31 הסרטים העלילתיים המתמודדים לפרסי אופיר 2014 (חלק א')

"הרחק מהיעדרו". צחי גראד, מעין תורג'מן.

"הרחק מהיעדרו". צחי גראד, מעין תורג'מן.

הוכרזו הסרטים שיתמודדו השנה לתחרות פרסי אופיר. 31 סרטים עלילתיים (ועוד 7 סרטים במסלול הפרינג') יוקרנו בתל אביב לחברי האקדמיה החל מהחודש הבא.
מתוך 31 סרטים- 26 כתבו הבמאים של הסרטים (לבד או עם מישהו). יעל אבקסיס ודאנה איבגי משתתפות בשלושה סרטים כל אחת; ועל שני סרטים יכולים להיות מועמדים ליאור אשכנזי, מיכאל מושונוב, יוסי מרשק, מלי לוי, צחי גראד, שרה אדלר, ולדימיר פרידמן, רותם זיסמן-כהן ואושרי כהן. בולטת גם השנה עלייה במספר הסרטים שמתרחשים בירושלים, כנראה כי זכו בתמיכה של קרן ירושלים.

הסרטים בעלי הסיכויים הטובים ביותר להיות מועמדים הם קודם כל אלו של במאים מוכרים ו/או שבהם משחקים שמות מפורסמים. כמו כן, לרוב יש משבצת אחת או שתיים בכל קטגוריה של מועמד מסרט "מסחרי" יותר. הסרטים הראשונים שאמנה יהיו כאלו שביימו אנשים מוכרים שזה אינו סרטם הראשון. הסרטים יכולים להצליח בקופות, בקרב קוני הכרטיסים, אך במקרה או שלא- לא מדובר בסרטים שזועקים "אהובי הקהל" כמו הסרטים ברשימה השנייה.
אחרי שם הסרט במאי הסרט בסוגריים, ואם הם לא כתבו את התסריט, אז גם שם התסריטאי. התקצירים לקוחים מתוך אתר האקדמיה לקולנוע ולטלוויזיה, והשחקנים המצוינים הם אך ורק כאלה שמתמודדים על מועמדות לפרס אופיר.

סרטים של במאים מוכרים
הרחק מהיעדרו (קרן ידעיה)
סרטה העלילתי הראשון של קרן ידעיה בעל השם הידידותי יותר, "אור", היה מועמד ל-6 פרסי אופיר (כולל לסרט הטוב ביותר) וזיכה את דאנה איבגי בפרס השחקנית הראשית הטובה ביותר. גם הפעם כתבה וביימה ידעיה סרט על נושא לא קל שבמרכזו שתי דמויות. ב"אור" היה מדובר באמא ובת, ב"הרחק מהיעדרו" מדובר באבא ובת. משה (המועמד הבטוח צחי גראד) ובתו תמי בת ה-22 (מעיין תורג'מן) חיים ממש כמו בעל ואישה. הסרט מתחיל בתיאור חיי השגרה שלהם בבית. לרגעים השגרה נראית כמעט נורמלית ולרגעים נחשפים החולניות, הכאב, העיוות. מצבה הנפשי של תמי גרוע מאוד. היא חיה עם משה, נתונה למצבי רוחו המשתנים, מנותקת מכל חברה.

גט (שלומי ורונית אלקבץ)
הסרט השלישי שהאחים שלומי ורונית אלקבץ כתבו וביימו (אחרי "ולקחת לך אישה" ו"שבעה"). אלקבץ מגלמת את ויויאן, מסורבת גט שזקוקה לעילה כדי לחייב את בעלה בגירושין. סדרת הדיונים בבית הדין הרבני הופכים למופע קפקאי, קומי. עם מנשה נוי, ששון גבאי ודליה בגר.

יונה (ניר ברגמן; תסריט: ברגמן ודיתה גרי)
ניר ברגמן פרץ ב-2002 עם "כנפיים שבורות" שזכה ב-9 פרסי אופיר, כולל לסרט הטוב ביותר, ולפני ארבע שנים סרטו הקודם "הדקדוק הפנימי" על פי ספרו של דויד גרוסמן היה מועמד ל-12 פרסים ולא זכה אפילו באחד. "יונה" על המשוררת יונה וולך (נעמי לבוב) מתמקד בתקופה שבה עוד לא היתה מוכרת אלא בת כפר צעירה, יתומה מאב, שמפלסת את דרכה בעולם השירה העברי  של שנות ה-60. עם תום חגי, ליאת גורן.

