"אהבתה מרתיחה את מי האמבט" – ביקורת

"אהבתה מרתיחה את מי האמבט".

"אהבתה מרתיחה את מי האמבט".

"אהבתה מרתיחה את מי האמבט" הוא סרט דרמה יפני שעיקרו יחסי הורים וילדים ובפרט יחסי אם ובת, המציג סיטואציות טעונות רגשית ולפעמים מרגיש שמפספס את המטרה. עלילת הסרט מלאת פיתולים, מה שגורם לה לעתים להיות לא אותנטית, למרות הנטייה הכללית של הסרט לריאליסטיות. סצינות רבות מדי מלוות בסחטנות רגשית שהמלווה שלי לסרט תיאר שמרגיש כאילו חותכים לו בצל מול הפנים.

את הסרט ביים ריוטה נאקאנו, שזהו סרטו השני באורך מלא, וקיבל מועמדות לפרס האקדמיה היפני על עבודתו. הבימוי מעט מפוזר מבחינת רכבת ההרים הרגשית. המתח לא נבנה כראוי ומרגיש שפשוט מפילים על הצופים מנות גדושות של סצינות כבדות ללא הכנה מוקדמת. הסרט מרגיש ארוך יותר מאורכו האמיתי, כי הקצב שלו לא עקבי. לעומת "פרידות", שהשכיל להציג סיפור אנושי ישיר בתוך מסגרת של תרבות יפנית מסורתית, העומס של סרט זה לא מאפשר התמקדות במסר העיקרי של הסרט.

לאחר שננטשה בידי בעלה, שנעלם באופן מסתורי, איתו ניהלה בית מרחץ שכונתי, נותרה פוטבה קונו (ריה מיאזווה) לטפל בבתה המתבגרת אזומי (האנה סוגיסאקי) כאם חד הורית והיא עושה זאת במסירות ובאהבה. אזומי היא נערה מופנמת ומוכשרת שסובלת מהתעללות בבית הספר ונתמכת רגשית באמה במידה רבה. כשפוטבה חווה תופעות בריאותיות משונות היא פונה לרופא כדי שיסביר לה אותן. הרופא מבשר לה שהיא חולה בסרטן בשלב ארבע ונותרו לה כמה חודשים לחיות. במקום לשקוע בדיכאון או לקבל טיפולים מאריכי חיים, היא מחליטה לסדר את החיים שלה ושל אזומי כדי שהחיים של אזומי יוכלו להמשיך בלעדיה בצורה הטובה ביותר.

"אהבתה מרתיחה את מי האמבט".

"אהבתה מרתיחה את מי האמבט".

העלילה עוקבת אחרי התקדמות המסע של פוטבה להגשמת המטרה הסופית שלה, כשבדרך היא פוגשת באנשים שמוקסמים מהחיוניות שלה ומצטרפים למסעה. הצופים נחשפים לכוחות העצומים שנמצאים בה ולגישה הבריאה לחיים שיש לה המלווה ברכות אין קץ, אך גם בקשיחות הנדרשת מאישה ומאם. בלתי אפשרי שלא להתאהב בה. הדינמיקות בין הדמויות ברורות מאוד ותורמות להתקדמות העלילה. לקראת סוף הסרט שוקעת ההכרה שבמהלכו הדמויות בעיקר אוכלות ובוכות.

ריה מיאזווה מצוינת בתפקיד הראשי. היא מביעה את הפגיעות ואת הכוח שיש בדמות בצורה מושלמת, והיא היחידה שהצליחה לרגש אותי. גם סוגיסאקי משחקת נהדר, למרות שנראתה צעירה בכמה שנים מגילה של הדמות אותה שיחקה (הופתעתי מאוד לגלות את גילה של אזומי באמצע הסרט – 16). מתברר שהשחקנית הייתה בת 18 כשיצא הסרט בשנת 2016. שתיהן זכו בפרס האקדמיה היפנית על משחקן. סוגיסאקי זכתה גם בפרס השחקנית החדשה הטובה של השנה והסרט היה המתמודד היפני לאוסקר בקטגוריית הסרט הזר. שאר השחקנים טובים אך לא יוצאים מן הכלל. אולי זו הראייה המערבית שלי, אבל לפעמים מרגיש שהתגובות היפניות מוגזמות מעט.

"אהבתה מרתיחה את מי האמבט".

"אהבתה מרתיחה את מי האמבט".

התסריט מיוחד וכולל לא מעט לקחים טובים לחיים, אך רובם הולכים לאיבוד בסערות הרגשיות. הסרט יכול היה להיות מורווח אם היו בו קצת פחות הפתעות ואם התמה שלו לא הייתה מתמקדת בנטישות (ברבים). המנהגים וסביבת החינוך היפני מצטיירים באופן ברור. הלבוש מוקפד מאוד והאווירה כולה מרגישה אותנטית מאוד לעיניים זרות, כמובן. העלילה כולה מתרחשת ביפן, והצופה זוכה למראה נופים מופלאים של האי.

למרות הזרות התרבותית, הסרט אנושי מאוד. המלווה האחרת שלי אמרה שהסיפור מרגש, בלי קשר לזווית הקולנועית וזהו היתרון העיקרי שלו. כמו כן, מי שמתעניין מאוד בתרבות היפנית יוכל ליהנות מהאספקט הזה של הסרט. אני הרגשתי מותש בסוף הסרט, ולא במובן חיובי.

דירוג: ★★☆☆☆

אהבתה מרתיחה את מי האמבט (יפן, 2016)
בימוי: ריוטה נאקאנו | תסריט: ריוטה נאקאנו | משחק: ריה מיאזווה, האנה סוגיסאקי, איו איטו, יוקיקו שינוהרה, טרו סורוגה, טורי מצוזקה
הפצה: קולנוע חדש, החל מה-05.07.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?