"אמיצה" – ביקורת #1

"אמיצה".

"אמיצה".

תחום האנימציה לא היה אותו הדבר ללא חברת פיקסר, ובקיץ הזה היא מוכיחה זאת שוב ומביאה למסך הגדול את הסרט "אמיצה". הסרט – המתאר את עלילותיה של נסיכה סקוטית אדומת שיער – סוחף, לא שגרתי, מרגש ומצחיק כמו שסרט אנימציה יכול וצריך להיות. מאחר והפעם בחרו פיקסר בעלילה שלרוב שמורה לסרטי דיסני, ניכר בסרט קו רך ועדין והתוצאה מתאימה בהחלט לגילאים צעירים אך גם מומלצת למבוגרים שאוהבים אנימציה ובליבם עוד שמורה פינה לסיפורים המלאים תום וסוף טוב.

דרכו של "אמיצה" למסכי הקולנוע לא הייתה חלקה: במקור הייתה אמורה לביים אותו ברנדה צ'פמן, האישה האמריקאית הראשונה שביימה סרט אנימציה עבור אולפנים גדולים ("נסיך מצרים"), אך לאחר תחילת העבודה הוחלפה צ'פמן על ידי מארק אנדרוס, מי שהיה אחראי על הסטורי-בורד של סרטים כגון "ספיידר-מן" (החלק הראשון מהטרילוגיה שהחלה בשנת 2002), וסרט ההרפתקאות השאפתני של דיסני "ג'ון קרטר". בנוסף, לתפקיד הדיבוב הראשי של הנסיכה מרידה, לוהקה תחילה ריס ווית'רספון אך מאוחר יותר פרשה עקב "בעיות ועומס בלוח הזמנים". ווית'רספון הוחלפה על ידי קלי מקדונלד ("אימפריית הפשע"), ובמבחן התוצאה מקדונלד הסקוטית ובעלת המבטא הסקוטי האותנטי, מוסיפה לאמינות הדיבוב ועושה עבודה מצויינת.

סיפור הסרט הוא אודות מרידה, נסיכה סקוטית צעירה שתלתליה האדומים והשוררים מסמלים את אישיותה התוססת וההרפקתנית. אביה של מרידה, המלך פרגוס (בילי קונולי), לוחם וותיק ולמוד קרבות, מרוצה מכישורי הלחימה והתעוזה שמגלה בתו, ולכן מגיל צעיר מעודד אותה להמשיך ולפתח אותם. לעומתו, המלכה אלינור (אמה תומפסון), מלאת אהבה ודאגה, עושה כל שביכולתה על מנת להכין את בתה הבכורה ליום בו תמלוך ובהתאם מנסה כמה שיותר לעדן את הליכותיה ולרסן את תאוותה למרחבים וחופש לטובת קצת נימוס ופאסון. כאשר כמיטב המסורת מגיע הזמן למצוא לנסיכה שידוך, קוראת מרידה תיגר על החלטת הוריה ומחליטה להילחם על זכותה לבחור בעצמה את דרכה בחיים ובמידה ותרצה, גם את בחירה ליבה.

מעשיה של הנסיכה דורשים אומץ רב אך התנהגותה הפזיזה מובילה אותה ללמוד בדרך הקשה כי יש דברים הדורשים אומץ רב יותר. מרידה המיואשת מאטימותה של אלינור לרחשי ליבה, מביעה משאלה כי אמה תשתנה. הבעיה מתחילה להחריף כאשר משאלתה לא סתם מתגשמת אלא מתפתחת בצורה לא צפויה ומובילה את השתיים לדרך ממנה תוכל כל אחת ללמוד על עצמה ורעותה.

"אמיצה".

"אמיצה".

