"הטבחית של הנשיא" – ביקורת

"הטבחית של הנשיא". קתרין פרו.

"הטבחית של הנשיא". קתרין פרו.

בסרט שעוסק בהכנת אוכל ונקרא "הטבחית של הנשיא" מתבקש להשתמש בדימויים מתחום המזון, ובכל זאת אעשה זאת. סרט הדרמה הצרפתי "הטבחית של הנשיא" דומה למאכל טעים אך לא משביע. משום מה הסרט "עובד" על אף שהוא חסר תוכן ולא ממש מספר סיפור כלשהו.

הורטנס (קתרין פרו, שמועמדת לסזאר על התפקיד) נקראת לדגל כדי לעבוד במטבח האישי של נשיא צרפת. למה היא? אין תשובה לשאלה הקשה הזאת. כיצד מקבלים חבריה ובני משפחתה את הידיעה? אל תשאלו שאלות מסובכות. מיהי הורטנס? פשוט אל תשאלו שאלות. באיזשהו שלב מגלים שיש להורטנס בת, אך לא רואים אותה ולא שומעים ממנה שוב. האם הורטנס נשואה, גרושה, אלמנה? איך היא חיה במקביל לעבודתה בארמון הנשיא? לא ברור כי לא רואים אותה מחוץ למטבח.

זהו סרט דרמה ללא דרמה. הסרט נפתח במוצב בקוטב שבה מסתובב צוות צילום אוסטרלי, ואז הם מגלים שהטבחית במקום שימשה כטבחית של הנשיא (למשך תקופה שאורכה משתנה בין שנתיים לכמעט ארבע שנים, תלוי את מי שואלים ומתי). גם סיפור המסגרת הזה, שהיה יכול להיות סרט בפני עצמו, לא מוסיף דבר על הדמות הראשית של הורטנס (שכנראה לא קשורה בקשר עבות לבתה).

"הטבחית של הנשיא". קתרין פרו, ז'אן ד'אומסון.

"הטבחית של הנשיא". קתרין פרו, ז'אן ד'אומסון.

אז מה יש פה? דיבורים על אוכל, צילומים (יפים) של מנות עיקריות וקינוחים, מספר שיחות בין הנשיא להורטנס ויחס עוין כלפיה מצד הטבח הראשי שמופקד על הכנת האוכל הרב לשאר העובדים בארמון (כלומר, לכולם מלבד הנשיא והאנשים שאוכלים על שולחנו). באיזשהו שלב עובד הארמון שמולו הורטנס עובדת מוחלף, ומגיע מישהו אחר שיותר ביקורתי להוצאותיה, אך לא ממש הכרנו את העובד המוחלף ולא מגלים לנו את נסיבות החלפתו. אין התפתחות מיוחדת, משבר או מתח "מה יקרה עכשיו" או "איך תתגבר הורטנס על הקשיים שלפניה".

קתרין פרו הכישרונית מגלמת דמות דלת אישיות, האוכל הוא הדת שלה ואין דבר חשוב יותר בעיניה. האנשים שהיא מאכילה אוהבים אותה וכך גם האנשים שעובדים איתה (הדמות המסקרנת היחידה מלבדה הוא הקונדיטור הראשי הצעיר והחינני, שאותו מגלם ארתור דופון), ומי שמסתפק בצפייה במזון פוטוגני לצלילי השפה הצרפתית, ייהנה מהישיבה מול "הטבחית של הנשיא".

דירוג: ★★★☆☆

הטבחית של הנשיא (צרפת, 2012)
בימוי: כריסטיאן וינסן | תסריט: אטיין קומאר, כריסטיאן וינסן, דניאל מאזט-דלפש | משחק: קתרין פרו, ז'אן ד'אומסון, היפוליט גיררדו, ארתור דופון
הפצה: סרטי אורלנדו, החל מה-07.02.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?