אלוהי הקטל – ביקורת

"אלוהי הקטל". כריסטוף וולץ, ג'ון סי. ריילי, ג'ודי פוסטר, קייט ווינסלט.

"אלוהי הקטל". כריסטוף וולץ, ג'ון סי. ריילי, ג'ודי פוסטר, קייט ווינסלט.

"אלוהי הקטל" שווה חמישה שמות: רומן פולנסקי, קייט ווינסלט, ג'ודי פוסטר, כריסטוף וולץ, וג'ון סי. ריילי. במאי מצוין ("צ'יינה טאון", "הפסנתרן") וארבעה שחקנים מעולים (כריסטוף וולץ התפרסם בזכות תפקידו ב"ממזרים חסרי כבוד" של קווינטין טרנטינו; את ג'ון סי. ריילי ראיתם בסרטים רבים, כולל קומדיות עם ויל פארל, "שיקאגו" ודרמות כמו "מגנוליה", "השעות" ו"לילות בוגי"). ארבעת השחקנים שוהים יחד בחדר במשך רוב הסרט המוצלח הזה.

"אלוהי הקטל" מתרחש במהלך אחר הצהריים אחד שבו נפגשים ההורים של אית'ן וההורים של זאכרי כדי לדון בקטטה שהתקיימה בין השניים ובמהלכה זאכרי פגע בפניו של אית'ן עם מקל. שני זוגות ההורים נפגשים כדי ללבן את העניינים, ובמהלך המפגש יש מיני הפתעות קטנות, לא מעט אלכוהול ומבוגרים שמתנהגים באורח לא-כל-כך מפתיע כמו ילדים קטנים.

מרכיב שישי וחשוב מאוד יש לציין: יסמין רזה, שכתבה את התסריט יחד עם פולנסקי על פי המחזה הצרפתי מאוד שלה (היא גם כתבה את המחזה "אמנות" שהתרחש כולו במשך ערב אחד בסלון אחד ובו היו שלושה גברים בלבד). כמו ההצגה, הסרט מתרחש בזמן אמת ואורכו 79 דקות בלבד. יוצרי קולנוע בכל העולם מתבקשים לקחת זאת לתשומת לבם: אין הכרח שסרט יהיה בן 100-90; אם יש לכם מה להגיד, אשמח גם לצפות בסרט בן שלוש שעות, אבל לא צריך להאריך כדי להגיע למספר דקות מסוים.

"אלוהי הקטל". קייט ווינסלט, כריסטוף וולץ.

"אלוהי הקטל". קייט ווינסלט, כריסטוף וולץ.

בהתחלה ובסוף הסרט בלבד יש מוסיקת רקע, והיא קצרה, עניינית ונפלאה, והולחנה בידי אלכסנדר דספלה, אחד המלחינים העסוקים בהוליווד בימים אלו (רשימה חלקית של הסרטים שהוא חתום עליהם השנה: "עץ החיים", "משחקי שלטון", "קרוב להפליא ורועש להחריד" ו"הארי פוטר ואוצרות המוות חלק ב'").

הצוות המקורי בברודווי היה ג'יימס גנדולפיני ("סופרנוס"), ג'ף דניאלס ("שושנת קהיר הסגולה", "טיפשים בלי הפסקה"), הופ דיויס ("אמריקן ספלנדור") ומרשה גיי הרדן ("פולוק"). בארץ הרביעייה (שראיתי) היתה ליאור אשכנזי, אלון נוימן, מיה דגן ונעמה שפירא. באנגלית קיצרו את שם המחזה ל"קטל", כנראה שאלוהים לא מושך קהל כמו פעם.

דירוג: ★★★½☆

אלוהי הקטל
ארה"ב, 2011
הפצה: החל מה-08.12.2011 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
רומן פולנסקי
תסריט:
רומן פולנסקי
יסמין רזה
משחק:
קייט ווינסלט
כריסטוף וולץ
ג'ודי פוסטר
ג'ון סי. ריילי

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?