"מינכן 72" – ביקורת פרק 1: תחקיר מושקע ללא חידושים

"מינכן 72". ענת וקסמן.

"מינכן 72". ענת וקסמן.

במלאות 50 שנה לרצח הספורטאים הישראלים במשחקים האולימפיים במינכן, הופקו ועלו להקרנה/שידור כמה וכמה כותרים העוסקים בנושא (ספרתי לפחות ארבעה רק בחודש האחרון). "מינכן 72", בבימוי רומן שומונוב ושני חזיזה, שעולה לשידור בהוט השבוע, היא יצירה דוקומנטרית, בת שלושה פרקים, שמשלבת אלמנטים דוקו-דרמטיים, כגון שחקנים שמגלמים את הדמויות בסצינות המשוחזרות. הפרק הראשון נפתח בסצינה משוחזרת שבה מתוארת הפריצה וההשתלטות של המחבלים על בני הערובה לפנות בוקר ה-5 לספטמבר 1972 ולאחר מכן מתוארת השתלשלות, פחות או יותר כרונולוגית, של הפרשה באמצעות קטעי ארכיון, ראיונות עם דמויות מפתח, צילומי רחפן עדכניים של הלוקיישנים הרלבנטים, סצינות משוחזרות נוספות וליווי בווייס-אובר של איש התקשורת והספורט, יורם ארבל.

כבר כתבתי בעבר שהקונספט המלאכותי מטבעו של ז'אנר הטלאים המכונה דוקו-דרמה לא הצדיק את עצמו מבחינתי אפילו לא במקרה בודד מתוך כלל הדוקו-דרמות שצפיתי בהן עד כה במהלך חיי, והסדרה הזו לא יוצא דופן מהבחינה הזאת. בשביל מה צריך את הסצינה של גולדה מאיר המגולמת על ידי ענת וקסמן יוצאת מהשירותים בדרך למליאת הכנסת? מה זה תורם לצופה מלבד טריגר לקריאות ההתפעלות שבוודאי ישמיע לנוכח העבודה המרשימה באמת ובתמים של מחלקת האיפור?
הרי יש מספיק קטעי ארכיון של גולדה מאיר הקשורים לנושא זה וחלק גדול מהם גם מופיע בסדרה עצמה. קטעי השיחזור נראים לא טוב, כיוון שהם לוקים באמינות עקב רמת המשחק הלא מאוד גבוהה, שזאת בעיה משותפת לכלל הדוקו דרמות שצפיתי בהן עד כה, וגם מיותרים מבחינת הערך המוסף הלא-קיים שלהם.

"מינכן 72".

"מינכן 72".

משום שמדובר, כאמור, בפרויקט אחד מיני רבים שהופקו לאחרונה בנושא, הרי שהיה מצופה מהסדרה לחדש באיזשהו אופן ולספר לנו משהו שאנחנו עדיין לא יודעים, או לכל הפחות להביא נקודת מבט מקורית על הפרשה. אבל בהסתמך על הפרק הראשון, אין כאן שום חדש- לא בתוכן ולא בקונספט. אמנם, טרם צפיתי בהפקות הנוספות שיצאו לאחרונה ועוסקות בעניין זה, אבל אני בקיא בנושא, לאחר שצפיתי בסרטים קודמים שהופקו ועוסקות בפרשה ולאחר שקראתי כמה כמה כתבות שעוסקות בנושא ואני מניח, שכמוני, ישנם עוד רבים שבקיאים בפרטיה של טרגדיה זו ולדעתי אין בסדרה (לפחות בהסתמך על הפרק הראשון) פרטים חדשים משמעותיים שעשויים לשפוך אור על מה שטרם ידוע. מצד שני, בעקבות סקרים בתקשורת שנעשו לאחרונה ומהם נובע כי לרוב בני הנוער בישראל אין מושג על מה שאירע במינכן, טוב יהיה אם לפחות יצפו בסדרה זו על מנת שילמדו את מה שהיו צריכים ללמוד בבית הספר ונמנע מהם עד כה.
בשורה התחתונה, באופן כללי, אפשר לומר על היצירה שמדובר בעצם בכתבה באורך של שעתיים פלוס עם עבודת תחקיר סופר-מושקעת ואיכותית, אבל בעלת ערך פחות מבחינה קולנועית נטו.

דירוג: ★★★☆☆

מינכן 72 (ישראל, גרמניה, ארה"ב, 2022)
בימוי: רומן שומונוב, שני חזיזה | משתתפים: ענת וקסמןאורי פפרנתי רביץשגיא מוקילואי נופייורם ארבלעידו טאקואלכס זילברג
שידור: החל מה-07.09.2022 בימי רביעי, בשעה 21:15 ב-HOT8 וב-HOT VOD. לחצו כאן לשעות שידור עדכניות. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?