"הגננת".

"הגננת".

הגננת (נדב לפיד)
"השוטר", סרטו הקודם והראשון של נדב לפיד (שצריך להתכונן לשאלה: "מה בעל המקצוע הבא על הכוונת שלך?"), היה מועמד ל-7 פרסי אופיר. הגננת נירה (שרית לארי) חולמת להיות משוררת. המפגש שלה עם יואב, ילד בן חמש שמדקלם את שיריו, ישלח אותה למסע, להציל את מילותיו המופלאות של הילד מהבינוניות, מהבנאליות ומהגסות של העולם שמסביב- עולם שמתנכר לשירה ובז למשוררים. היחסים בין הילד המשורר לגננת נעים בין אושר לכאב, בין חיבה לעוינות ובין גאולה לאבדון. עם אבי שניידמן, ליאור רז ואסתר רדא.

בורג (שירה גפן)
"מדוזות", סרטה הקודם והראשון של שירה גפן, היה מועמד ל-10 פרסי אופיר. שרה אדלר משחקת גם פה, ואיתה דוריד לידאווי, זיאד בכרי וסמירה סרייה. אישה ישראלית ואישה פלסטינית חיות באותה סביבה אך בשני קצוות שונים. נאדין חפצת חיים, אך חיוניותה נקברת תחת קשיי החיים וההמתנות במחסומים, ואילו אפרת איבדה עצמה יחד עם התהילה שקיבלה, עבור "הפרסונה" אותה היא מייצגת. טעות אנוש גורמת לשתי הנשים להתחלף ולגעת בכמיהה האמיתית שלהן בצד האחר של הגבול.

כיפה אדומה (ארנון צדוק; תסריט: ערן ב.י)
ארנון צדוק ממשיך להתעסק בעולם הפשע אחרי שהופיע כשחקן ב"מאחורי הסורגים" וביים את "לילה לבן", "אינג'יל" ו"ניקה". זאב אבוטבול, עבריין מרוקאי, חוזר לישראל אחרי שישב שנים בכלא הרוסי. זאב רוצה לחסל את הבוס של המאפייה הרוסית ולצורך כך מפתה את קטיה, נערה בת 17, שתחסל אותו בשבילו. ["כיפה אדומה" הוא מונח בעולם הפשע הישראלי שפירושו חיסול מפתיע שמבוצע בידי אדם הקרוב אליך.] עם אביב אלוש, דניאל גל ואלכסיי שטוקין.

"ערבים רוקדים". מיכאל מושונוב, דניאל קיציס, תאופיק ברהום.

"ערבים רוקדים".

ערבים רוקדים (ערן ריקליס; תסריט: סייד קשוע)
ערן ריקליס ביים מספר סרטים מצליחים שהיו מועמדים לפרסי אופיר בעבר, ביניהם "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש", "עץ לימון", "הכלה הסורית", "גמר גביע", "זהר" ובשלוש השנים האחרונות "פיילאוף" ו"להישאר בחיים" שהצליחו פחות. איאד הוא ילד מטירה שעובר לפנימייה יוקרתית בירושלים ומנסה להשתלב בחברה הישראלית. הוא מתחבר עם יונתן החולה במחלה ניוונית והופך לבן בית אצל משפחתו ומתאהב בנערה יהודייה. עם תאופיק ברהום, יעל אבקסיס, מיכאל מושונוב ודניאל קיציס.

האם זה אתה? (דני מנקין; תסריט: מנקין ואשכול נבו)
דני מנקין ("ז'טאם איי לאב יו טרמינל") חתום גם כמפיק הסרט והמלהק. מקרין בקולנוע (אלון אבוטבול) מפוטר מעבודתו ויוצא למסע בארצות הברית כדי למצוא את אהובת נעוריו. עם נרונה דה מאסדו קפלן ורני בלייר.

