סרטי הקולנוע של וודי אלן: 35- "נקודת מפגש" (2005)

"נקודת מפגש". ג'ונתן רייס מאיירס, סקרלט ג'והנסון.

"נקודת מפגש". ג'ונתן רייס מאיירס, סקרלט ג'והנסון.

"נקודת מפגש" הוא סרט הדרמה השני ברציפות שאלן לא משחק בו. אחרי שנים שצילם את סרטיו בניו יורק, העיר שכיכבה בסרטיו וניבטה מכל פריים, הוצע לאלן מימון באנגליה. הוא הלך בעקבות הכסף, בחר תסריט מתאים ולדבריו לא היה צריך לערוך שינויים גדולים כדי לעשות התאמות להעברת העלילה ללונדון.

"נקודת מפגש" עוסק באמביציה, אהבה, בגידה, תפקיד הגורל בחיים (הדמויות כל הזמן מזכירות מזל וחוסר מזל), ובסופו מתנהלת חקירת משטרה. כל אלה, כולל מוטיב הפשע, מופיעים בסרטים רבים של אלן, אולם הייחוד של "נקודת מפגש", מעבר להתרחשותו בלונדון והמבטאים האנגליים של שחקניו, הוא הדמות יוצאת הדופן שבמרכזו: כריס הרציני, האתלטי, שלא מתבדח עם אף אחד, הוא זר ועני ונראה טוב.

הסרט נפתח בכדור טניס שעובר למצד לצד מעל רשת במגרש טניס ומשום מה בכמה שורות קריינות של כריס (ג'ונתן ריס מיירס בן ה-28, שהיה מוכר לפני כן, ואחרי זה שיחק ב"משימה בלתי אפשרית 3" וכיכב בסדרה "שושלת טיודור" אך מעולם לא הפך לכוכב שהסתמן שהוא יכול להיות). משום מה כי לא שומעים אותה יותר אחרי זה והוא אומר דברים שהדמות שלו אומרת בדיאלוגים עם אנשים בהמשך.
כריס וילטון, שבא מבית עני, חוזר להתגורר בלונדון אחרי שנים של נדודים כטניסאי מקצועי, ומתחיל לעבוד כמדריך טניס במועדון ספורט בעיר. הוא פוגש שם את טום היואט (מת'יו גוד), שלעומת כריס, מגיע מבית עשיר מאוד וכמוהו חובב אופרות. השניים נעשים חברים טובים ובאופרה מכיר לו טום את הוריו, אלק ואלינור, ואת אחותו קלואי. הם מזמינים אותו לבית הכפר שלהם.

כריס מסתובב עם קלואי בלונדון, הם הולכים יחד לגלריה ולקולנוע ומבלים הרבה זמן יחד. 11 דקות מתחילת הסרט כריס נכנס לחדר שבו נולה רייס (סקרלט ג'והנסון) משחקת טניס שולחן. נולה, ארוסתו האמריקאית של טום, היא בחורה גרושה ששואפת להיות שחקנית, בת להורים גרושים מקולורדו ואמא שתיינית, עם אחות אחת. אמהות שתייניות של הדמות הראשית הנשית היו ב"חנה ואחיותיה", "ספטמבר", "אליס" ו"כל דבר אחר".
כריס נמשך לנולה אך לא רוצה להרוס את החיים הטובים שהיחסים עם קלואי (והקשרים והכסף של אביה) יכולים להעניק לו.

"נקודת מפגש". ג'ונתן רייס מאיירס, סקרלט ג'והנסון.

"נקודת מפגש". ג'ונתן רייס מאיירס, סקרלט ג'והנסון.

עם שני שחקנים צעירים ויפים ביים אלן את הקטעים החושניים ביותר בסרטיו. ג'ונתן ריס-מיירס הוא השחקן היחיד אצל אלן שביותר מקטע אחד מסתובב ללא חולצה ובתחתונים.
אלן צילם באנגליה גם את שני הסרטים הבאים שלו, וכתב שני תסריטים נוספים לסקרלט ג'והנסון ("סקופ" ו"ויקי כריסטינה ברצלונה") כי התרשם ממנה. את אלק ואלינור מגלמים בריאן קוקס ("אקס-מן 2", "זהות כפולה") ופנלופה וילטון ("מלון מריגולד האקזוטי", "אחוזת דאונטון"), אמילי מורטימור ("חדר החדשות") היא קלואי המעצבנת (היא תמיד מגלמת דמויות מעצבנות, מנדנדות, נודניקיות, זה משהו בקול שלה; אני יודע את מי בסרט אני הייתי בוחר לרצוח). לקראת הסוף נכנסים לתמונה שני אנשי משטרה, שאותם מגלמים יואן ברמנר ("טריינספוטינג") וג'יימס נסביט (הסדרה "רגליים קרות", סרטי "ההוביט"). גם מארק גטיס (שכתב ומשחק ב"שרלוק" עם בנדיקט קאמברבאץ') מגיח לרגע.

"נקודת מפגש". אמילי מורטימר, ג'ונתן רייס מאיירס.

