סרטי הקולנוע של וודי אלן: 11- "זליג" (1983)

"זליג". וודי אלן.

"זליג". וודי אלן.

"זליג" הוא סרט שני של וודי אלן בסגנון סרט תיעודי אחרי "קח את הכסף וברח" (הסרט הראשון שאלן כתב וביים) אך בניגוד אליו מדובר ברעיון דרמטי-פנטסטי והסרט כאילו נערך מקטעי ארכיון. נעשה שימוש בקטעים אמיתיים אך רוב הסרט מורכב מדברים שאלן צילם וגרמו להם להיראות ישנים. בניגוד לאמצעים הקלים יחסית של היום, בזמנו היו צריכים לפגום פיזית בפילם כדי לקבל את המראה של חומר גלם ישן, שרוט וחבול.

אלן מגלם את לאונרד זליג, זיקית אנושית. הוא סובל מהפרעה נדירה שבה הוא משתנה פיזית בחברת אנשים שונים. צבע עורו משתנה ליד אסייתיים, אינדיאנים ושחורים, הוא משנה גודל ליד שמנים, הוא מאמין שהוא פסיכולוג כשהוא הולך לד"ר יודורה פלשטר (מיה פארו), פסיכיאטרית, הנשואה לעורך דין, שנחושה לפתור את מקור הבעיה של זליג. היא משתמשת בהיפנוזה, דבר שיופיע ב"דני רוז האיש מברודווי", "אליס" ו"קללת אבן העקרב הירוקה".

זליג הוא בנו של מוריס, שחקן יידי (שנישא פעמיים) ושיחק בהפקה של "חלום ליל קיץ". יש לו אחות למחצה רות, ולשם שינוי גם אח. מרטין גייסט, בעלה של רות, ישב בכלא. גם זליג מסתבך עם החוק והוא נאשם ב"פשעים ועבירות קלות" (שם סרט עתידי של אלן), כפי שאומר הקריין.
הסרט עוקב אחר חייו של זליג מסוף שנות ה-20 עד 1932, והוא מוכנס לקטעי ארכיון עם אנשים מפורסמים. זליג היווה השראה לשירים (שירים מקוריים נהדרים ברוח התקופה) וסרט מ-1935 שצולם על סיפורו ומראה יפה איך המציאות משתקפת בסרט הוליוודי. בין העדים המרואיינים בסרט: סול בלו וסוזאן סונטג. ויש קטע נהדר של ריאיון עם אמה של יודורה.

"זליג". וודי אלן, מיה פארו.

"זליג". וודי אלן, מיה פארו.

מעבר לרעיון המקורי והעשייה היוצאת מן הכלל יש בסרט משהו משעמם חרף היותו 79 דקות בלבד, סרטו הקצר ביותר של אלן.

זליג היהודי משחק טניס ובקטע אחד הופך לרב מזוקן, ומוזכרים: "מובי דיק", קול פורטר, משמעות החיים, בייסבול, פרויד (כולל חזרה על בדיחה על קנאת פין מ"אנני הול"), שמירת חוטים (כמו ב"אהבה ומלחמה"), יוג'ין אוניל, סקוט פיצג'רלד שכביכול כתב על זליג, עם קטעי ארכיון רבים של היטלר.
עוד משחקים: ג'ון רותמן ("אבק כוכבים") כפול, בן דוד של יודורה, ממציא וצלם; סטפני פארו (אחות של מיה) כמריל, אחותה הטייסת של יודורה; דברה רש ("שושנת קהיר הסגולה" ותפקידי אורח בסדרות רבות, כולל "כתום הוא השחור החדש", "ספין סיטי", "מיליארדים"); סרטו הראשון של פיטר מקרוֹבּי, שבהמשך גילם תפקידים קטנים ב-6 סרטים נוספים של אלן (שושנת קהיר הסגולה, צללים וערפל, אפרודיטה הגדולה, לפרק את הארי, סלבריטי, נוכלים בגרוש) והופיע בתפקידי אורח בסדרות רבות כמו "חוק וסדר", "אימפריית הפשע" ו"דרדוויל"; הקריין הוא פטריק הורגאן, שלפני כן שיחק בסדרות טלוויזיה, ואחרי זה הופיע רק בסרט "קללת אבן העקרב הירוקה" של אלן.

"זליג". מיה פארו.

"זליג". מיה פארו.

שני השירים בכתוביות הסיום נכתבו בהשראת זליג הזיקית. את הראשון שרה מיי קוויסטל (קולה של בטי בופ המצוירת, והאמא שעולה לשמים ב"רסיסי אדיפוס" של אלן).
הסרט היה מועמד ל-2 פרסי אוסקר: צילום (גורדון ויליס; הסרט היחיד של אלן שהיה מועמד בקטגוריה הזאת) ותלבושות. בשתי הקטגוריות הפסיד ל"פאני ואלכסנדר" של אינגמר ברגמן.

[…] הול, רגשות, מנהטן, אבק כוכבים, קומדיה סקסית של ליל קיץ, זליג, דני רוז האיש מברודווי, שושנת קהיר הסגולה, חנה […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?