תפוחים מן המדבר (מתי הררי ואריק לובצקי; תסריט: הררי, לובצקי וסביון ליברכט)
כמו הסרט הזה, גם סרטם הקודם של צמד הבמאים, "אמא של ולנטינה", היה מבוסס על סיפור של סביון ליברכט (שעובד גם להצגה). הסרט השנתי שמתרחש בעולם החרדי עוסק ברבקה אברבנאל (מורן רוזנבלט המקסימה מ"אודם" ו"שבלולים בגשם"), בת יחידה להורים בבית חרדי. היא מרבה להיחשף בחשאי לעולם החילוני ומתיידדת עם דובי, קיבוצניק מדרום הארץ (אלישע בנאי). אביה ראובן (שלומי קוריאט), איש נוקשה ומריר, חושד שבתו הולכת "בדרכים עקומות" ומחליט לשדך אותה לשאלתיאל, אלמן עם ילדים מהקהילה. אמה ויקטוריה (ריימונד אמסלם) מזדעזעת מהרעיון, אך לא מעזה להמרות את פי בעלה.

טוביאנסקי (ריקי שלח; תסריט: מיכאל בר זהר)
ריקי שלח ידוע יותר כמפיק ("רסיסי אהבה" עם ריימונד אמסלם ויחזקאל לזרוב, "חצוצרה בוואדי") והוא ממייסדי האקדמיה הישראלית לקולנוע. בר זהר ידוע כסופר והיסטוריון שכתב ספרי ביוגרפיות רבות ומעניין לראות איך הוא בכתיבת תסריטים. הסרט מבוסס על סיפור אמיתי שהתרחש ב-1948 בתל אביב. שלוש שעות וארבעים וחמש דקות אחרי שסרן מאיר טוביאנסקי נעצר הוא נחקר, הואשם בבגידה, נשפט והוצא להורג בירייה והסרט מספר את סיפורו. עם עוז זהבי, מיכה סלקטר, מרינה שויף, פולי רשף ושירה קצנלבוגן.

אנשים כתומים (חנה אזולאי הספרי)
חנה אזולאי הספרי ידועה כשחקנית ותסריטאית ("שחור"), וזהו הסרט הראשון שהיא ביימה. עם אסתי ירושלמי, יורם טולדנו וריטה שוקרון- לשתי השחקניות סיכוי טוב להיות מועמדות; חנה אזולאי הספרי יכולה להיות מועמדת כמפיקה, במאית ו/או תסריטאית, אך לא רשומה כמתמודדת בקטגוריית שחקנית המשנה.

"מיתה טובה".

"מיתה טובה".

סרטים בעלי סיכוי מסחרי גבוה

מיתה טובה (שרון מימון, טל גרניט)
על הנייר נראה שלו היה מדובר בסרט בריטי עם רשימת השחקנים נכונים (עם ג'ודי דנץ' ו/או מאגי סמית') הסרט היה זוכה להצלחה מיידית בארץ (ואלה הסרטים שצריכים לעשות! ושיכולים להצליח גם בעולם, לא רק בפסטיבלים). קומדיה שחורה על קבוצה של חברים בדיור מוגן בירושלים, ביניהם יחזקאל (זאב רווח) שבונה מכשיר להמתת חסד עצמית בשביל לעזור לחבר חולה, והשמועה על המכשיר צוברת תאוצה ופופולריות. עם לבנה פינקלשטיין, אילן דר ועליזה רוזן.

שושנה חלוץ מרכזי (שי כנות, תסריט: עודד רוזן)
כנות ביים את הסרט המצליח "אהבה קולומביאנית" ואת הסדרה "הבורר". עמי שושן (אושרי כהן, האפשרות הטובה ביותר לכוכב קולנוע צעיר שיש לנו) הוא כדורגלן בירושלים שמצווה להתחזות להומוסקסואל על ידי מאפיונר, כעונש על כך שפלרטט עם חברה שלו. שושן נרדף על ידי השחקנים והאוהדים של הקבוצה שלו, אך הופך לגיבור הקהילה הגאה. עם גל גדות, אלי פיניש, מריאנו אדלמן ויוסי מרשק.

אפס ביחסי אנוש (טליה לביא)
הסרט הראשון של טליה לביא הוא קומדיה שמתרחשת במשרד שלישות בבסיס שריון נידח בדרום הארץ. עם דאנה איבגי, אלעד סממה, נלי תגר ושני קליין.

