"תקוות גדולות" – ביקורת

"תקוות גדולות". ג'רמי אירווין, הולידיי גריינג'ר.

"תקוות גדולות". ג'רמי אירווין, הולידיי גריינג'ר.

"תקוות גדולות" הוא סרט על פי ספרו הידוע של צ'רלס דיקנס שעובד אין ספור פעמים לקולנוע ולטלוויזיה. הגרסה הנוכחית היא בסדר; הסרט לא מיוחד בשום אופן: לא יפה במיוחד, לא מרגש במיוחד, בעיקר בסדר ורגיל.

הבמאי מייק ניואל -שביים סרטים מגוונים כ"ארבע חתונות ולוויה אחת", "אפריל הקסום", "הארי פוטר וגביע האש" ו"דוני בראסקו"- לא מצליח להביא משהו חדש או מיוחד לעלילה המוכרת. כיאה להפקה בריטית ראויה התלבושות והעיצוב האמנותי טובים ולא גונבים את ההצגה. גם המשחק של כל הצוות מוצלח ובזכות התסריט והבימוי הם מגלמים דמויות אנושיות ואמינות, מאופיינות בצורה לא-גסה ולכל אחת יש את האישיות וההומור שלה.

תחילת הסיפור שהיה יכול לפרנס כל אופרת סבון בימינו: את פּיפּ מגדלת אחותו הרודנית הנשואה לג'ו טוב הלב. גם לפיפ יש לב רחום שבזכותו כשוהא מתבגר הוא מקבל את ההזדמנות לצאת ממעמדו הנמוך וחסר התקווה ולהפוך לג'נטלמן, משאת נפשו הגדולה. בבגרותו הוא שב ונתקל בלונדון באנשים מעברו, ולא מסוגל לשכוח את אסטלה שפגש בילדותו.

ג'רמי אירוויין ("סוס מלחמה") שמגלם את פיפ הבוגר משחק טוב, ומדויקים וטובים גם רובי קולטריין כעורך הדין שאחראי לכסף שמגיע לפיפ וג'ייסון פלמינג כג'ו. פיפ הוא ללא ספק הדמות הראשית בסיפור. הדמות המשמעותית של אסטלה, תפקיד משנה בסרט, לא מספיק מוסברת: למה היא קשת לב וחסרת יכולת להאמין לגברים? כן, מיס הווישם הממורמרת ופגועה גידלה אותה, אבל זה לא מספיק עובר. והלנה בונהם קרטר היא בחירה צפויה מדי לתפקיד מיס הווישם פרועת השיער והמוזנחת.

חצי השעה הראשונה כשפיפ צעיר מוצלחת ומניחה יפה את הקרקע להמשך. אחרי שעה נוספת הסרט מדשדש, קו העלילה כמו לא מוצא את מקומו, מעבירים את הזמן עד שמגיעים כל הגילויים והתפניות ומתחילים לסגור את העניינים לקראת הסוף שמגיע אחרי שעתיים ושמונה דקות (קצת פחות, כמובן, כי יש בערך 5 דקות של כתוביות בסיום). לא צריך בהכרח להוסיף או לשנות דברים מהספר, אבל אם כבר מרימים הפקה חדשה, האם לא כדאי לעשות אותה ראויה לציון ולא רק עוד גרסה לספר? (אני לא אומר שצריך להעביר את העלילה לתאטרון כמו שעשו בגרסה האחרונה ל"אנה קרנינה".)

"תקוות גדולות". הלנה בונהם קרטר.

"תקוות גדולות". הלנה בונהם קרטר.

יש מחזוריות בעיבודים לקולנוע של יצירות הספרותיות הרומנטיות הקלסיות- אנקת גבהים (1992, 2011), ג'יין אר (1996, 2011), אנה קרנינה (1997, 2012), תקוות גדולות (1998, 2012). אז יש לשער שנראה גלגל חוזר של כל אלה בעוד כ-15 שנה (נהדר…).

דירוג: ★★½☆☆

תקוות גדולות (אנגליה, ארה"ב, 2012)
בימוי: מייק ניוול | תסריט: דיויד ניקולס, צ'ארלס דיקנס | משחק: ג'רמי אירווין, הולידיי גריינג'ר, רייף פיינס, הלנה בונהם קרטר | מוסיקה מקורית: ריצ'רד הרטלי | צילום: ג'ון מת'יסון
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-30.05.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?