"משימה בלתי אפשרית 6: התרסקות" – ביקורת #1

"משימה בלתי אפשרית 6: התרסקות". טום קרוז.

"משימה בלתי אפשרית 6: התרסקות". טום קרוז.

"משימה בלתי אפשרית: התרסקות", השישי בסדרת הסרטים של טום קרוז, הוא סרט פעולה מסעיר, וגם אם הוא נופל מקודמו כסרט שלם, המערכה האחרונה שלו היא מופתית.

"משימה בלתי אפשרית" כמותג, הוא הבייבי של טום קרוז. די מדהים לחשוב על זה שהוא התחיל את סדרת הסרטים הזו כבר לפני 22 שנים, בשנת 1996 (זה הסרט הראשון עליו היה חתום כמפיק). אבל יש להודות, גם היום, בגיל 56, קרוז עדיין מבצע את התפקיד בצורה נהדרת. מה שעוד כל כך יפה במותג, הוא שלמרות שקרוז הוא ללא ספק הפנים המזוהות איתו, הצוות הקבוע שלו, וינג ריימס ובעיקר סיימון פג, הם חלקים בלתי נפרדים מהקסם.


את הסרט הנוכחי כתב וביים כריסטופר מק'וורי והוא למעשה המשך של הסרט הקודם (ולכן כדאי למי שלא ראה או לא זוכר את הסרט הקודם, לצפות בו). מק'וורי שיכתב את התסריט של הסרט הרביעי בסדרה ושיתף פעולה עם קרוז גם ב"ג'ק ריצ'ר", אבל אין ספק שהיהלום שבכתר בשיתוף הפעולה בינהם היה הסרט הקודם בסדרה, שגם אותו כתב וביים. הסרט ההוא, "משימה בלתי אפשרית: אומת הצללים" היה בפשטות סרט אקשן מעולה מתחילתו ועד סופו. זה ללא ספק הציב רף גבוה.

"משימה בלתי אפשרית 6: התרסקות". רבקה פרגוסון, טום קרוז, הנרי קאוויל.

"משימה בלתי אפשרית 6: התרסקות". רבקה פרגוסון, טום קרוז, הנרי קאוויל.

קרוז מגלם בפעם השישית את איתן האנט, ראש הצוות של "משימה בלתי אפשרית". סיפור הסרט הוא, כרגיל, כה מופרך, שדי מיותר לספר אותו כי זה סתם יהרוס את ההנאה מהצפייה. רק אציין שהפעם הסרט לא מתחיל באקשן הרגיל אלא באופן שקט יותר – כשנסיון של איתן וחבריו משתבש והם נאלצים לתקן את שקרה. בגלל התקלה, הם נאלצים לצרף אליהם סוכן סי.איי.איי. בשם ווקר (הנרי קאביל, "סופרמן") ולשמחתם (ושמחתינו) גם אילסה (רבקה פרגוסון), אותה הכרנו בסרט הקודם בסדרה, חוזרת לעבוד עם החבורה. יחד הם יאלצו לחזור ולהתמודד עם סלומון קיין הידוע לשמצה, אותו לכדו בסרט הקודם בסדרה.

אחת הבעיות בסרט היא ההתנעה האיטית שלו. לאחר הריבוט שנעשה ב"משימה בלתי אפשרית 3" הורגלנו לקצב סוחף מההתחלה וכאן זה לא קורה. גם כשזה מתחיל, זה לא לגמרי עובד. זה דומה לסרט הקודם, האקשן מצוין, אבל הכל צפוי מבחינה תסריטאית. בסרט שמופרכות היא הקו המנחה אותו, להיות צפוי זו בעיה רצינית. לפחות 3 פעמים במהלכים רציניים בשעה הראשונה של הסרט ברור לך מה קורה, ולכן אין מתח. זה פוגע בהנאה.

אבל איפשהו באמצע, משהו מתחיל לעבוד. וככל שהסרט עוזב את מחוזות ההגיון, כך ההנאה ממנו גדלה. האקשן הופך מסעיר יותר, ההפתעות מתחילות להגיע, וכשמגיעים לחלק האחרון של הסרט, מגיעים למשהו שהיה חסר בסרט הקודם, ובאופן כללי בסרטי אקשן בשנים האחרונות, וכאן נעשה באופן כל כך נפלא – לב.

החלק האחרון של הסרט מהווה מעין סגירת מעגל של 4 הסרטים האחרונים בסדרה, והוא עושה את זה בצורה נהדרת בשילוב של מפגש טעון רגשית וסצינת אקשן מהטובות שראיתי בקולנוע. למעשה לא זכור לי מתי בפעם האחרונה בסרט אקשן ישבתי ממש על סף הכסא כתוצאה מהמתח שחשתי.

"משימה בלתי אפשרית 6: התרסקות". סיימון פג.

"משימה בלתי אפשרית 6: התרסקות". סיימון פג.

בנוסף, חוש ההומור בסרט נהדר וסיימון פג, קומיקאי בחסד, הוא נכס לצוות השחקנים. גם הנרי קאביל בתפקיד הדוש הוא תוספת נאה, ומראה כמה השחקן הזה מסוגל להרבה יותר משסרטי סופרמן מאפשרים לו.

במיוחד אהובה עליי הבדיחה שחוזרת כמה פעמים, בה מישהו מסביר את הדבר הכי מופרך שמק'וורי חשב עליו באותו רגע של כתיבה, ואז דמות אחרת עוצרת את השיחה ואומרת – "רגע, אתה מתכוון להגיד שאנחנו צריכים …" וחוזרת שנית על אותו ברבור לטובת הצופים שלא קלטו את שנאמר. זה עשוי מקסים, מדגיש את המופרכות של העניין ואת ההנאה שנשאבה מהמצאת כל הדברים חסרי המשמעות בסרט, שרק לכאורה מניעים אותו.

"משימה בלתי אפשרית 6: התרסקות". טום קרוז.

"משימה בלתי אפשרית 6: התרסקות". טום קרוז.

אני אומר לכאורה, כי מה שמניע באמת את הסרט היא לא העלילה ובטח לא המכשולים, אלא הרצון של היוצרים ליצירת אקשן ובידור מהוקצעים ומסעירים, והם נותנים את כל כולם למטרה זו.

ואולי בכלל מה שאני מגדיר כבעיה בהתחלת הסרט היא מכוונת? אולי קרוז ומק'וורי רצו להעביר את הצופה מהצפוי למפתיע, מהשגרתי ליוצא הדופן, מהמרוחק למרגש? אם כן, הם השיגו את זה באופן מושלם, כי כשהגיע הסוף הרעתי בקולי קולות וכל שרציתי הוא סרט נוסף של הצוות הזה, בהקדם האפשרי.

לכן, בסופו של דבר, גם אם כסרט שלם הוא לא חף מבעיות, הצפייה בסרט היא חווייה מסעירה ומומלצת מאוד.

דירוג: ★★★★½

משימה בלתי אפשרית 6: התרסקות (ארה"ב, 2018)
בימוי: כריסטופר מק'קורי | תסריט: כריסטופר מק'קורי, ברוס גלר | משחק: טום קרוז, רבקה פרגוסון, הנרי קאוויל, מישל מונאהן | מוסיקה מקורית: ג'ו קרימר
הפצה: אלקו מדיה דיסטרביושן, החל מה-26.07.2018 בבתי הקולנוע.לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

[…] לסרט טובות מאד הן בארץ והן בעולם: קראו את הביקורות של גיא ברמן מכליס ושל יונתן דורון אצלנו […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?