ביקורת: לקרוא ולשרוף / Burn After Reading

לקרוא ולשרוף

"לקרוא ולשרוף" כנראה לא יעניק לאחים כהן עוד אוסקר לארון, אבל הוא בכל זאת סרט מצחיק, מתגרה ושובבי שכדאי לראות.

"לקרוא ולשרוף" הוא בטח לא סרטם הטוב ביותר של האחים אית'ן וג'ואל כהן, אבל במקום למהר ולשלול אותו צריך לראות אותו כירידת מתח עמוקה ומהנה מאד של האחים אחרי "ארץ קשוחה" (למעשה, התסריט נכתב בזמן העבודה על "ארץ"). הרעיון ברור: לקחת שחקנים מצוינים, להמציא להם דמויות ששמות את המ"ם במגוחכות, לתת להם להתפרע ולצלם. "לקרוא" פחות סאטירי כלפי ז'אנר הריגול והרבה יותר צחוק ילדותי ושובבי על החיים בצל סודות. ספק אם היה מותר לכל במאי אחר לעשות צעד כזה, למרות שהיו בעבר.

הכל מתחיל כשסוכן הסי.איי.אי, אוסבורן קוקס (ג'ון מלקוביץ'), מפוטר מהסוכנות ומחליט להעלות את זכרונותיו על הדף. אשתו הנואפת, קייטי (טילדה סווינטון), מתכננת גירושין וכחלק מאיסוף נתונים שישמשו נגדו בתביעת הגירושין, משכפלת את ספר הזכרונות שלו מהמחשב לתקליטור נייד. התקליטור נופל לידהם של צ'אד (בראד פיט) ולינדה (פרנסיס מק'דורמנד), שני עובדי מכון כושר לא מוצלחים במיוחד, שאי הבנה מובילה אותם לסחוט כסף מהסופר המתחיל. לינדה תולה את צרותיה במראה שלה ותשתמש בכסף שתסחט מהסופר וסוכן-לשעבר על מנת לעבור ניתוחים פלסטים, אלא שאז נכנס הארי (ג'ורג' קלוני) לחייה ומראה לה שהיא מסוגלת להשיג גברים מוצלחים בדיוק כמו שהיא. הארי מצידו, הוא גם זה שקייטי נואפת איתו ונמצא בעצמו בתוך מסגרת נישואין; אך מתחיל לחשוד שמרגלים אחריו, מה שיביא אותו לשיא הדרמתי של הסרט (ושיא דרמתי בלתי צפוי ומעולה הוא זה).

כפי שניסיתי לתאר בפסקה הקודמת, הסרט מהיר ודינמי מאד, ואף נדחס בטיפה יותר משעה וחצי בלבד. הקצב המצוין של הסרט עומד בקנה אחד עם התנהגותם המטורללת של צוות השחקנים הבכיר שלו, בצורה קיצונית מזו שראינו אצלכם אי פעם. הכוכב הבוהק ביותר בתחום הזה הוא דווקא בראד פיט שזו הפעם הראשונה שחבר לאחים כהן, ונכנס לדמות בצורה משוחררת במיוחד. אני מניח שלא כל שחקן היה זוכה לסימפטיה ואהדה כזו מצידי אם וכשהיה עושה דמות מגוחכת כל כך כמו שעשה פיט, אבל האוירה החיננית שמשרה הסרט בצירוף מעמדו החזק של השחקן מסירים כל רגש אנטי כלפיו.

התעוזה המינית שהציגו האחים כהן ב"לקרוא ולשרוף" צריכה להיזכר בספרי ההיסטוריה כדבר הבלתי צפוי ביותר שקרה בשנת 2008. אחרי המשחק הדרמתי והעוצמתי של ג'וש ברולין בתור לואלן מוס ושל חביאר ברדם בתור אנטון שיגור ב"ארץ קשוחה", הפניה החדה שלקחו האחים בחיוך רחב עם הכיסא המיוחד שמופיע ב"לקרוא" כל כך לא צפויה שהיא פשוט הורסת מצחוק.

דירוג: ★★★☆☆

לקרוא ולשרוף
ארה"ב, 2008
96 דקות.
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-09.10.2008 בקולנוע.
בימוי:
אית'ן כהן
ג'ואל כהן
תסריט:
אית'ן כהן
ג'ואל כהן
שחקנים:
בראד פיט
ג'ורג' קלוני
ג'ון מלקוביץ'
פרנסיס מק'דורמנד
טילדה סווינטון

מאוכזבת

סרט מאכזב … אפילו לא שווה את הכרטיס (גם לא 1+1)
חבל!!!

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?