"לשבור את הקרח 2" – ביקורת: מקוריות שמוצגת בצורה שטוחה

"לשבור את הקרח 2".

"לשבור את הקרח 2".

בדיוק כשהשיר "Let It Go" הפסיק להתנגן לנו בראש, מגיע "לשבור את הקרח 2" – סרט ההמשך ללהיט האנימציה ההיסטרי של דיסני משנת 2013 על שתי האחיות בנות המלוכה אנה ואלזה, כשלזו האחרונה יש כוח הקפאה קסום. גילוי נאות, הסרט הראשון היה בעיני לא מוצלח במיוחד, כך שמי שאהב אותו מאוד, צריך לקרוא את הביקורת בערבון מוגבל. סביר להניח שהסרט יצליח מבלי קשר לאיכויות שלו, ואולי על זה דיסני הסתמכו כשאישרו תסריט כל כך לא מעניין ותבניתי. העיקר שאלזה מחליפה מספר תלבושות במהלכו (וזאת, חברים, חשיבה עסקית!).

צמד הבמאים ג'ניפר לי וכריס באק חוזרים לביים את הסרט השני בסדרה (שכוללת גם שני סרטים קצרים). הם גם חזרו לשולחן התסריטאים, ביחד עם עוד שלושה, אך אף אחד מהחמישה לא הצליח לסתום את החורים בעלילה. לא חסרה מקוריות בתסריט (יש כמה הברקות נהדרות), אבל היא מוצגת בצורה כל כך שטוחה. בכלל, התחושה לאורך כל הסרט היא שבשל עומס בפרטים לא ממש חשובים, הכל מושטח – העומק של הדמויות והנסיבות שמקדמות אותן מוסטות לצד.

"לשבור את הקרח 2".

"לשבור את הקרח 2".

מכאן הביקורת תכלול ספוילרים לסרט הראשון. ראו הוזהרתם.

ממשיכים פחות או יותר מהנקודה בה נעצר הסרט הראשון – אלזה (איידינה מנזל, "מכושפת") היא מלכת ארנדל שכולם למדו לאהוב, למרות שהיא שונה וקסומה ואנה (קריסטין בל, "ורוניקה מארס") מתחזקת זוגיות עם קריסטוף (ג'ונתן גרוף, "מיינד האנטר") שמחובר בקשר מיוחד לאייל שלו סוון ומסביבם מקפץ לו אולף איש השלג (ג'וש גאד, "היפה והחיה"). הכל שלו ונעים בממלכה, האחיות בקשר קרוב (שמתחרה בקשר האהבה הזוגית של אנה וקריסטוף) והנתינים נראים מאושרים, כשקול מלאכי מסתורי קורא לאלזה. אלזה מבינה שרק היא שומעת אותו ומנסה להתעלם ממנו בכל כוחה, אך לצערה היא מגלה שהוא רק קול אזהרה לסכנה שמתקרבת לממלכה שלה. כדי להציל את ארנדל, היא יוצאת למסע בעקבות הקול, ואליה מצטרפת כל החבורה.

לעומת הסרט הראשון בה העלילה נסובה סביב אנה והרפתקאותיה להציל את אחותה, כשבדרך היא מכירה את מושא האהבה שלה, הפעם העיסוק הוא יותר באלזה ובהמשך הגילויים העצמיים שלה. יש בסרט מספר חלקים ייחודיים – כשהרוב המוחלט של סרטי דיסני מסתיימים בהתגשמות סיפור האהבה, בסרט הזה מוצג מה קורה אחרי שאנה וקריסטוף מתאהבים וההתנהלות של הקשר ביניהם היא נקודת אור בתסריט. גם בסרט הזה אולף ממלא את המקום של האתנחתא הקומית (תפקיד שאני מתעב במיוחד), אבל לפחות הפעם היה בו גם מעט שימוש מעבר והוא המוקד של אחד הקטעים הכי מוצלחים. העלילה המתאמצת להרשים מטילה צל על הקשרים המורכבים והמעניינים בין הדמויות.

המדבבים מהסרט הקודם חזרו לשני (אין סיבה שלא ישמחו לחזור להיות חלק במשהו מצליח, כמובן). לקריסטין בל, שהייתה משעשעת במיוחד בסרט הראשון, אין את החופש לנצוץ באותו אופן. הפער באיכות השירה שלה לעומת הקול העוצמתי של מנזל מובהק גם בסרט זה. מנזל מדבבת טובה, אבל היא זמרת טובה יותר, רק שאין ממש שירים שיצליחו כמו השיר מהסרט הראשון. לג'ונתן גרוף ניתנת הזדמנות להשתמש בקול מאומן במות הברודווי שלו, והוא מבצע שיר פארודי ומצחיק. בשאר הזמן המועט שהוא זוכה לדבר, הוא מבצע עבודה נאותה.

"לשבור את הקרח 2".

"לשבור את הקרח 2".

האנימציה היפהפיה מרוויחה מהניסיון רב השנים של דיסני באנימציה ממוחשבת ויוצרת אלמנטים מוחשיים ומורכבים. תשומת הלב לפרטים הקטנים בולטת במיוחד ברגעי הפעולה ובשירים (הרבים). תנועתיות וחיות השיער, שהגיעו לשיאן ב"מואנה" (2016), באות לידי ביטוי גם כאן. השינוי התכוף בנופים פותח אפשרויות כמעט בלתי מוגבלות ליצירתיות האנימטורים שממלאים את המסך בצבעים ותנועה.

המלווה שלי לסרט חושבת שהשירים פחות קליטים מבראשון, שכבר במהלך הצפייה הראשונה התחבבו עליה. כמו כן, החיבור לדמויות לא צומח כי הבעיות שלהן נפתרות מהר מדי וכנראה היוצרים הסמכו על החיבור שהצופים מביאים איתם מהסרט הראשון, שהציג דינמיקת דמויות אמינה יותר ולא מתקתקה מדי, כמו בנוכחי.
בכל מקרה, אפשר להודות לדיסני הוא שלפחות השאירו מספיק זמן בשביל להזמין באלי-אקספרס את התלבושות החדשות של אנה ואלזה לתחפושות לפורים.

דירוג: ★★☆☆☆

לשבור את הקרח 2 (ארה"ב, 2019)
בימוי: כריס באקג'ניפר לי | תסריט: ג'ניפר ליאליסון שרודר | משחק: קריסטן בלאיידינה מנזלג'וש גאדג'ונתן גרוףאוואן רייצ'ל ווד
הפצה: פורום פילם, החל מה-21.11.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?