"האקדמיה לערפדים" – ביקורת #2

"האקדמיה לערפדים". זואי דאץ'.

"האקדמיה לערפדים". זואי דאץ'.

מארק ווטרס, המאסטר של סרטי הנעורים, שאחראי בין השאר על להיטים כמו "שישי הפוך" ו"ילדות רעות" אמון על מלאכת הבימוי של "האקדמיה לערפדים", וניצוצות ההומור האופיינים לו אכן משתלבים וניכרים במהלכו. עם זאת, הקצב המהיר שמאפיין את סרטיו של ווטרס עולה כאן מדרגה. התוצאה היא מארק ווטרס על ספידים: תוך שעה וחצי נדחסים דיאלוגים במהירות גבוהה כל כך עד שהצופה מוצא עצמו מבולבל ומדדה באיטיות, בניסיון לעקוב אחר המתרחש. הקצב המהיר מתבקש כשמדובר בעיבוד לספרות נוער בפרט ובסרט נעורים בכלל, אבל ההיי-ספיד של "האקדמיה לערפדים" הוא פשוט בלתי אפשרי ולא ניתן לעיכול.

ז'אנר סרטי הערפדים הוא אחד מתתי הז'אנרים הפופולרים של ז'אנר סרטי האימה. נעשו יותר סרטי אימה על ערפדים מאשר על כל מפלצת/יצור אחר בקולנוע, והספרות הגותית היא האמא הרוחנית של כל ספרי וסרטי האימה. גם סרטי הערפדים, שאבו את עצמם מהספרות הערפדית שכבר היתה ענפה באותה תקופה. כמעט לכל עם היה סיפור על יצור מהמתים שחוזר לשתות את דם החיים. מאז ומתמיד היו ערפדים חלק בלתי נפרד מן התרבות הפופולרית. אותם יצורים גותיים, מתים-חיים ותאבי דם, מרבים להופיע בספרות האימה ובשאר טקסטים תרבותיים נפוצים. המסתורין הטרגי שאופף את דמותם, הפך אותם לדמויות מסקרנות ומעניינות בעיני רבים, והינו בסיס גם לכמות כבירה של סרטים וסדרות טלויזיה. בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בכמות הסדרות והסרטים העוסקים בערפדים ובדגש על ניסיונותיהם להשתלב בחברה.

בכל פעם שנדמה כי דמות הערפד הפכה מאוסה על הקהל, מגיעים סופרים ויוצרי קולנוע ומנסים להמציא אותה מחדש. בשנות האלפיים הגיע מבול ערפדים למסך הגדול והקטן. ב"דמדומים" וב"דם אמיתי", שיצאו שניהם בשנת 2008, ניתן לזהות שלב חדש בייצוג הערפדים. גם ב"דמדומים" וגם ב"דם אמיתי" הערפדים הם כבר חלק מהחברה. את שלב הייצוג החדש והיסטריית "דמדומים", ממשיכה לשחזר רישל מיד בסדרת ספרי "האקדמיה לערפדים". גם זו הפכה להיסטריה בינלאומית ותורגמה ברחבי העולם לכ-30 שפות. אולם, העיבוד הקולנועי לספר הראשון בסדרה רחוק מלעשות חסד עם מורשת הערפד ארוכת השנים.

העלילה המהירה והמטורללת של הסרט מביאה את סיפורן של שתי חברות, הנסיכה ואסיליסה (לוסי פריי) ורוז (זואי דויטש שדומה באופן מחשיד לשחקנית אלן פייג'). השתיים לומדות באקדמיה לערפדים, פנימייה בה ערפדים צעירים לומדים את רזי הקסם, ושומרי הראש שלהם- את אמנויות הלחימה. לליסה כוחות מיוחדים ורוז היא שומרת הראש הסנסציונית שלה.

השתיים בורחות יחד מהפנימייה ורוז נותנת לליסה לשתות את דמה. הן חוזרות לפנימייה ממנה ברחו ומנסות להסתיר את העובדה הזו, אך רוז מגלה שנוצר קשר טלפתי מיוחד בינה ובין ליסה: היא מסוגלת לדעת מה עובר עליה, או כאשר היא בסכנה וגם לקרוא את מחשבותיה. אם לא די בכך, זן מיוחד של ערפדי סטריגוי מרושעים מאיימים להשתלט על ליסה ולהפוך אותה לאחת מהם. רוז מנסה להגן על ליסה בכל מחיר, גם אם הוא חברתי. בדרך היא מספיקה להידלק על המאסטר שלה, דימיטרי, וכמו בכל סרט נעורים לבבות נשברים, דמעות זולגות והורמונים משתוללים. מבולבלים? גם אנחנו.

על מנת בכל זאת לנסות ולשמר את מורשת הז'אנר, גם הסרט הזה כולל סט כללים וערכים של הערפדים המודרנים בעולמם החדש. אם ב"דמדומים" השדרוג היה ערפדים מנצנצים לאור היום, כאן הוא מגיע בצורת זנים של ערפדים טובים ורעים וההיררכיה ביניהם. כמו כן, לתוך התערובת משתרבבים להם חוקי "הארי פוטר" והוגוורטס- שהיה גם הוא אקדמיה לקוסמים מסוג אחר. מלבד קסמים, יש כמובן מנת סקס גדושה ולא תמיד הגיונית – ולא מעט מחשופים מפתיעים שצצים לקראת אמצע הסרט ומאירים באופן מיני את הגיבורות שבהתחלה מזוהות יותר עם הפן הילדותי.

"האקדמיה לערפדים". לוסי פריי, דומיניק שרווד.

"האקדמיה לערפדים". לוסי פריי, דומיניק שרווד.

היה כאן ניסיון של ווטרס ליצור פארסה עדכנית ומודעת לעצמה, אך הוא נכשל בשל עודף בדיחות ואזכורים תרבותיים והן בשל הקצב המהיר והמשחק האיום ונורא, עד לרמת הקאמפ של פריי ודויטש. פריי, על תקן הבלונדינית האצילית, מצליחה לעצבן בתגובותיה ההיסטריות ואילו דויטש, שהייתה אמורה להיות משב הרוח הרענן של הסרט, לא נשארת מאחור בגזרת העצבים. יש כאן הכל מהכל ויותר מדי, במלוא מובן הביטוי.

האפקטים מגניבים אבל לא משהו שלא ראינו קודם ובעשר רמות מעל בשוברי הקופות של הקיץ. גם הבדיחות מצליחות לשעשע לעיתים, את מי שעוד מצליח לעקוב. אך כל אלה בטלים לעומת תוצר האינסטנט המשעמם וההזוי שהתקבל בסופו של דבר- סרט מעייף, גדוש בקלישאות וכמעט בהתאמה לקהל היעד שלו, מעצבן למדי. פני הערפד החדש, כפי שהוא מצטייר ב"אקדמיית הערפדים", כפני הדור: נטול כל עומק.

דירוג: ½☆☆☆☆

האקדמיה לערפדים (ארה"ב, 2014)
בימוי: מארק ווטרס | תסריט: רישל מיד, דניאל וולטרס | משחק: זואי דויטש, אולגה קורילנקו,שרה היילנד, ג'ולי ריצ'ארדסון, סמי גייל | צילום: טוני פירס-רוברטס
הפצה: החל מה-20.02.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?