"בתוך הבית" – ביקורת

"בתוך הבית". ארנסט אומהור.

"בתוך הבית". ארנסט אומהור.

השאלה 'מהי חווית כתיבה?' עומדת במרכזו של הסרט "בתוך הבית" של פרנסואה אוזון. הסרט מוגדר כמותחן אך מאחר ועיסוקו הוא בחינת האופן בו אנו מתארים את המציאות ולאו דווקא הצגת פיסת מציאות כלשהי, העלילה המותחת הנה רק אמצעי. העיסוק האמיתי של הסרט הוא רתימת הצופה לבחינת האופן בו אנו מספרים סיפור והתוצאה היא סרט משעשע ולא שיגרתי אך גם כזה שמתמיד להשאיר את הקהל בעמדתו כצופה חיצוני ולא מאפשר לו לשקוע לתוך היצירה.

פרנסואה אוזון הוא מהבמאים והתסריטאים הצרפתים הבולטים כיום ("פוטיש – אישה – צעצוע", "8 נשים"). נטייתו לספק נקודת מבט יחודית ונטולת מעצורים על יחסים הכנתה לו מעמד כילד הרע של הקולנוע הצרפתי והוא מוכר גם כבמאי המקפיד לשלב סאטירה והומור חד בסרטיו. מבחינה זו "בתוך הבית" אינו יוצא דופן אך מה שמייחד אותו הוא העמדה שאוזון נוטל בו – הוא אינו מציג בפני הצופה נושא ומזמין אותו לחשוב עליו, כפי שעשה עם "בריכת שחייה", סרט נוסף שלו העוסק בחווית הכתיבה, אלא הוא מצליח לקחת את הצופה יחד עמו להתלבטות אקטיבית בנושא.

היכולת ליצור סרט שלם המארגן מחדש את היחסים בין הצופה לנצפה מעידה על כשרונו הגדול של אוזון ובהתאם זכה הסרט בפרס 'בחירת המבקרים' של פסטיבל טורונטו 2012 והוא הזוכה הגדול של פסטיבל סן סבסטיאן. לצד זאת, יש מחיר לריחוק עליו מקפיד הבמאי בין הצופה לבין העלילה, שכן זה ממעיט את יכולת ההזדהות עם הדמויות וכך הסרט נחווה מעט כתרגיל משעשע ופחות כסרט עליו לוקח הצופה בעלות.

"בתוך הבית". פבריס לוקיני, ארנסט אומהור.

"בתוך הבית". פבריס לוקיני, ארנסט אומהור.

במרכז העלילה עומד ג'רמיין (פאבריס לוקיני המצויין, שלאחרונה כיכב גם ב"הנשים בקומה ה-6"), מורה עייף לספרות. כאשר ג'רמיין נתקל בעבודותיו של קלוד (ארנסט אומהוואר), כישרון הכתיבה של התלמיד הצעיר מחייה את עבודתו. קלוד, אובססיבי עם חייהם של אחרים, שואף להצליח להיכנס לתוך ביתם ולהביט בהם מקרוב. על מנת להגשים את הפנטזיה שלו בוחר קלוד בראפא, תלמיד אקראי מכיתתו, והביקורים בביתו מאפשרים לו להציץ במה שהוא מכנה חיים בורגנים רגילים. את מחשבותיו על משפחתו של ראפא מעלה קלוד על הכתב ומגיש לג'רמיין, שנסחף יותר ויותר לתוך הסיפורים. עד מהרה האובססיה המרכזית הופכת להיות של המורה, עם תלמידו בעל הגישה יוצאת הדופן ועם חריץ ההצצה שהוא מספק לו לתוך חיי המשפחה בה בחר.

לאורכה מתנהלת עלילת הסרט בשתי זירות: באחת מוצגת משפחתו של ראפא, הנחווית כחלק מתרגיל ספרותי אותו מנהל קלוד במפורש; בשניה מוצגים ג'רמיין ומערכת היחסים שלו עם אשתו (המגולמת בידי כריסטין סקוט תומס),שאם בתחילה הצטיירו אלה כמרכז הסרט, עד מהרה מתברר שגם הם דמויות בעלילה אותה מנהל התלמיד הצעיר. ככל שהסרט מתקדם אנו מבינים כי הכישרון והחכמה הבולטים של קלוד אינם המאפיינים המייחדים אותו אלא זו ההתייחסות השובבה למציאות כחומר גלם היא שהופכת אותו לדמות מרתקת. כפי שהוא מביט במשפחתו של ראפא כנבדקים בניסוי, כך הוא גם פורט על נימי נפשו של ג'רמיין ומניע אותו כבובה על חוט ספרותי.

לצד היתרון של קלוד כמניע העלילות, תפקידו זה גובה מחיר בכך שהוא הדמות היחידה בסרט שכמעט ולא ניתן לגעת בה. בשמירת המרחק המתמידה שלו והשתעשעותו באחרים, הוא אמנם מתגלה כרב האומן האמיתי של הסרט אך מניעיו נותרים עבורנו סתומים. ניתן לומר שמחיר זה אותו משלם קלוד על הקרבת חייו לטובת יצירת סיפור מתבטאת מעט גם בז'רמיין, שהתמכרותו לתהליך משנה את חייו. עם זאת, בשונה מז'רמיין שמעורר בצופה אמפתיה, קלוד מתקבל כסוכן חיצוני לסרט כמעט לכל אורכו והריחוק המתבטא בו נכפה גם על הצופה. במובן זה 'בתוך הבית' הוא סרט שעושה הכל מלבד להיכנס פנימה ואת העובדה שמהלך זה אינו פוגע מדי בחווית הצפייה ניתן לשייך רק לבמאי המוכשר. אוזון מצליח לעסוק בתרגיל ספרותי לא פשוט ולצד זאת עדיין לייצר עלילה עשירה ומצחיקה למדי עם קצב מהיר.

"בתוך הבית". ארנסט אומהור.

"בתוך הבית".

אפשרות נוספת העשויה להסביר את היות הסרט מוצלח על אף הקשיים שבו היא האפשרות שזוהי אחת היצירות היותר אישיות של אוזון. אלמנט זה ניתן לראות בבחירתו להעניק לאשתו של ג'רמיין עיסוק כאוצרת אומנות מודרנית. הגלריה בה היא עובדת וכן היצירות אותן היא בוחרת להציג, עוברים הגחכה משמעותית וייתכן ויש כאן אמירה מסויימת על תחום אומנותי המקביל לזה הספרותי. בדומה לכתיבה, גם יצירות האומנות המוצגות בגלריה מבקשות לייצר אמירה משמעותית על החיים אך בניגוד לה, המתוארת ככלי רב עוצמה, יצירות האומנות מוצגות כמטופשות, מסחריות וחלשות. למעשה לאורך הסרט הן שמסייעות להפוך את דמות אשת המורה לקריקטורה. במובן זה נראה שאוזון פורש חשבון מפורט עם מלאכת הכתיבה כשהוא מקפיד לתת לצופה טעימה מתהליך היצירה והמחיר הנלווה לה אך הוא גם חושף בפנינו את רגשותיו וליבו שאומנם רואים בעיסוק זה כהכרח עליו משלמים אך גם ככזה בו יש טעם וחכמה.

דירוג: ★★★½☆

בתוך הבית
צרפת, 2012
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-22.11.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
פרנסואה אוזון
תסריט:
פרנסואה אוזון
חואן מיורגה
משחק:
פבריס לוקיני
ארנסט אומהור
כריסטין סקוט תומס
עמנואל סיינה

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?