"התפריט" – ביקורת: החידוש הצורני מתברר כשגרתי וצפוי

"התפריט". רייף פיינס.

"התפריט". רייף פיינס.

"התפריט" מתיימר להיות יצירה עם אמירה יחודית, אבל האמירה שלו שחוקה וגם אופן הביטוי שלה הפך מזמן לשגרתי. מה שנשאר זה סרט תפל מאוד.

הסרט מספר על ארוחת ערב במסעדת בוטיק יוקרתית שנמצאת על אי. כל ערב מתכנסים במקום אנשים אמידים מאוד שיכולים לעמוד במחיר הסעודה בה השף הידוע סלוביק (רייף פיינס) מציג כל מנה ומנה. הסרט מתמקד בערב אחד בו מתקבצים יחד מספר אנשים לארוחה שלא ישכחו בחיים ולא בגלל המנות המצוינות שיוגשו בה. לאט לאט נחשפת הסיבה לבחירת האנשים הספציפיים שנמצאים במסעדה בערב זה וככל שהזמן עובר האירועים הופכים למוזרים ומאיימים יותר.

הסרט מנסה לומר, בין היתר, משהו על העולם המודרני, על אובססיה, על ניתוק. שום דבר חדש שלא ראינו אינספור פעמים. החידוש אמור להגיע באופן צורני אבל גם כאן מדובר ביצירה שגרתית וצפויה. פרצי אלימות כבר לא מהווים את אותו הזעזוע לו גרמו בעבר. בסצינות אלו הצופה נותר משועמם מול מקרי אלימות שרירותיים ושואל את עצמו למה? במה זה תרם לסיפור?

בהתאם לסרט העוסק, בין השאר, בעסקי המזון היוקרתי, כל מנה מוגשת בצורה מושלמת ומלווה בכיתוב שמסביר בדיוק מה היא מכילה. זה עשוי בצורה הומוריסטית ומתחיל כרעיון נחמד אך גם הוא ממצה את עצמו מהר, כמו רעיון הסרט כולו.

השרירותיות לא נמצאת רק במקרי האלימות, אלא ברוב הפעולות שקורות בסרט. זה מגיע לשיא בסוף הסרט במהלך הדברים בין השף לאחת הסועדות, מרגו (אניה טיילור-ג'וי). שום הגיון לא תמצאו שם, רק נסיון לדחוף לכם לפה את הרעיון שרוצים להעביר. ככה מרגיש הסרט כולו – רעיונות שמנסים להאכיל אתכם בהם בכפית ובשלב מסויים, כשהקשקוש הזה כבר לא מחליק בגרון, דוחפים לכם אותם בכח ומפטמים אתכם כאווז. סליחה, בכל זאת סרט על אוכל.

"התפריט".

"התפריט".

כסרט על מסעדת יוקרה האוכל בו לא מגרה, למעט המנה האחרונה שמוצגת בו. כסרט אנסמבל הוא לוקה בחסר, כי אף דמות למעט 3 הדמויות הראשיות, לא קיימת מעבר להצגה שבלונית.

רייף פיינס בתפקיד השף הוא בסדר. פיינס הוא שחקן מצוין אבל התפקיד פשוט לא מעניין והדמות לא מתפתחת לשום מקום. גם דמותו של ניקולס הולט, כפודי שאובססיבי לשף, מבצע את תפקידו באופן סביר. שוב, זו לא אשמתו. הדמות שלו פשוט כתובה רע.

"התפריט". ניקולס הולט, אניה טיילור-ג'וי.

"התפריט". ניקולס הולט, אניה טיילור-ג'וי.

היחידה ששווה אזכור חיובי בסרט הזה היא אניה טיילור-ג'וי. היא נפלאה. אמנם היא מקבלת את הדמות היחידה שיש בה מעט עניין והיא אף מורכבת משאר הדמויות, ועדיין זו לחלוטין היא שעושה את הדמות למרתקת. דמותה נקלעת במקרה לערב הזה ומערערת את התוכנית המקורית של השף. היא ללא ספק העוגן היחידי של הסרט.

אין שום סיבה לצפות ב"התפריט". הוא מיותר מתחילתו ועד סופו. אבל אם בכל זאת נקלעתם לצפייה בו, לפחות תוכלו להנות ממשחקה של טיילור-ג'וי וזה יותר טוב מכלום.

דירוג: ★½☆☆☆

התפריט (ארה"ב, 2022)
בימוי: מארק מיילוד | תסריט: סת' רייסוויל טרייסי | משחק: אניה טיילור-ג'וירייף פיינסניקולס הולטג'נט מקטירג'ון לגוויזמוג'ודית' לייט | צילום: פיטר דמינג
הפצה: פורום פילם, החל מה-17.11.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

איציק

סרט גרוע מאוד חבל"ז

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?