"ג'ק ריצ'ר" – ביקורת

"ג'ק ריצ'ר". טום קרוז.

"ג'ק ריצ'ר". טום קרוז.

"ג'ק ריצ'ר" הוא בדיוק מה שהוא מתיימר להיות: סרט אקשן פשוט ומהנה, העוסק בשליחותו חסרת הפשרות של חוקר משטרה צבאית לשעבר לחלוקת צדק נוסח צ'ארלס ברונסון ("משאלת מוות"), תוך התעלמות ממערכת החוק והסדר האמונה על משימה זו והצגתה באור מגוחך. זהו סרט שנתפר לפי מידותיו של השחקן הראשי, טום קרוז, וכל השאר כבר לא ממש משנה.

הבמאי והתסריטאי של "ג'ק ריצ'ר" הינו כריסטופר מק'קרי, המוכר לרובכם כתסריטאי של "החשוד המיידי". אין זה סרטם הראשון של מק'קרי וקרוז, שכן הם שיתפו פעולה ב"מבצע ואלקירי" ואף צפוים להם פרויקטים נוספים כגון "משימה בלתי אפשרית 5" ומי יודע – אולי גם ב"אהבה בשחקים 2" (טרם פורסמה רשימת הצוות). בכל מקרה, מק'קרי נותן תמורה נאה לכרטיס לקולנוע, ומספק סרט אקשן מהנה, שמעט ארוך מהצפוי ומהנחוץ.

עלילת הסרט מתחילה בפיגוע ירי קשה המבוצע על ידי צלף מנוסה, הרוצח בדם קר 5 אנשים אקראיים שהיו עסוקים בענייניהם מבלי שהם חושדים בדבר. המשטרה מצליחה – במהירות ראויה לציון – לעלות על עקבותיו של הרוצח, ג'יימס באר (ג'וזף סיקורה), צלף לשעבר בשירות חיל המארינס. התיק נגד באר נראה חזק ברורה, אולם הוא מסרב להודות במעשה ודורש כי יקראו לאדם בשם ג'ק ריצ'ר (קרוז).

בדיוק באותו רגע ממש, מתייצב ריצ'ר בתחנת המשטרה ולא ממש ברור מה הוא עושה שם או מה חלקו בעלילה עד כה. בהמשך, מתברר כי ריצ'ר הינו חוקר משטרה צבאית לשעבר אשר חקר בעיראק מעשה רצח דומה לזה שבוצע בידי באר ובאותו מקרה הצליח להביא להרשעתו של באר. מסיבה לא כל כך ברורה, מסכים ריצ'ר להצטרף לצוות ההגנה של באר, בראשות הלן (רוזמונד פייק, "המחליפים"), שרק במקרה הינה גם בתו של התובע הראשי המנהל את התיק נגד באר.

רוב הדמויות בסרט אינן משכנעות יותר מדי, מה גם שאף לא ניתנת להם הזדמנות של ממש להתפתח. לעומת זאת, דמותה של פייק, דווקא מקבלת זמן מסך לא מבוטל, אך לא מצליחה לשכנע שמתישהו במהלך הקריירה שלה למדה משחק ונראה שכל תפקידה מסתכם בהפגנת פרצופים אכולי תדהמה ומורא.

כל זה, כמו גם יתר הדמויות או מי שמגלם אותן, לא ממש מעניין או משנה כיון שכאמור, הסרט כולו הוא על דמותו של טום קרוז, המגלם דמות ארכי-טובה וחסרת מגרעות, של חוקר ישר, חכם ובעל זיכרון צילומי, שיודע להרביץ לפחות כמו אלוף MMA, נראה כמו טום קרוז, וחסר עניין בכל דבר גישמי כגון נשים או כסף. מציאותי? לא ממש…. אבל מה לעשות.

"ג'ק ריצ'ר". טום קרוז, רוברט דובאל.

"ג'ק ריצ'ר". טום קרוז (משמאל) עם רוברט דובאל.

בסופו של דבר, מדובר בסרט אקשן מהנה, הכולל טוויסט קטן בעלילה – אך לא בלתי צפוי – וכולל קטעי מרדפים חביבים וקטעי אלימות ממש מוצלחים. קצת ארוך מדי, ובכל זאת חביב פלוס. לא רק לחובבי אלימות למיניהם.

דירוג: ★★★☆☆

ג'ק ריצ'ר (ארה"ב, 2012)
בימוי: כריסטופר מק'קורי | תסריט: כריסטופר מק'קורי, לי צ'יילד | משחק: טום קרוז, רוזמונד פייק, רוברט דובאל, ריצ'ארד ג'נקינס, ורנר הרצוג
הפצה: החל מה-27.12.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

מיכל

סרט טווווווב

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?