"אלאדין" (2019) – ביקורת #2

"אלאדין". וויל סמית', מנה מסעוד.

"אלאדין". וויל סמית', מנה מסעוד.

"אלאדין", גרסת הלייב אקשן החדשה של דיסני לסרטם המצויר האהוב משנת 1992, הוא דוגמה מצויינת לאיך אפשר לעשות הכל בצורה חסרת טעם ומיותרת, כזו שתשאיר בסופה סרט ארוך, משעמם, מיותר ונשכח.

אין לי התנגדות מיידית לרימייקים שדיסני עושים בשנים האחרונות לקלאסיקות שלהם. חבל לי שהם הפסיקו לחפש סיפורים מקוריים, אך עדיין כמה מהחידושים היו טובים מאוד בפני עצמם. "ספר הג'ונגל", גם אם לא השתווה למקור המושלם, היה סרט נהדר ו"היפה והחיה" ו"דמבו", לפחות לטעמי, עלו על המקור. לצערי, על הגרסה החדשה של "אלאדין" אין לי שום דבר טוב לומר. מדובר בסרט שכל עשייתו, על כל היבטיה היא בינונית וחסרת השראה במקרה הטוב.

הסיפור עוקב במדוייק אחר הסיפור של הסרט המקורי: אלאדין הוא גנב רחוב טוב לב, שיחד עם קופו, אבו, חי מיום ליום. מפגש מפתיע, בו הוא מציל את מי שמסתבר שהיא נסיכת אגרבה במסווה, משנה את חייו. הוא מתאהב, מגיע אל הארמון לחפש אותה, פוגש בשר המרושע של הסולטן, ג'אפר, ומוצא את מנורת הקסמים, הג'יני ומרבד הקסמים המעופף. בעזרת הג'יני הוא הופך לנסיך עלי וכובש את לב הסולטן והנסיכה, לאחר שזו מזהה אותו כאלאדין. אבל ג'אפר, שחולם כל חייו להפוך לסולטן, מזהה את הקסם ורוצה את מנורת הקסמים לעצמו.

אבל את כל זה אתם כבר מכירים, ובראש אתם מתחילים לדמיין את הסרט המקורי, וחיוך עולה על פניכם. אם בשלב זה אתם תוהים "כמה רע זה כבר יכול להיות?" התשובה הקצרה היא- ממש. לצורך תשובה מפורטת אתחיל בשחקנים.

בראש ובראשונה ויל סמית' המגלם את הג'יני הוא פשוט איום ונורא. רובין ויליאמס, אשר העניק את קולו לג'יני המצוייר היה כוח טבע מופרע ובלתי ניתן לעצירה, ולכן הג'יני שלו עוצב כמוהו גם מבחינת האישיות. ויל סמית' הוא בחור נחמד אבל ממש לא מופרע, לכן כל פעם שמשתמשים בו לקטעים של הג'יני המופרע זה נראה רע מאוד. זה עלוב, מתיש, לא מצחיק – פשוט רע. הפעמים היחידות שבהם ויל סמית' עובר טוב הם הרגעים שבהם הוא ויל סמית', שבמקרה הוא גם ג'יני. אז אפשר להיזכר לרגע שמדובר בשחקן בעל חן.

את אלאדין מגלם מנה מסעוד, והוא עושה זאת בעיקר על ידי שימוש בעיני עגל וחיוך מטופש. הוא לא מביא שום כריזמה לתפקיד ומשחקו מכני לחלוטין. את הנסיכה יסמין משחקת נעמי סקוט, והיא חיננית ומגלמת את התפקיד היטב. אבל הכימיה הכל כך הכרחית בינה ובין אלאדין אינה קיימת כלל. אני די מבין אותה, גם בעיני האלאדין הזה די מעיק. לזכותם ייאמר ששניהם שרים מצוין, ובמיוזיקל זו מעלה חשובה.

