משימה בלתי אפשרית 4 – ביקורת

"משימה בלתי אפשרית 4". טום קרוז.

"משימה בלתי אפשרית 4". טום קרוז.

רוץ, טום, רוץ. טום קרוז אוהב לרוץ, לפחות בסרטים, ובעיקר בסרטי "משימה בלתי אפשרית" שהוא גם אחד המפיקים שלהם. קטע הפתיחה המהמם של "משימה בלתי אפשרית 4: קוד הצללים" הוא אות פתיחה למירוץ קצבי. בחלקים הטובים שלו הסרט פשוט מעולה, ולמרבה השמחה זה רוב הסרט.

יש קשר רופף בין הסדרה "משימה בלתי אפשרית" משנות ה-60 והסדרה הפחות מצליחה מסוף שנות ה-80 לשלושת הסרטים בכיכובו של טום קרוז – מלבד השם, נוסח היציאה למשימה ("אם משהו יקרה לך או לאחד מחברי הצוות, נכחיש כל קשר", "הקלטה זו תושמד מעצמה בתוך שניות") והמוסיקה הנפלאה של ללו שיפרין, הנעימה המפורסמת, המזוהה כל-כך, שתשפר כל סרט פעולה ומתח. הקשר רופף מכיוון שלא ממש מדובר בחבורה של אנשים שכל אחד מומחה בתחום מסוים ויוצאים למשימה משותפת כדי לחדור, לעקוץ ולחשוף את הפושעים.

את "משימה בלתי אפשרית" הראשון מ-1996, שהכיל את הקטע המפורסם שקרוז יורד מהתקרה ותלוי מעל הרצפה הרגישה, ביים בריאן דה פלמה הוותיק ("לבוש לרצח", "עיני נחש"), אף אחד לא יכול לספר מה היתה העלילה שלו, אבל הוא היה מוצלח; את השני הארוך והמשעמם מ-2000 ביים ג'ון וו ("עימות חזיתי") עם השטיקים שלו של יונים והילוך אטי; את השלישי הבינוני והצפוי מ-2006 ביים ג'יי-ג'יי אברמס ("אבודים", "מסע בין כוכבים"). הסרט השלישי סבל מיחסי ציבור לא טובים, כשבמסגרת המסע לקידום הסרט קפץ קרוז על הספה בראיון בתכנית של אופרה וינפרי. כעת מגיע הסרט הרביעי בסדרה; אני לא יודע למה אחרי שני סרטי המשך ממוספרים, הגיעו למסקנה שהם צריכים להוסיף שם במילים לַסרט: "קוד הצללים" (Ghost Protocol במקור), שיהיה.

"משימה בלתי אפשרית 4". טום קרוז.

"משימה בלתי אפשרית 4". טום קרוז.

ל"משימה בלתי אפשרית 4" בחר קרוז את בראד בירד, החלטה חכמה מאין כמוה שמוכיחה את עצמה. בירד ביים את "משפחת סופר-על" המצויר והמוצלח, וזה סרטו הלא-מצויר הראשון (הוא ביים גם את "ענק הברזל" ו"רטטוי" המצוירים). הוא עושה עבודה נהדרת והרקע שלו בסרטים מצוירים ניכר בסרט (שרשרת אנושית כדי לתפוס מישהו שלא ייפול; הקטע במסדרון בקרמלין; זווית ה"צילום" החוזר של אית'ן האנט לוחץ על דוושת הגז במכונית שהוא גונב בזמן המרדף בהודו), גם בחוש ההומור (הכפפה). הסרט משלב קטעי פעולה עם מדע בדיוני, כלומר באמצעים הטכנולוגיים שבהם משתמשים חברי הצוות, שכמו נלקחו מ"דו"ח מיוחד" בכיכובו של קרוז (או מ"משפחת סופר-על").

בעלילה אפשר לציין שהאנט וחבורתו חודרים לקרמלין, מואשמים בפיצוץ שמתרחש שם ואז יוצאים לסכל רכישה של צופן שיגור לנשק גרעיני שנשדד. המודיעין שמקבל הצוות מדהים, והכול אפשר לתלות במונחים מתחום המחשבים. בחבורה המצומצמת שעובדת עם אית'ן האנט (טום קרוז) הפעם נמנים המומחה למחשבים מהסרט הקודם בנג'י (סיימון -האתנחתא הקומית הבריטית- פג, "מתים על החיים", "מסע בין כוכבים"), ג'יין קרטר (פולה פאטון המהממת, המורה ב"פרשס") שעלי לזקוף, כנראה, את חוסר חוש ההומור שלה בכך שאיבדה את חבר שלה לא מזמן, ומאוחר יותר מצטרף אליהם ברנדט (ג'רמי רנר, "מטען הכאב", "גנב עירוני").

ג'רמי רנר עתיד לתפוס את התפקיד הראשי בסרט החדש בסרטי ג'ייסון בורן, אחרי שמאט דיימון הרגיש מיצוי לאחר שלושה סרטי "זהות-" (כפולה, אבודה, במלכודת). רנר שחקן טוב, שלא הוכיח עדיין את יכולתו למשוך קהל, ומסופקני אם יצליח להפוך לכוכב סרטי פעולה או כוכב בכלל. גם בתפקידו פה הוא לא מרשים במיוחד ושורות המחץ נשמעות מעט מאולצות מפיו ופחות טבעיות אם היו יוצאות, נגיד, מפיו של ברוס וויליס.

"משימה בלתי אפשרית 4". ג'רמי רנר.

"משימה בלתי אפשרית 4". ג'רמי רנר.

מרגע שהעניינים עוברים להודו הסרט מעט פחות טוב, ולא רק בגלל שתפקידו של האנט מצטמצם בחלוקת הוראות למיקרופון. הסרט בן 133 דקות. כפי שפול ניומן אמר, חמש עשרה הדקות האחרונות של הסרט הן הכי חשובות כי עם הטעם שהן משאירות הקהל יוצא מהאולם. אפשר וצריך היה לוותר או לצמצם מאוד את חמש העשרה הדקות של "משימה בלתי אפשרית 4" ולהוריד את כל סיפור הרקע של ברנדט (ג'רמי רנר). ועדיין זהו סרט הפעולה הטוב ביותר של השנה (חבל שהיינו צריכים לחכות לדצמבר בשביל סרט כזה) והטוב ביותר בסדרת סרטי "משימה בלתי אפשרית". סרט המשך בבקשה.

דירוג: ★★★★☆

משימה בלתי אפשרית 4
ארה"ב, 2011
הפצה: החל מה-15.12.2011 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
בראד בירד
תסריט:
ג'וש אפלבאום
אנדרה נימיק
ג'יי-ג'יי אברמס
טום קרוז
משחק:
טום קרוז
ג'רמי רנר
ג'וש הולוואי
מייקל ניקויסט
סיימון פג
וינג ריימס

אבי

סרט פשוט ביותר עליליה של הסדרה 24 פשוט ילדותי ודפוק המבקר שלכם צריך להתאפס ומהר

[…] בלתי אפשרית 4" הסרט הטוב ביותר בסדרה שהחלה ב-1996 ומספר 7 ו-8 מצולמים בימים אלו, שאותם […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?