זינוק בעלייה (אורן שטרן; תסריט: שטרן וריקי שולמן)
סרטו הראשון של אורן שטרן היא קומדיה עם שחקנים מפורסמים על משפחה שחייה מתהפכים כשהאמא נכנסת לתרדמת בעקבות תאונה. עם שלמה בראבא, מלי לוי גרשון, איתי טיראן ורותם זיסמן-כהן (שתקצור, כנראה, עוד מועמדות לפרס אופיר).

*** אני אוהב אותך – הסרט (דני ססלר) [יצא מרשימת המתמודדים של השנה]
סרטו הראשון של ססלר הוא סרט רומנטי, אך לא קליל וקומי כנראה. הסרט מורכב מסדרה של 13 שיחות טלפון כאשר אנחנו רואים רק צד אחד בשיחה. רוב השיחות נערכות בתוך ובסביבת מסעדה הפועלת 24 שעות ביום. השיחות הן אינטימיות, פתוחות ואישיות ובעיקר על אהבה. רשומים חמישה שחקנים כראשיים וחמש שחקניות כראשיות: שרון אלכסנדר, אורי הוכמן, משה איבגי, שמעון מימרן, איל שכטר, אלירן כספי; שרה אדלר, דאנה איבגי, נטלי עטיה, עינת ויצמן, יעל אבקסיס, נועה קולר; ושרון ליפקינד כשחקנית משנה. [יצא מרשימת המתמודדים של השנה] ***

גאליס: המסע לאסטרה (יובל שפרמן, תסריט: עידו דרור, דוד דהן)
כמה קהל יצליח למשוך סרט קולנוע שמבוסס על סדרה ישראלית? אי אפשר לדעת, אך זה ניסיון מעניין ואמיץ. הסיכוי של הסרט להיות מועמד לפרס אופיר? קטן ביותר.

סרטי דרמה של במאים מתחילים
הבמאים הבאים כתבו את מה שהפך לסרטם הראשון ובחרו לעסוק בנושאים רציניים/כבדים:

אחרי הים (יוסי אבירם)
בזכות ליאור אשכנזי ומוני מושונוב יכול הסרט להצליח. על חוף שומם במערב צרפת מוטל גבר חסר הכרה. זהותו אינה ידועה, איש אינו מחפש אותו, והוא שותק. ראובן ורדי, ישראלי לשעבר, מגיע לפריז כדי לפענח את התעלומה.

הקפות (לי גילת)
אהרון בן ה-13 זוכה בהקפת הזכות של שמחה תורה. הוא מרגיש שחייו עומדים להשתנות לטובה בעקבות זאת, אבל הבחירה מעירה מתח של שנים בין הוריו, שאותם מגלמים ליאור אשכנזי ואסי לוי. עם אורי גבריאל ופלורנס בלוך.

את לי לילה (אסף קורמן; תסריט: לירון בן-שלוש)
חלי (לירון בן-שלוש, אשתו של הבמאי אסף קורמן- שהוא בנו של השחקן יוסף כרמון) מקדישה את חייה לטיפול באחותה גבי (דאנה איבגי) הסובלת מפיגור שכלי. כשנכפה עליה לשחרר מעט את הטיפול באחותה, חלל נפער בה וגבר נכנס לחייה (יעקב זאדה-דניאל). אלא שהקשר המורכב עם אחותה יוצר משולש חולני וטשטוש גבולות המובילים את חלי להבין שאת הקורים הסבוכים בהם היא כלואה היא טוותה בעצמה.

מנפאואר (נעם קפלן)
ארבעה גברים בשכונת שפירא בתל אביב מצויים במשבר בחייהם, כל אחד מהם נאלץ להגדיר מחדש את זהותו וכתוצאה מכך גם את אורח חייו. עם יוסי מרשק, שמוליק קלדרון וליאת גורן.

פרינסס (טלי שלום עזר)
בזמן שאמה (קרן מור) נעדרת מהבית,  אדר בת ה-12 (שירה האס) ואביה החורג (אורי פפר) מפתחים משחקי תפקידים הגולשים למחוזות מסוכנים. במקביל אדר פוגשת את אלן (אדר זהר הנץ), נער שדומה לה להפליא, ומצרפת אותו למשפחה.

