ביקורת: לכודים ברשת / Eagle Eye

לכודים ברשת

"לכודים ברשת" יעניק לכם את אותה נוסחה מוכרת: יש טכנולוגיה, צריך לפחד ממנה, ומי שיצליחו לעקוף אותה הם אלו שלא מבינים בה כלום. מה שטוב, יש הרבה אקשן.

סטיבן שפילברג אוהב להחדיר חשש ומורא בקרב צופי הסרטים שלו. ב-1975, שפילברג ביים את "מלתעות" וגרם לאנשים לפחד מללכת לים; כעת, אחרי כמה התנסויות עם פלאי הטכנולוגיה, הוא הפיק (בפועל) את "לכודים ברשת" שאמור להפחיד אנשים מהעולם הדיגיטלי: באמצעות הטכנולוגיה הקיימת אפשר לדעת איפה אתם בכל רגע נתון, אפשר לגרום לכאוס מוחלט, ואפילו אפשר לגרום למותם של אנשים בלי מגע ישיר בינך ובינם. כן, כל זה מוכר לכם מ"מת לחיות 4.0" אבל תנו ל"לכודים" הזדמנות, הוא דווקא לא רע.

"לכודים ברשת" לא מתעקש מדי על ריאליזם. זה נכון שאפשר לשלוט על רמזורים מרחוק וליצור בלאגן לזמן מה, וגם אפשר להתחבר לכל מצלמה בעולם אם היא רק מחוברת לאינטרנט, ומחשב יכול להפריד אנשים חיים מרקע וכו' וכו'. מאידך, קשה להבין איך שולטים בעגורנים מרחוק, בלי שהם מחוברים לרשת (והרי מי מחבר עגורנים לרשת? ולמה לעזאזל?), אותו הדבר לגבי מנופי בניה; ובכלל, איך במצב הטכנולוגיה הקיים או של העתיד הקרוב, יש מערכת אחת "to rule them all". מערכת שיודעת בדיוק מה קורה בכל מדינות ארה"ב, בכל רגע נתון. כמות המידע הנוהר למערכת בכל רגע נתון אמור להקריס אותה בקלות, אפילו שמחלקת האפקטים המיוחדים בסרט טרחה ליצור אותה כעצומת מימדים פיסים.

שייה לביוף הוא ג'רי שו – סתם עוד בחור ממוצע, אולי אפילו פחות, שחי את חייו בהיבט של הרגע. יותר מדי כסף אין לו, הוקרה מהמשפחה גם לא, והאדם היחיד שהעריץ – אחיו התאום – נפטר בדיוק בתאונת דרכים. מהנקודה הנמוכה הזו בחייו, ג'רי מוצא את עצמו בטעות כחלק מפרשית טרור שהוא ככל הנראה הכוכב המקומי הראשי שלה. קול של אישה בטלפון הנייד שלו מנסה לעזור לו לחמוק מזרועו הארוכה של החוק, ומפגיש אותו עם רייצ'ל (מישל מונאהן), אם חד הורית שהאישה בטלפון מאיימת על חיי בנה.

בילי בוב ת'ורנטון מגלם את הסוכן המיוחד האמון על לכידתו של ג'רי, זה שכמובן חסר ידע גמור בטכנולוגיה ובהיותו 'כפרי טיפש' מימי הביניים עם מבטא דרומי כבד הוא גם בעליו הגאים של פה מלוכלך יותר משל דברה ב"דקסטר". המרדף של הסוכן בעקבותם של ג'רי ורייצ'ל, נושא פירות במיוחד עם סצינות מרדף מכוניות באוקטן גבוה ומלהיב. בצד הטכנולוגי שוב, נמצא את רוזריו דוסון ואנתוני מאקי המפקחים על כל המתרחש בארה"ב ועלול להיות קשור למתקפת הטרור שכביכול מתכנן ג'רי, באמצעות מערכת עתידנית מרשימה.

עם מוסיקת רקע מצוינת של בריאן טיילור ("מהיר ועצבני: טוקיו דריפט") וצילום ראוי לא פחות של דריוס וולסקי (טרילוגית "שודדי הקאריבים"), ספק אם יהיו צעירים ברוחם וצעירים בגילם שלא יהנו מהאקשן ש"לכודים ברשת" מציע. אשר לשייה לביוף הממשיך להתרחק מתמדית הילד המסכן הנקלע לצרות לקראת תדמית החתיך המזוקן-כמו-ילד-שהתגלח-פעם-אחת-בחייו ונקלע לצרות (כמובן): הוא נשאר בחור מגניב שכיף לראות על המסך ולשמוע את צורת הדיבור המהירה ובלתי-מובנת כמעט שלו.

דירוג: ★★★☆☆

לכודים ברשת
ארה"ב, 2008
118 דקות.
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-09.10.2008 בקולנוע.
בימוי:
די.ג'יי קרוסו
תסריט:
אלי אטי
ג'ון גלן
שחקנים:
שייה לביוף
מישל מונאהן
בילי בוב ת'ורנטון
רוזריו דוסון
אנתוני מאקי
מייקל צ'יקליס

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?