סרטי הקולנוע של וודי אלן: 4- "ישנוני" (1973)

"ישנוני". וודי אלן, דיאן קיטון.

"ישנוני". וודי אלן, דיאן קיטון

"ישנוני" היא קומדיית מדע בדיוני בת 89 דקות. וודי אלן, שמקבל קרדיט גם כנגן על המוזיקה, כתב את התסריט עם מרשל בריקמן. הכתוביות לבנות על רקע מסך שחור ומוזיקת ג'ז.

מיילס מונרו (אלן), נגן קלרנית תושב ניו יורק שניהל חנות למזון בריאות, הורדם (עם משקפיים, כמובן) לניתוח בעקבות כיב קיבה ומתעורר אחרי 200 שנה ב-2173. יש מחשב עם אור ירוק (ולא אדום) עם קולו של דאגלס ריין, הוא האל-9000 מ"2001: אודיסאה בחלל".

האנשים שמפשירים את מיילס הם חלק מארגון מחתרת שרוצה שמיילס יתנקש במנהיג (מי אמר "בננות" ולא קיבל?). הם שואלים אותו שאלות בנוגע לעבר ורואים את האוורד קוסל בטלוויזיה (הוא הופיע גם בהתחלת "בננות"). מיילס בורח מהאנשים שמחזיקים אותו ומתחזה לרובוט-משרת בביתה של לונה (דיאן קיטון). כשממשיכים לרדוף אחר מיילס הוא חוטף את לונה. כמו בקומדיה רומנטית היא שונאת אותו בהתחלה. הם גרים ביער ומוצאים מכונית חיפושית חלודה ומלוכלכת בת 200. קיטון שרה את Rebels are We מתוך "בננות".

"ישנוני". דיאן קיטון, וודי אלן.

"ישנוני". דיאן קיטון, וודי אלן

אלן וקיטון הם זוג מדהים. קיטון כיכבה עם אלן בהצגה שכתב "שחק אותה, סם" (Play It Again, Sam) וגם בסרט הנפלא מ-1972 שביים הרברט רוס. אגב, הכוונה במקור ב-Play היא "נגֵּן" ולא "שחק", סם הוא הפסנתרן בבית הקפה של ריק (בוגרט) ב"קזבלנקה".

שוב ישנם קטעים שנראים כמו מתוך סרט אילם, עם מוזיקה בלבד, ללא סאונד. כאן וב"בננות" אלן אומר בניסוח זהה: .I’m like a cat. I’ll always wind up on my feet [אני כמו חתול, תמיד נוחת על הרגליים.]
למיילס, שגדל בשדרות קיי בברוקלין, יש אסתמה. חגגו אצלם את ליל הסדר. הוא יורד על קליפורניה (יותר מפעם אחת), היא שואלת אותו אם הוא מאמין באלוהים ושניהם אומרים שהם לא יודעים לשחות. בין המוזכרים: סקוט פיצג'רלד, נורמן מיילר, הציירת מרגרט קִין, "חשמלית ושמה תשוקה" וקרל מרקס. ישנם אנליסט פרוידיאני, ובעתיד מישהו לובש טלית ובד עם צלב קרס.

"ישנוני". וודי אלן.

"ישנוני". וודי אלן

אחד המשפטים המעולים בסרט המצחיק הזה: .My brain. It’s my second favorite organ [המוח שלי. זה האיבר השני הכי אהוב עליי.]

 

 

כיב קיבה

יכולים להיות הרבה מיחושים ומחלות כרוניות, אך איכשהו הדמויות של אלן נוטות לאולקוס. בארבעת המקרים הראשונים מדובר בדמות שאלן מגלם.
1973 ישנוני- הסיבה שהובילה לאשפוזו ולניתוח שממנו מיילס מתעורר 200 שנה מאוחר יותר.
1975 אהבה ומלחמה- בוריס אומר שיש לו.
1984 דני רוז האיש מברודווי- לדני יש.
1985 חנה ואחיותיה- למיקי יש.
1987 ספטמבר- דיאן (איילין סטרץ') סובלת מזה.
1990 אליס- נאמר על ד"ר יאנג מצ'יינהטאון: "מדד את הדופק של ג'ין לואיס ואמר שיהיה לה אולקוס."
1995 אפרודיטה הגדולה- אמנדה (הלנה בונהם קרטר) סובלת מזה.
1998 סלבריטי- בעיה של לי (קנת' בראנה).
2002 סוף הוליוודי- אד (ג'ורג' המילטון), מפיק של הסרט בתוך הסרט, סובל מזה.
2008 ויקי כריסטינה ברצלונה- משבית את כריסטינה (סקרלט ג'והנסון) שמרותקת למיטה במלון באוביידו, מה שמאפשר את ההתקרבות האינטימית בין חואן אנטוניו (חוויאר ברדם) לוויקי (רבקה הול).
2009 מה שעובד- בוריס (לארי דיויד) אומר שהרופאים לא מוצאים את כיב הקיבה שיש לו.

[…] רב ועולה השאלה של אמונה באלוהים. לדני יש כיב קיבה (ראו רשימה ב"ישנוני") והוא סובל מהפלגה על ההדסון. עם זאת, דני הוא דמות קצת […]

[…] למיקי ולחנה יש בנים תאומים וליום הולדתם מיקי מביא להם כפפת בייסבול וכדור פוטבול (ב"מנהטן" הוא שואל את אשתו לשעבר אם בנם וילי משחק בייסבול). לחנה יש ארבעה ילדים והיא רוצה עוד מבעלה הנוכחי. יש פלאשבק לתקופה שבה מיקי וחנה היו נשואים. שותפו לשעבר נורמן (טוני רוברטס, "אנני הול") עבר לקליפורניה והוא מפיק מצליח בטלוויזיה שם. מיקי ההיפוכונדר, שהלך לטיפול פסיכולוגי ואומר שהוא בדיכאון, עובד בתכנית מערכונים בטלוויזיה. הוא קם באמצע הלילה, מודאג מבריאותו וגר בדירה עם מדרגות לולייניות (גם ב"מנהטן"). הוא מדבר אל אלוהים ועל אמונה באלוהים ויש לו כיב קיבה (ראו רשימה מלאה ב"ישנוני"). […]

[…] פה מוזכרים: אמונה באלוהים, כיב קיבה, דיוק אלינגטון, הניו-יורקר, ושומעים מספר פעמים את הטנגו […]

[…] החדשות") שחושב שבוריס הוא אבא שלה. בוריס אומר שיש לו כיב קיבה על אף שהרופאים לא מוצאים אותו. "שנה חלפה" הוא […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?