פרחים של מרציפן (אדם קלדרון)
אחרי מות בעלה הדס רגאל (נולי עומר) יוצאת למסע המתחיל בקיבוצה הנידח בנגב, עוברת לַכְּרָךְ התל-אביבי ומגלה את עצמה מחדש. מה שנראה תחילה כשינוי בלתי נמנע בעקבות מותו הפתאומי של בעלה מתברר כתחילתו של מסע כאוּב ואופטימי לגילוי עצמי ולהשלמת חלקים בפאזל חייה. הסרט עוסק בסוגיות מִגדריות ומוטיב המוות השזור לכל אורך הסיפור, מתבטא לא רק במהות סופיותו האובדנית, אלא גם כגורם מטלטל ומעורר. עם טל קלאי ואפרת אביב.

פנסיון פראכט (תמר ירום)
על פי ספרו של אהרון אפלפלד "לילה ועוד לילה". ניצולים מהמלחמה מתגוררים בפנסיון פראכט בירושלים בשנות ה-60. בלילות הם שותים קוניאק ומשחקים פוקר ובימים הם מנסים להחיות משהו מחייהם שלפני המלחמה ובעיקר את שפת היידיש. את הפנסיון מנהלת ביד קשה גברת פראכט. האופי הבלתי מתפשר שלה, ההתעקשות שלה על סדר ומשמעת מרתיחים את דמם של דיירי הפנסיון. מנפרד, אחד הדיירים, מחליט לעשות מעשה קיצוני. עם צחי גראד, מיכאלה עשת, ולדימיר פרידמן ויעל טוקר.

– מותחן, לא דרמה: התאבדות (בני פרדמן)
עורכת דין צעירה בירושלים מנהלת מירוץ של חיים ומוות מול מלווה בריבית אכזרי. מתברר לה שכדי שמשפחתה תשרוד עליה לבצע את הפשע המושלם. עם רותם קינן, מלי לוי, דרור קרן ויערה פלציג.

– סרט שני של הבמאי: לוויה בצהריים (אדם סנדרסון, שביים את "זוהי סדום" עם מולי שגב)
על פי ספרו של ישעיהו קורן. הגר לא מוצאת את מקומה בכפר שבו היא מתגוררת עם בעלה. רק עם יפתח בן ה-10 היא מצליחה לתקשר. הם יוצאים יחד לטיול בחורבות של כפר נטוש ועוקבים אחר חייל צעיר ויפה. הילד נלכד בקסם המשחק של הגר ועוזר לה להתקרב לתשוקותיה ולעצמה. עם מתן אברבך, הילה וידור, יובל ינאי ומירב גרובר.

סרטים על מיעוטים ואנשי שוליים

עם מספר סרטים כה גבוה יש סרטים שלא יזכו לצופים רבים (ועדיין יכולים להתגלות כסרטים מצוינים). מדובר בעיקר, אך לא רק, בסרטים על אנשי שוליים ומיעוטים.

שקופים (מושון סלמונה)
סיפורם של ראיד וסליימן, שני צעירים בדואים, בני דודים מהפזורה, המחפשים את דרכם בחיים בין המסורת כפי שהיא באה לידי ביטוי מצד דור ההורים, ובין רצונם להשתלב בחברה הישראלית שמסביבם. קורותיהם של השניים, חלומותיהם וסיפור התאהבותם באותה צעירה יספר את סיפורה של קהילה הנמצאת בעיצומו של שינוי אשר סופו אינו נראה.

עמק (סופי ארטוס)
ג'וש, לינוי ודוד הם שלושה בני נוער רגישים ממגדל העמק שנאלצים להתמודד עם אלימות: אלימות בבית ואלימות בבית הספר. זהו סיפור של ידידות, של אהבה ושנאה שבו מתגלה עולמם של המתבגרים, עולם אכזרי ויפה כאחד, שבו הרצון למות או להרוג והשאיפה לחיים מגדירים את גורלם. עם נוה צור, ג'וי ריגר ורועי ניק.

"חלונות".

"חלונות".

