"מראה שחורה" – ביקורת – פרק 2

"מראה שחורה".

"מראה שחורה".

זהו החלק השני בסקירת הפרקים של המיני-סדרה "מראה שחורה" הבריטית, שמשודרת בימים אלו למנוי HOT. לפרק הראשון לחצו כאן, ולפרק השלישי לחצו כאן.

לאחר שהפרק הראשון של "מראה שחורה" הציג את המחיר הרגשי אותו גובה המציאות הטכנולוגית, מגיע הפרק השני ומבקש להסביר מדוע מחיר זה הוא מחיר יקר ומהי חשיבותה של אותה יכולת רגשית המוצבת בסכנה. העלילה בפרק זה מוצבת בעולם עתידני, מנוכר, טכנולוגי וקר. במציאות המתוארת מופיעים אלמנטים המוכרים לנו מחיינו הנוכחיים אך צורתם מוקצנת- מטרת הקיום היא השגת עוד מאותו דבר והקשר המרכזי בחייו של האדם הוא בינו לבין המסך. חיי בני האדם בעולם זה הם מונוטוניים ובודדים כאשר ההזדמנות היחידה לשינוי היא השתתפות בתכנית ריאלטי אכזרית. במידה ובמהלך הופעתו בתכנית קולע  המתחרה לטעמם של השופטים, הוא זוכה לעזוב את חייו המוכרים תמורת מציאות שנתפסת כנוחה יותר. גיבור הפרק אינו מביע עניין או משיכה כלפי התכנית והוא כלוא בתוך קיום אפור ודל עד שבחייו מפציעה באופן לא צפוי הזדמנות לרגש. בינו לבין דיירת חדשה באזור המגורים שלו מתהווה מערכת יחסים שתחילתה מוכרת לנו מתסריטים הוליוודיים קלילים. עם זאת, בשונה באלה, הפעם שביב החום האנושי שנוצר בין הגיבור לבין מושא אהבתו והופך למוטיבציה המרכזית שלו, אינו נרמס על ידי גורמי כוח או מציאות חיצוניים, אלא על ידי מי שהוגדרו על פי פרויד ככוחות האנושיים הפנימיים הבסיסיים ביותר- מיניות ותוקפנות.

עם התהוותה של החברה האנושית, התנהגות נאותה ופרודוקטיבית קיבלה מקום של כבוד לעומת התנהגות שנתפסה כיצרית ופראית והושמה תחת רסן התרבות. בפרק מודגשת העובדה כי לא רק התרבות הפכה טכנולוגית אלא גם הרסן: אם בעבר היו אלה לבוש מוקפד ונימוסי שולחן, שסייעו להבחין בין הפרוע לבין הנאות והקונפורמי, כעת משמשות טכנולוגיות שונות ככלי ליצירת ציות והתנהלות חברתית מוצלחת. עם זאת מבקש הפרק לטעון, כי בין גורמי תרבות מסורתיים לבין הטכנולוגיה החדשנית ישנם שני הבדלים מסוכנים: הראשון מציע כי בשונה מסוכני החיברות המסורתיים, שיצרו חיץ מובחן בין התנהגויות ראויות ללא ראויות, כעת מושגת הקונפורמיות החברתית על ידי תחושת שיוויון חברתי וחופש, אותה מעניקה הטכנולוגיה. הפרק מבקש להציג את הזיוף שבתחושת חירות זו ולהדגיש את האופן בו הטכנולוגיה למעשה מגבילה את צעדנו. כדוגמה מוצגת טכנולוגיית הטאצ', שכיום נוסחת בנו תחושת שליטה וחשיבות על ידי מתן מענה לכל תנועה ובקשה קטנה שלנו, ואילו בעולם העתידני מוצגת כאמצעי המרכזי לגזילת החופש האנושי.

ההבדל השני המסוכן בין התרבות המסורתית לטכנולוגיה נובע מאותה נטייה שלה לקבל לתוכה את הכל ומהכל. בניגוד לתרבות עליה נבנה העולם המודרני, שהוציאה את התוקפנות והמיניות אל מחוץ לגדר כבלתי מקובלים, התרבות הטכנולוגית המוצגת בפרק עיכלה את אלה לתוכה ועושה בהם שימוש. כתוצאה, בעוד שהוקעת יצרים אלה על ידי התרבות סייעה לחברה האנושית להתקיים ולהתקדם, ניכוסה של התרבות הטכנולוגית את יצרי המיניות והתוקפנות לעצמה, מותירה את האנוש בודד, עקר ומנוכר. הפרק מציע כי ברגע שהפכנו את יצרינו הבסיסיים ביותר למטבע סוחר, איבדנו משהו מעצמנו ובהתאמה, את היכולת לאחוז בחום אנושי לאורך זמן.

נכון, במובנים רבים, הפרק אינו מחדש. תוכניות ריאליטי הן בהמיות כפי שהן מרתקות ובנוסף, כפי שאמר מרשל מקלוהן, המהפכה לא תשודר בטלוויזיה. עם זאת, בדומה למישל וולבק, המציע בספריו כי פיתוח רגשות לאדם אחר וטיפוח מערכת יחסים עמוקה עמו, הם התרופה היחידה לניכור הנובע מהשתוללות משולחת רסן של יצרינו הבסיסיים, כך גם מציב הפרק השני של הסידרה את החום האנושי כנקודת האור היחידה ומזהיר כי בזו לא ניתן יהיה להיאחז לנוכח מכירת המרחב האישי לטובת טכנולוגיה בלתי פוסקת.

מראה שחורה
אנגליה, 2011
הפצה: HOT, בימים 12.04-14.04.12 ובאופן קבוע ב-HOT VOD.
קדימון:

בימוי:
אוטו בת'רוסט
משחק:
רורי קיניר
לינדסי דאנקן
דניאל קלויה
ג'סיקה בראון פינדליי
טובי קבל
טום קולן
ג'ודי וויטקר
רופרט אוורט
דונלד סומפטר
ג'וליה דיויס
טום גודמן-היל
איימי בת' הייס
רבקה סטנטון

[…] לפניכם מוצעת סקירה וניתוח של הפרק הראשון בסדרה, ובלחיצה כאן תוכלו לקרוא את סקירת הפרק השני ולחיצה כאן לקריאת השלישי אחריו יועלו ניתוחים דומים של […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?