"נוכלת בהזמנה" – ביקורת

"נוכלת בהזמנה". קולין פירת'.

"נוכלת בהזמנה". קולין פירת'.

"נוכלת בהזמנה" הוא גירסה מחודשת לסרט מ- 1966 אשר שוכתבה על ידי האחים כהן. מומחה אמנות המואס בהתעמרות הבוס שלו מחליט לנקום בו על ידי ביצוע שוד מתחוכם. לעזרתו הוא מגייס רוכבת רודיאו טקסנית, שהחספוס שלה מוסיף לתרמית צבע ותפניות לא צפויות. ההרפתקאות המנומנמות בעלילה והשעשוע התמים הנלווה להן נובעות כנראה מהניסיון לשמר את הנאיביות של סרט המקור. עם זאת, התוצאה היא קומדיה שאינה מזיקה או מרגשת ומזכירה יצירות השמורות בדרך כלל לבית היוצר של דיסני.

כאמור, את התסריט כתבו האחים כהן המוכשרים, שלרוב הם חותמת כמעט מיידית לתוצרת איכותית. בדומה ל"נוכלת בהזמנה", כבר כתב הצמד בעבר קומדיות ("ביג לבובסקי", "פארגו", "לקרוא ולשרוף"), אך בניגוד למקרה הנוכחי, הקומדיות של האחים כהן הן לרוב מושחזות ופרועות באופן ייחודי. נראה שמה שמבדיל את "נוכלת בהזמנה" הוא שאמנם הוא נכתב על ידי האחים כהן אך באופן מפתיע לא בוים על ידם. כן ביים את הסרט מייקל הופמן, במאי שאינו מוכר במיוחד או כזה שהיה אחראי על סרטים מרשימים או מיוחדים.

מה שעוד מבחין את "נוכלת בהזמנה" משאר התסריטים של האחים כהן הוא שהתסריט אינו מקורי אלא שכתוב של סרט מ- 1966, בעל אותו שם. מאחר ועבודת התסריט ניסתה להישאר נאמנה לסרט המקורי היא אפופת תום ועדינות, שאמנם בשנות ה- 70' היו סטנדרט אך בשנות האלפיים הופכים את התוצר לילדותי למדי. החדות והסקס אפיל שליוו את המקור דורשים בתקופה הנוכחית עיבוד שונה על מנת להפציע, ובמובן זה הסרט אינו מצליח.

במרכז העלילה עומד הארי דין (קולין פירת', "נאום המלך"), מומחה אמנות מוכשר, שזוכה להתעללות ויחס משפיל מצד הבוס העשיר שלו (אלן ריקמן, "יין, סיפור אהבה"). דין, שמואס ביחס המבזה, מחליט לנקום במעסיקו וזומם מבצע עוקץ שעתיד להכניס לכיסו סכום נכבד מכספי הבוס. לטובת המבצע הוא מגייס את פי ג'יי פוזנאובסקי (קמרון דיאז, "מורה רעה"), רוכבת רודיאו טקסנית שייחוסה המשפחתי דרוש לו על מנת להוציא לפועל את מזימתו. תוכניתו של דין גאונית אך פוזנאובסקי אינה נערת רודיאו שקל לשלוט בה והבוס אינו בולע את הפיתיון בקלות. השניים סוחפים את מומחה האומנות להרפתקה שלא ברור אם יש בו את התושיה והתחכום לצאת ממנה מנצח.

בסרט המקור כיכבו שירלי מקליין ומייקל קיין ולא קשה לפנטז כמה גירסה זו הייתה מוצלחת יותר. פירת' הצנוני אמנם מזכיר את קיין ועושה עבודה לא רעה בתור מומחה אומנות צונן, אך אין בו את הסקס אפיל השובב של הגיבור המקורי. דיאז היא במידה מסוימת גירסה מודרנית של מקליין אך רק במובן הצעקני. בעוד מקליין מאז ומעולם קורצה מחומר קשוח, תמיד היה בה גם פיתוי וחכמה קשים לשחזור. דיאז לעומתה מוזילה את הסרט פלאים. במבטא מושאל וניתוחים פלסטיים מדכאים, היא עושה עבודה כל כך לא מרשימה שברור כי היא הליהוק הכושל של הסרט.

"נוכלת בהזמנה". קמרון דיאז, אלן ריקמן.

"נוכלת בהזמנה". קמרון דיאז, אלן ריקמן.

התמימות השמרנית של שנות ה-70' הרוויחה פלאים מגיבורים שכל שורה ומבט שלהם רמז כי מאחורי הקלעים הם מציעים הרפתקאות פרועות הרבה יותר. המעבר לשנות ה- 2000 לא נעשה בהצלחה במובן שהתוצר לא נראה שרומז דבר. התום לא מצליח להחביא בתוכו רמיזות למבוגרים אלא קובר את הסרט במדף בני הנוער החביב ודן את הסרט לבינוניות.

דירוג: ★★½☆☆

נוכלת בהזמנה (ארה"ב, 2012)
בימוי: מייקל הופמן | תסריט: אית'ן כהן, ג'ואל כהן | משחק: קמרון דיאז, קולין פירת', אלן ריקמן, סטנלי טוצ'י
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-21.03.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?