה השמחה משתמשים בפרשני טלוויזיה אך לא מסתמכים עליהם כדי להסביר לצופה מה קורה.

"פייטר". כריסטיאן בייל עם מארק וולברג.

"פייטר". כריסטיאן בייל עם מארק וולברג.

"פייטר" (על משקל 'הוא פייטר': קשוח, עקשן, אחד שלא מוותר) מועמד לשישה פרסי גלובוס הזהב, וצפוי להיות מועמד לאוסקר לסרט, במאי, שחקן ראשי, שחקן משנה, שתי שחקניות משנה, תסריט מקורי, עריכה, ויש סיכוי לא קטן שבייל יזכה, בצדק, בפרס.

לא אהבתי את שני סרטיו של הבמאי דיויד או. ראסל מאז הקומדיה החביבה "אני, אשתי ואמי החורגת" (Flirting with Disaster מ-96'): "שלושה מלכים" ו"אני אוהב האקביז", אך הפעם, עם תסריט שלא הוא כתב, נהניתי. מדובר בסיפור פשוט ודי מוכר, עשוי היטב, עם משחק טוב והומור. מקבלים בדיוק את מה שמצפים בסרט הזה. אני לא תמיד אוהב לתת ציונים לסרטים והציון שהייתי נותן ל"פייטר" הוא בין שלושה וחצי לארבעה כוכבים מתוך חמישה.

פייטר
ארה"ב, 2010
115 דקות.
הפצה: פורום פילם, החל מה-30.12.2010 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
דיויד או. ראסל
תסריט:
סקוט סילבר
פול טמסי
אריק ג'ונסון
משחק:
כריסטיאן בייל
מארק וולברג
איימי אדמס
מליסה ליאו

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?