הדרך חזרה – ביקורת

"הדרך חזרה". קולין פארל, ג'ים סטרג'ס.

"הדרך חזרה". קולין פארל, ג'ים סטרג'ס.

"הדרך חזרה" הוא אך ורק סרט מסע, מסע רגלי, ארוך וקשה, של קבוצת אסירים שנמלטים מגולאג בסיביר, כל הדרך אל הודו. כתובית בתחילת הסרט מבשרת שהשנה היא 1940 וששלושה אסירים חצו את הרי האלפים והגיעו להודו. לא מתעכבים יותר מדי על הבריחה שלהם מהמחנה הרוסי. החלק הזה הוא בעצם רק הקדמה הכרחית כדי להציג את קבוצת הצועדים.

הסרט מציג את כוח ההישרדות של האדם, הרצון המדהים לחיים. באלפי הקילומטרים שהם עושים בטבע הם נתקלים בכל קושי אפשרי: רעב, צמא, חום כבד, קור קשה, חול, יתושים ועוד. את הקבוצה מוביל יאנוש הרומני בגילומו של ג'ים סטרג'ס ("יום אחד", "מעבר ליקום"), ובין האנשים עמו מר סמית' האמריקאי (אד האריס, "השעות", "המופע של טרומן"), ואלקה הרוסי (קולין פארל, "אלכסנדר", "איך להיפטר מהבוס") וזוראן (דרגוס בוקור, "שם תואר משטרה" הרומני) המכונה "הבדרן", שמתחיל להצחיק רק אחרי שקוראים לו ככה.

כמו בכל סרטיו של פיטר ויר, הבמאי של "העד", "ללכת שבי אחריו", "גרין קארד", "המופע של טרומן", "אדון ומפקד: הצד הרחוק של העולם", הוא לוקח אותנו לעולם אחר, לסביבה מוגדרת מאוד (במקרה הזה הרים, גבעות, האוויר הפתוח). הוא כתב את התסריט (יחד עם קית' קלארק) על פי ספר שנכתב על המסע, ולרגע לא הופך את האנשים לגיבורים; המכשולים והקשיים קיימים אך לא מתייחסים אליהם בדרמתיות יתרה. הישג נוסף של הסרט, שהוא לא חוזר על עצמו. עם זאת, הוא מכיל את הקלישאה הקולנועית מספר 18: כשאוכלים סוס, ארנב או בשר אדם; "יש לזה טעם של עוף." במקרה הזה מדובר במשהו אחר, אך הקלישאה נשארת.

"הדרך חזרה". קולין פארל, אד האריס.

"הדרך חזרה". אד האריס, קולין פארל

מצער שבמאי טוב ומנוסה כמו פיטר ויר מתקשה להשיג כסף לסרט. הסרט "לא מצא את הקהל שלו" בארצות הברית. הוא כמעט ולא יצא בקולנוע שם, הוקרן במספר קטן של בתי קולנוע ולא זכה למסע שיווק ראוי בתקופה עמוסת הסרטים של סוף דצמבר-תחילת ינואר. אין זה המקום להיכנס לזה, אך העובדה המצערת שרוב המצביעים לאוסקר צופים בסרטים המתמודדים בבית הוא דבר שפועל לטובת סרטים טלוויזיוניים כמו "נאום המלך" ופחות לסרטים כמו "הדרך חזרה" (הסרט היה מועמד לאיפור בלבד). "הדרך חזרה" הוא סרט שצריך לראות בבית הקולנוע. בשנים האחרונות אנחנו רגילים שסרטים אמריקאיים מגיעים אלינו עד חודשים ספורים אחרי בכורתם בארצות הברית. במקרה כזה נאמר "מוטב מאוחר…"

הדרך חזרה
ארה"ב, 2010
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-13.10.2011 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
פיטר ווייר
תסריט:
קית'ר ר. קלארק
פיטר ווייר
משחק:
קולין פארל
אד האריס
מארק סטרונג
ג'ים סטרג'ס

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?