כאמור, בניגוד לסרטי העבר של חברת פיקסר כדוגמת "צעצוע של סיפור", "למעלה" או "וול-אי", שהביעו בבהירות את השקפת העולם המחוספסת והבוגרת יותר של החברה ביחס למתחרותיה בשוק, הפעם מוצג סיפור שלרוב ניתן למצוא תחת בית היוצר של חברות אחרות, שמרניות יותר, כגון "דיסני" עצמה (שפיקסר בבעלותה). החדשות הטובות הן שבכל זאת, בתוך האגדה התמה והקסומה הזו, לא ויתרה פיקסר על מאפייניה היחודיים וכתוצאה העלילה רחוקה מלהיות שגרתית וקלישאתית. אמנם ההשוואה המתבקשת של הסרט הנוכחי היא לאו דווקא ליצירותיה הקודמות של החברה כמו אל הסרט "פלונטר", שהגיע מבית היוצר של דיסני (סרט נהדר אך נאיבי ושמרני), בכל זאת נראה כי "אמיצה" עולה כיתה ולוקח את סרטי הנסיכות לרמה חדשה, מחוספספת ומעניינת יותר.

ההחלטה להציב את עלילת הסיפור בסקוטלנד מוסיפה גם היא לתחושת החידוש שבסרט ובזכותה התאפשר ליוצריו להוסיף לעלילה אגדות עם עתיקות, מבטא משעשע ונופים קסומים שטכניקת תלת המימד עושה עמם חסד. כמו כן, אל תצפו מהסרט למסרים לעוסים מדי. בניגוד לסיפורי אגדות מוכרים בהן מופיעים כוחות כישוף כאויב, הפעם המכשפה הזקנה בה נעזרת מרידה על מנת לשנות את אמה, היא רק כח עזר חיצוני שתפקידו לסייע לה ללמוד לקח. מסרי הסרט ממוקדים בעולמן הפנימי של מרידה ואמה, וכך כוחות הטבע והקסם הם רק עזרים המסייעים להם להיטיב את מבטן פנימה וכל אחת על רעותה.

"אמיצה".

"אמיצה".

לטובת יוצרי הסרט נזקפת העובדה כי  יש בו הצלחה שהיא יחסית יוצאת דופן להביא את עולם המתבגרים לדיון. מרידה כמתבגרת טיפוסית, אומנם תיאלץ לקבל שיעור בענווה וכבוד אך גם אמה תוכרח לתת לגיטימציה לעולמה הפנימי של בתה ודרך כך תוכל לראות כי היא למעשה הנסיכה שתמיד קיוותה שתהיה.

מומלץ מאוד להגיע לסרט בהרכב משפחתי ומאחר והסיפור מתמקד בקשר הנשי במשפחה, הנאה מיוחדת צפויה לאמהות ובנות שתגענה לצפות בו יחד. בהקשר זה מעניין לציין כי בין הביקורות השכיחות שקיבל הסרט, חזרה ועלתה התייחסות שלילית לעובדה כי מרידה, הנסיכה המרדנית, לא רואה שום צורך במציאת אהוב ומעניקה לחופש הבחירה שלה את המקום הערכי הגבוה ביותר. לעומת זאת, העובדה כי לאב המשפחה בסרט אין תפקיד משמעותי או השפעה אמיתית על חיי בני ביתו מלבד יכולת הלחימה המרשימה שלו, לא זכתה להתייחסות משמעותית. במובן זה נראה כי התמיכה במודרניות וקידמה נותרה מן הפה אל החוץ וזו כשלעצמה סיבה מספיקה דיה לארוז את הילדים ולקחת אותם לראות סרט המציע כי סוף טוב לא בהכרח טמון באחר כי אם בתוכך, בין אם אתה גבר או אישה.

וטיפ אחרון- אל תאחרו על מנת שלא תפספסו את הסרטון הקצר, המקדים והמקסים ביותר אודות משפחה איטלקית אחת האחראית על תחזוקו של הירח.

דירוג: ★★★★☆

אמיצה
ארה"ב, 2012
הפצה: פורום פילם, החל מה-12.07.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
מארק אנדרוז
תסריט:
ברנדה צ'פמן
איירין מצ'י
קולות:
קלי מקדונלד
אמה תומפסון
קווין מק'קיד
רובי קולטריין
ג'ולי וולטרס

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?