חלונות (יעקב איילי, שגם חתום על הליהוק)
אין שחקנים שמתמודדים על מועמדות מהסרט הזה. וזה התקציר שפורסם: זוגות זוגות בני חמישים בערך, כל פעם זוג אחר, עומדים ליד חלון בחדר, מוארים בשמש הקיץ האכזרית של תל אביב, כשאחד מהשניים רוצה לצאת דרך הדלת. הסרט יחשוף אותם כשהם עומדים ומביטים מהחלון החוצה ואומרים משהו על חייהם. ברגעי התבוננות אלה, הם עושים חשבון נפש עמוק וחם או שטחי וקנטרני; זה וגם זה נובע מעומק הלב. הם לא יוותרו על כעסם. הם לא יוותרו על האמת שלהם, הם לא יכולים אפילו להסכים על מזג האוויר השורר שם.

עלים אדומים (בזי גטה)
מסגניו טדלה, אלמן טרי,בן 74, עלה מאתיופיה לפני 28 שנה עם אשתו ושלושת ילדיו. לאחר מות אשתו הוא מוכר את הבית ויוצא למסע בין בתי ילדיו על מנת לבלות בביתם את הזמן שנותר לו. ההתנגשות האלימה בין התרבות והערכים האתיופים עליהם שמר באדיקות ואותם האמין כי הנחיל לילדיו, מול המציאות האכזרית שטופחת על פניו, מביאים את מסגניו לעימות אחרון מול משפחתו.

עולם אחר (איתן ראובן; תסריט: מיכאל בירנבאום)
מתרחש בעתיד הקרוב בעולם פוסט אפוקליפטי שעבר שואה ביולוגית. חמישה אנשים שלא לקו במחלה מנסים לשרוד התקפות חוזרות ונשנות של הנגועים. הסרט הופיע כמתמודד לפרסי אופיר בשנה שעברה אך לא הוקרן לחברי האקדמיה בסופו של דבר. בכל העולם סרטי פעולה אינם גורפים מועמדויות ופרסים- הסרט לא מתמודד במסלול הפרינג', אז יש לו סיכוי להיות מועמד לאיפור ופסקול.

ולסיום, לא מבוסס על צפייה בסרטים (בינתיים ראיתי סרט אחד בלבד מתוך כל הרשימה), אלא הימורים פרועים של המועמדים:

הסרט הטוב ביותר
1. הרחק מהיעדרו
2. גט
3. ערבים רוקדים
4. מיתה טובה
5. זינוק בעלייה

בימוי
1. קרן ידעיה, הרחק מהיעדרו
2. שלומי ורונית אלקבץ, גט
3. ערן ריקליס, ערבים רוקדים
4. יוסי אבירם, אחרי הים
5. אדם סנדרסון, לוויה בצהריים

שחקן ראשי
1. צחי גראד, הרחק מהיעדרו
2. ליאור אשכנזי, אחרי הים
3. שלמה בראבא, זינוק בעלייה
4. תאופיק ברהום, ערבים רוקדים
5. שלומי קוריאט, תפוחים מן המדבר
– מנשה נוי, גט

שחקנית ראשית
1. רונית אלקבץ, גט
2. אסתי ירושלמי, אנשים כתומים
3. נעמי לבוב, יונה
4. מיכאלה עשת, פנסיון פראכט
5. מורן רוזנבלט, תפוחים מן המדבר
– מעיין תורג'מן, הרחק מהיעדרו

שחקן משנה
1. מוני מושונוב, אחרי הים
2. מיכאל מושונוב, ערבים רוקדים
3. איתי טיראן, זינוק בעלייה
4. ששון גבאי, גט
5. ליאור רז, הגננת

שחקנית משנה
1. דאנה איבגי, את לי לילה
2. ריימונד אמסלם, תפוחים מן המדבר
3. רותם זיסמן-כהן, זינוק בעלייה
4. ריטה שוקרון, אנשים כתומים
5. עליזה רוזן, מיתה טובה

עיצוב תלבושות
כמו בכל העולם, בקטגוריה הזאת מועמדים בדרך כלל סרטים תקופתיים (כלומר: שלא מתרחשים בהווה) ו/או כאלה שמתרחשים במגזרים שונים מהרוב (חרדים, למשל).
1. לי אלמביק, פנסיון פראכט
2. דני בר שי ואביטל טלי אסקרי, תפוחים מן המדבר
3. דני בר שי, טוביאנסקי
4. מיכל דור וענבל רוזנטל, יונה
5.  ענבל שוקי, אנשים כתומים
חלק ב: על שבעת הסרטים המתמודדים במסלול הפרינג'.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?