"קסם לאור ירח" – ביקורת #1

"קסם לאור ירח". אמה סטון.

"קסם לאור ירח". אמה סטון.

וודי אלן מנפק סרט בכל שנה וסרטו החדש הוא "קסם לאור ירח". הוא יוצר שראיתי את כל הסרטים שלו, אני מחכה לסרט השנתי שלו על אף שאני יודע שהוא לא יגיע לפסגות העבר שלו ("הרומן שלי עם אנני", "מנהטן", "שושנת קהיר הסגולה", "חנה ואחיותיה"). מאז 1997 היו סרטים שלו שנהניתי מהם (ב"חצות בפריז" היה בו מעט מן הקסם של אלן משנות ה-80 וה-90) אך היו לו הרבה סרטים בינוניים: סבלתי קשות מ"לרומא באהבה", "יסמין הכחולה" לא היה סרט טוב (המשחק הטוב של קייט בלנשט לא מחפה על התסריט), והתחושה העיקרית שהיתה לי בזמן הצפייה של "קסם לאור ירח" ובסופה היא סתמיות. סתם סרט של וודי אלן. מעוצב ומצולם להפליא, המוסיקה נהדרת, וזהו. סיפור העלילה קטנטן והוא נעדר כל מעוף או מקוריות, ואין לפחות הומור טוב שיחפה על כך.

מעשה בסטנלי, אמן להטוטים אנגלי (קולין פירת', "נאום המלך"), שמופיע באירופה בסוף שנות ה-20 שחבר למקצוע משכנע אותו לבחון את המהימנות של אמריקאית צעירה בשם סופי (אמה סטון, "ספיידרמן המופלא") שטוענת שהיא בעלת כוחות ומפעילה את קסמיה על משפחה בדרום צרפת (ביניהם ג'קי ויבר מ"אופטימיות היא שם המשחק"). היא מתארחת שם עם אמה (מרשה גיי הרדן, "מיסטיק ריבר" בתפקיד שולי ביותר), והוא בינתיים יוכל גם לבקר את דודתו (איילין אטקינס, "יצורים יפיפיים"). סטנלי -בזהות בדויה- אמור לחשוף את סופי כשרלטנית וכדי לעשות זאת הם צריכים לבלות הרבה זמן ביחד כדי שיעופו ביניהם ניצוצות. האם היא רמאית או בעלת כוחות? האם סטנלי יוכל להוכיח זאת? האם למישהו אכפת?

בניגוד לסרטים לא טובים של אלן כמו "כשתפגשי זר גבוה ומסתורי" שלפחות היו בו רעיונות מקוריים (גם אם לא עשה איתם דבר), אין כאן שום דבר מעבר לזוג המדובר, אין פה דמויות מעניינות (כמו ב"מה שעובד" הבינוני), והמשפטים של פירת' שאמורים להיות מצחיקים מזכירים בעיקר את התשובות העייפות של הלן הנט ב"קללת אבן העקרב הירוקה". אלן שב וחוזר לעסוק באחד הנושאים האהובים עליו: קסמים (כולל "קומדיה סקסית של ליל קיץ", "אליס", "צללים וערפל" ו"סקופ"), וכרגיל הדמויות הראשיות אינן לגמרי פנויות (סופי וסטנלי מאורסים), ושוב יש לנו זוג שגשם תופס אותו בחוץ והשניים רצים רטובים לתפוס מחסה ("בעלים ונשים", ב"מנהטן" הם נכנסים למוזאון ומגיעים לתצוגה של כוכבי לכת והירח, ב"קסם לאור ירח" הם רצים אל מצפה כוכבים).

"קסם לאור ירח".

"קסם לאור ירח".

חובבי הסרטים של וודי אלן ילכו לסרט בכל מקרה למרות שאין הרבה קסם בסרט מלבד המופע של סטנלי בפתיחה. אני אוהב אותו בדרמה ("חלומה של קסנדרה", למשל) ובקומדיות ("ימי הרדיו" הנפלא), אך פה לא מדובר בזה או בזה. ללא מצבים קומיים כלשהם סרט יכול להישען על דיאלוגים מוצלחים, אבל אין כאן מספיק כאלה. מדובר במוצר סתמי, אגבי, שנכתב כלאחר יד, משהו שאלן יכול לעשות בעיניים עצומות, ולא ייזכר לו לטובה. מעבר לעיצוב התקופתי נותר לנו להיתלות בשחקנים ובכימיה ביניהם. קולין פירת' נחמד בדרכו ואמה סטון מקסימה באופן טבעי, אך אין כימיה או ניצוצות ביניהם והפרש הגילים הוא רק חלק מהעניין (הוא מבוגר ממנה ב-28 שנה).

גם בשנה הבאה אשמח ללכת לסרטו הבא של אלן, בתקווה שיהיה מבדר ומהנה ואולי יתקרב לקסם ולגאונות של פעם. אמה סטון תשחק בסרטו הבא, והיא שחקנית ש"מתאימה" לאלן אז מעניין מה הוא יכתוב במיוחד בשבילה. ואיתה יהיו בסרט חסר-השם-בינתיים ואקין פינקס ופרקר פוסי שאני אוהב מאוד וגם היא מתאימה מאוד לדמויות ולדיאלוגים של אלן.

דירוג: ★★½☆☆

קסם לאור ירח (ארה"ב, 2014)
בימוי: וודי אלן | תסריט: וודי אלן | משחק: אמה סטון, קולין פירת', מרשיה גיי הרדן, האמיש לינקלייטר, ג'קי וויבר
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-31.07.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?