"איפה אנה פרנק" – ביקורת: סגנון עשיר שלא מתרכז רק בעצב, תסכול ואפרוריות

"איפה אנה פרנק".

"איפה אנה פרנק".

כולנו שמענו על אנה פרנק, גם אם לא קראנו את היומן שלה, שהוא, כמובן, מה שהפך אותה לסמל. סיפרו את סיפור חייה הקצרים אינספור פעמים בסרטים ובהצגות, על פי מה שהיא כתבה ביומנה, מנקודת מבטה של נערה מתבגרת. אחרי ההצלחה הגדולה של סרטו התיעודי המונפש "ואלס עם באשיר" וההצלחה הביקורתית של "כנס העתידנים" היצירתי (שבו השחקנית רובין רייט משחקת את עצמה, גם בהנפשה), ארי פולמן לקח על עצמו פרויקט מונפש של אנה פרנק, ביחד עם יוצרים ומפיקים מקומיים, בין השאר. לעומת שני סרטיו הקודמים, סרט זה "איפה אנה פרנק" כן מיועד לילדים. צפיתי בו בגרסה העברית והדיבוב עובד מצוין, כך שאין סיבה לדאוג.

קיטי, החברה הדמיונית של אנה, לה היא כתבה את היומן, מתעוררת במוזיאון "אנה פרנק" בהווה. היא מבולבלת, לא מבינה איפה היא ובעיקר איפה חברתה אנה. היא מנסה לפתור את התעלומה בעזרת היומן וכך אנחנו נחשפים לסיפור שהתרחש בתקופת השואה. מגלים איך היא התחילה לכתוב ביומן, איך התייחסו ליהודים ואיך הוריה דאגו למסתור בעליית הגג של משרדו של אוטו פרנק. כשקיטי מגלה שהמוזיאון הוא לא מקום בטוח בשבילה, היא יוצאת את העולם בחוץ ומתחברת עם נערים בני גילה שעוזרים לה להתרגל למציאות החדשה שהתעוררה בה.

"איפה אנה פרנק".

"איפה אנה פרנק".

בעזרת צוות מפואר, שמורכב מהרבה יוצרים ישראליים, בורא פולמן עולם יצירתי וצבעוני במיוחד. הסגנון בסרט עשיר ולא דוחף רק עצב, תסכול ואפרוריות, כמצופה מסרט שעוסק בנושא כל כך קשה בתקופה אפלה במיוחד בהיסטוריה האנושית. ישנן כמה סצינות מהממות ויזואלית (לא פחות). הטוויסט העלילתי שנעשה לסיפור המוכר עושה לו הרבה טוב. יש בנייה מאוד ברורה של העלילה ומעבר מדוד בין העבר וההווה. הוא לא כולל סצינות קשות משום צורה, אך יש כאלו שהאווירה בהן מעט מפחידה או מרתיעה (פחות מסרטי דיסני! לעולם לא נשכח מה עשו לך, מופסה). מה שכן, בשל העיסוק בגזענות ובמוות, לא בטוח שהייתי ממליץ להביא ילדים מתחת לגיל שמונה. חייב להודות שההקבלה שפולמן מייצר בין השואה לבין היחס לפליטים באירופה כיום בעייתית מעט, אבל העדפתי להתרכז בדמיון שהוא שנאה ופחד מהאחר.

אז נכון, יום השואה כבר עבר, אבל הסיפור של אנה נשאר רלוונטי כתמיד ויש בונוס שהוא תמיכה ביצירה ישראלית. לכו לצפות!

דירוג: ★★★☆☆

איפה אנה פרנק (ישראל, בלגיה, 2021)
בימוי: ארי פולמן | תסריט: ארי פולמן | משחק: אמילי קארירובי סטוקססקיי בנטסבסטיאן קרופטסטוארט שודמורנל ברלו | הפקה: דיאנה אלבויםארי פולמן | צילום: טריסטן אוליבר
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-05.05.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?