ביקורת #1: גוף השקרים / Body of Lies

ליאונרדו די'קפריו. ראסל קרואו. רידלי סקוט. השמות הללו גדולים גם בעיני מי שאינו חובב סרטים מושבע, וכל אדם בעצם צפוי לצפות שסרטם המשותף, "גוף השקרים", יהיה משהו מיוחד. קשה לומר אמנם, שרידלי סקוט עשה משהו טוב באמת בשנים האחרונות (לרבות "אמריקן גנגסטר" למרות שהוא יחסית טוב בעיני), ואכן "גוף השקרים" מצטרף לאותו רצף סרטים מפוקפק מבית הבמאי המוצלח.

"גוף השקרים" מסמן את הסיבוב הרביעי של קרואו וסקוט יחד, ואפשר שהפכו לחברים במרוצת הזמן, מה שעיוור אותם כלפי קולנוע הפעם. זה כנראה הדבר ההגיוני היחיד שיסביר את הופעתו ב"גוף" של ראסל קרואו, בתור הסוכן אד הופמן. תפקידה של הדמות נחשב בכיר מאד בצמרת הסי-אי-איי, ובכל זאת מציירים אותה קרואו וסקוט בתור קריקטורה חאפרית ישראלית ומלוקקת, עם דפוס התנהגות המזכיר את זה שהנהיג קרואו ב"נפלאות התבונה", לא פחות. הענין המצער הזה דוחה החוצה כל ניסיון להתחבר עם הדמות או לפחות לגלות כלפיה אמפתיה, וניסיונות אלה עולים בתוהו.

סוכן החשאי בעומק האויב, רוג'ר פאריס (די'קפריו), קוצר שבחים וכבוד בבית ונחשב לסוכן השטח הטוב ביותר בעירק. משימתו החדשה בירדן היא לחבור לראש המודיעין המקומי במאמץ משותף ללכוד את רב המחבלים, אל-סאלים (אלון אבוטבול), האחראי לפיגועי טרור רבים מאד בעולם ושימש כמטרתם של פאריס ומפעילו, אד הופמן (קרואו) כבר זמן רב.

לעבודה המשותפת עם ראש המודיעין המקומי בירדן, האני (מארק סטרונג), יש את יתרונותיה וחסרונותיה. ארגון המודיעין הירדני מוצג כארגון הטוב בעולם עם מקצועיות הנוזלת מכל פינה, ועם זאת, כדי להשתמש בעוצמה הזו, כל שעל פאריס לעשות הוא להתחבב על האני ולעולם לא לשקר לו. ברם, כמובן שפנטסיה כזו נשארת רק פנטסיה מתוקף התפקידים של כולם, ומתווה השקרים והמזימות של כל הצדדים נארג למרקם אחד שלא ברור מי יצלח אותו.

די'קפריו משחזר לטובת התפקיד המוביל את התפקיד מ"השתולים" – שוב קשוח וחסר רגשת אמיתיים כלפי חיי אדם, מלבד ההגינות היום-יומית הרגילה, עם חולשה קלה הפעם לגורלן של נשים. גם לדמות שלו קשה לצופה להתחבר היות ומלבד אותה חולשה סטנדרטית לנשים, אין שום דבר מיוחד ומענין בדמות שגורם לנו לחפוץ ביקרה.

מכל הכוכבים של הסרט נוצץ במיוחד מארק סטרונג במראה האנדי-גרסיה-טרי-בנדיקט-אושן-11 שלו: קצת איש עסקים, קצת מאפיונר, קצת איש-חוק וקצת אדם עם עקרונות נוקשים, דמותו של האני היא ללא ספק המורכבת והמעניינת ביותר בסרט. באמצעות תחכום ועורמה, מצליח האני להשיג את מבוקשו באופנים שעשוים להיראות לא כשרים אך לבסוף מסתברים כדרכים הפשוטות והבטוחות ביותר לבל את המידע הנכון. בדמותו, מצטייר כאמור ארגון המודיעין הירדני כארגון הטוב בעולם עם יכולות והצלחות העולות מספר מונים על זה האמריקאי.

"גוף השקרים" מתהדר לו בבמאי נחשב, שחקנים מצליחים ומוצלחים, טכנולוגיה ותצוגות תכלית מאיימות של יכולות הביון האמיקאי. הוא גם חוטא בקיטש האמריקאי שהשחקנים הישראלים, גם אם מדובר באלון אבוטבול המשובח, תמיד יגלמו בהוליווד את המחבל הערבי. הסיפור שלו יכול היה להיות מוצג הרבה יותר טוב ועם הרבה יותר קסם לעם, אך רידלי סקוט בוחר לנסות להפחיד יותר מאשר לנסות ולספר את הסיפור דרך עיניהן של הדמויות.

דירוג: ★★☆☆☆

גוף השקרים
ארה"ב, 2008
128 דקות.
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-20.11.2008 בקולנוע.
בימוי:
רידלי סקוט
תסריט:
וויליאפ מונהן
דיויד איגנטיוס (רומן)
שחקנים:
ליאונרדו די'קפריו
ראסל קרואו
מארק סטרונג
אלון אבוטבול

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?