"גאווה" – ביקורת

"גאווה".

"גאווה".

"גאווה" הוא סרט נהדר, מצחיק ומרגש עד דמעות, עם צוות שחקנים מושלם. זהו סרט בריטי קלאסי על בני מעמד בינוני-נמוך דוגמת "ללכת עד הסוף" ו"בילי אליוט" (כולל כורי פחם שובתים), נושא רציני טבול בהומור רב, קצב טוב, דמויות נוגעות ללב והרבה שמחת חיים. היכונו למסחטת דמעות לא קטנה.

"גאווה" מבוסס על סיפור אמיתי והוסיפו דמויות בדיונות כדי להגביר את הדרמה והמתח. קבוצה של הומואים ולסבית מתאגדים כדי לתמוך ולאסוף כסף לטובת משפחות של כורי פחם ששובתים באנגליה בתחילת שנות ה-80. את קבוצת החברים מוביל צעיר בן כ-25 בשם מארק אשטון. הם בוחרים באקראי עיירה בוויילס שתזכה לתמיכתם. תושבי העיירה שמחים לקבל את הכסף, ופחות נלהבים לפגוש את הקבוצה של האנשים יוצאי הדופן שעומדים מאחוריו.

התסריט מצליח להיות מורכב ופשוט בו זמנית. אנחנו נחשפים יפה ובצורה מדודה וחכמה לדמויות השונות של קבוצת התומכים בכורים ולתושבים בעיירה בוויילס, לדמויות הראשיות ולדמויות הקטנות ביותר. זהו התסריט הראשון של השחקן-מחזאי סטיבן ברספורד. התסריט מצליח לספר סיפור באמצעות המון דמויות מבלי להיות מסובך; העידון והחוכמה -שכל כך חסרו לי ב"השופט", סרט חדש נוסף- מובאים לדרגה של שלמות, ואפשר לתת דוגמאות רבות לכך, אסתפק בפגישה של מארק עם חבר לשעבר על מדרגות מועדון (הדמויות החשובות שהומצאו בשביל הסרט הן ג'ו, הצעיר שמכונה ברומסלי על שם העיר ממנה הוא בא ומריון, האלמנה ואם לשני הבנים שמתגוררת בעיירה בוויילס).

הבמאי מת'יו וורכוס, שידוע יותר כבמאי הצגות בלונדון ובברודווי, מצליח להעביר במינון הנכון של דרמה וקומדיה סיפור עם הרבה דמויות מבלי להרגיש מבולגן. יש מספר קטעים מוסיקליים נהדרים, כולל אחד עם ריקוד ואחד עם שירה- שניהם במינון הנכון וערוכים היטב (סרטו הבא של וורכוס הוא גרסה קולנועית למחזמר "מטילדה" שרץ בברודווי ומבוסס על הסרט מ-1996 שמבוסס על הספר של רואלד דאל). יש לסרט בן השעתיים מה שנקרא "בטן", חלק אחרי קו החצי שבו יש קצת נפילה בעניין והרגשה של דריכה במקום, אך הוא חוזר למסלול הנכון והסוף מרגש מאוד.

"גאווה".

"גאווה".

אני מאמין שבארץ הסרט יצליח כפי שמגיע לו. בארצות הברית הסרט לא זכה להצלחה. שם סרטים "קטנים", עצמאיים ו/או לא-אמריקאיים, צריכים לקוות שהמפיק והמפיץ הארווי ויינשטיין ירכוש אותם, אחרת הם לא זוכים לתשומת הלב ויחסי הציבור הראויים. בזכות ויינשטיין "פילומינה" (2013) הבריטי, עם ג'ודי דנץ', הרוויח 37 מיליון דולר בארה"ב והיה מועמד לאוסקר לסרט הטוב ביותר (הוא הרוויח יותר משלושה סרטים שהיו מועמדים לסרט הטוב ביותר מולו: "מועדון הלקוחות של דאלאס", "היא" ו"נברסקה"). גורלו של "גאווה" היה יכול ללכת להיות דומה, אך הוא ייעלם מבתי הקולנוע בארה"ב עם רווחים של פחות מ-2 מיליון דולר וכך גם פוחתים הסיכויים שלו להיות מועמד לפרסים כלשהם (אם לא רואים את הסרט שלך, הסיכויים שלך להיות מועמד יורדים).

דירוג: ★★★★☆

גאווה (ארה"ב, 2014)
בימוי: מתיו ורכוס | תסריט: סטיבן ברספורד | משחק: בן שנצר, ג'וג' מק'קיי, דומיניק ווסט, אנדרו סקוט, מוניקה דולן
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-04.12.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?