"אלאדין". מנה מסעוד, נעמי סקוט.

"אלאדין". מנה מסעוד, נעמי סקוט.

לתפקיד ג'אפר המרושע נבחר מרוואן קנזארי, והוא עושה את תפקידו בדיוק כפי שהוא כתוב – לא יוצלח משעמם. כלומר, ג'אפר בסרט האנימציה היה מפחיד. באמת מפחיד. ג'אפר של סרט זה אינו מצליח כמעט בשום מזימה שהוא מנסה. לכן הוא כל כך פאתטי ולא מאיים.

את הסרט ביים גיא ריצ'י, הידוע בסרטי האקשן שלו. אני לא נמנע עם חסידיו, וסרט זה לא ישנה זאת. תנועות מצלמה וירטואלית ראוותניות, כמו באחת מסצינות הפתיחה המתרחשת בשוק, אין בהן כדי להסתיר את הכבדות וחוסר היופי הויזואלי שבהם.

"אלאדין". מנה מסעוד.

"אלאדין". מנה מסעוד.

זה סרט כל כך מכני ואין כמעט רגע אחד של קסם – לא בבימוי הדמויות ולא בבימוי המצלמה. כך גם לגבי הכוראוגרפיה של הדמויות הן במרדפים והן בריקודים. כל כך הרבה כסף שהושקע לעומת כל כך מעט דמיון. אפילו בצד הויזואלי של הסרט, שאמור היה להפעים אותנו עם מראות המזרח הקסום, הכל סתמי. כל כך הרבה עומס בכל פריים של פרטים ותפאורות ואף רגע אחד שגורם לצופה לומר וואו. ללא ספק מקרה של תפסת מרובה לא תפסת.

התסריט נכתב על ידי ריצ'י וג'ון אוגוסט. או שכך לפחות אומר הקרדיט. זהו למעשה קרדיט על לקיחת התסריט המקורי ועשיית שינויים קטנים ככל האפשר, ובעיקר כאלה שלא יתרמו כלום.

"אלאדין". מרוואן קנזארי, נאביד נגאהבאן.

"אלאדין". מרוואן קנזארי, נאביד נגאהבאן.

אל השירים הנהדרים של הסרט המקורי מצטרפים שני שירים שנכתבו במיוחד לסרט זה. שניהם חלשים ומיותרים לגמרי. בעיקר "ללא מילים" של הנסיכה יסמין, שהוא שיא עלילת המשנה שעוסקת בהעצמה הנשית של הנסיכה. העצמת נסיכות זה נושא חדש שדיסני מחבבים בשנים האחרונות. לפעמים זה מצליח להם יפה. בסרט הזה הוא עשוי רע מאוד.
מכיון שהשירים המקוריים היו כל כך טובים, הרגיש הצוות המוסיקלי של הסרט שיש צורך להשאיר את חותמת ההרס גם כאן, וכך העיבודים של שירים אלה הרבה פחות טובים מבמקור.

"אלאדין". מנה מסעוד.

"אלאדין". מנה מסעוד.

אז עם מה נשארנו? לא הרבה. סרט שארוך בלפחות 40 דקות ממה שהיה צריך להיות, עם הרבה רעש וצלצולים אך מעט תוכן, רגש או עומק. סרט שאין בו רגע מרשים אחד, לעומת רגעים משעממים רבים. סרט שמאושש את הביקורת הרבה (והלא תמיד מוצדקת) שמושמעת על חברת דיסני ומוצרי הצריכה שלה. סרט שאין שום סיבה לראות.

דירוג: ★☆☆☆☆

אלאדין (ארה"ב, 2019)
בימוי: גיא ריצ'י | תסריט: ג'ון אוגוסט, גיא ריצ'י | משחק: מנה מסעוד, וויל סמית', נעמי סקוט, מרוואן קנזארי | מוסיקה מקורית: אלן מנקין
הפצה: פורום פילם, החל מה-23.05.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?