"נקודת מפגש". אמילי מורטימר, ג'ונתן רייס מאיירס.

Match Point, שם הסרט באנגלית, הוא מונח בטניס שפירושו "נקודת משחק", רגע הכרעה אפשרית במשחק כשאחד השחקנים במרחק נקודה מניצחון במשחק כולו (ולא רק במשחקון או במערכה). זו הפעם הראשונה שיש טניסאי מקצועי בסרט של אלן אך לא הפעם הראשונה שרואים מחבט טניס או מדברים על הספורט הלבן. לרשימה המלאה ראו בתחתית העמוד.
כריס קורא את "החטא ועונשו" של דוסטוייבסקי, יוצא מחנות של ראלף לורן (שעיצב את הבגדים של קיטון ב"אנני הול" ושל אלן ב"מנהטן", ונכנסים לחנות שלו ב"אליס"). וגם סופוקלס מוזכר.

בסוף כריס חומק מאשמה על רצח. הוא לא הדמות הראשונה של אלן שזה קורה לה. לג'ודה רוזנטל (מרטין לנדאו) ב"פשעים ועבירות קלות" היתה מאהבת שהטרידה אותו והרגיש שלא הותירה לו ברירה אלא להיפטר ממנה. ואין השלכות רעות למעשיו.

"נקודת מפגש". ג'ונתן רייס מאיירס.

"נקודת מפגש". ג'ונתן רייס מאיירס.

זהו סרטו הארוך ביותר של אלן, 124 דקות, והיחיד מעל שעתיים. הבעיה של הסרט שהוא פשוט ארוך מדי למה שיש בו. השעה הראשונה עוברת מצוין ואמנם לא צריך לזרז את המהלכים שמובילים אדם לרצח או להיות פזיז עם תוצאות המעשה, אבל השינוי שהסרט עובר לא משרת אותו לטובה והחלק האחרון מרגיש ארוך שלא לצורך.

מבחינת רבות נחשב לסרט שהחזיר את אלן לאהדת הקהל אחרי שנים של כישלונות קופתיים. זה היה הסרט הכי מצליח של אלן בארה"ב מאז "חנה ואחיותיה" (1986) ובזמנו המצליח ביותר שלו בכל העולם עם הכנסות של 78 מיליון דולר. בעקבות זאת גם באוסקר (שלא מצביע על איכות אך משקף אופנות ומה שקורה בקולנוע) נזכרו בו והסרט היה מועמד לתסריט, שמונה שנים אחרי המועמדות הקודמת של אלן (הרווח הגדול ביותר בין מועמדויות שלו).

 

טניס
פוטבול, בייסבול וכדורסל (שלושת ענפי הספורט המובילים בארה"ב) מוזכרים בסרטיו של אלן, וגם הוקי קרח ראינו, אך ללא ספק טניס הוא המשחק המוביל אצל אלן.

1977 אנני הול: אלווי ואנני (וודי אלן ודיאן קיטון) מכירים במשחק זוגות.

1979 מנהטן: אייזק (אלן) לוקח שיעורי טניס.

1980 אבק כוכבים: סנדי (אלן) לוקח שיעורי טניס.

1982 קומדיה סקסית של ליל קיץ: משחקים מחוץ לבית הכפר.

1983 זליג: הוא משחק טניס.

1990 אליס: בעלה של אליס משחק טניס.

2004 מלינדה ומלינדה: רופא השיניים גרג (ג'וש ברולין) אוהב לשחק טניס.

2005 נקודת מפגש: הסרט נפתח בכדור טניס שעובר הלוך-חזור מעל רשת במגרש טניס. כריס (ג'ונתן ריס-מיירס) היה שחקן טניס מקצועי והופך למדריך טניס. שם הסרט במקור Match Point הוא מונח בטניס.

2008 ויקי כריסטינה ברצלונה: דאג (כריס מסינה), הארוס של ויקי (רבקה הול), מציע שיקנו בית עם מגרש טניס וילמדו עם מדריך טניס של חבר שלהם.

2014 קסם לאור הירח: בחצר של המשפחה העשירה בדרום צרפת משחקים טניס.

 

הסקירות הקודמות על סרטי וודי אלן:
הקדמה וקח את הכסף וברח, בננות, כל מה שרצית לדעת על מין ולא העזת לשאולישנוניאהבה ומלחמה, אנני הול, רגשות, מנהטןאבק כוכבים, קומדיה סקסית של ליל קיץ, זליג, דני רוז האיש מברודווי, שושנת קהיר הסגולה, חנה ואחיותיה, ימי הרדיו, ספטמבר, אשה אחרת, רסיסי אדיפוס, אליס, צללים וערפל, בעלים ונשים, תעלומת רצח במנהטן, קליעים מעל ברודווי, אפרודיטה הגדולה, כולם אומרים אני אוהב אותך, לפרק את הארי, סלבריטי, מתוק ומשוגע, נוכלים בגרוש, קללת אבן העקרב הירוקה, סוף הוליוודי, כל דבר אחר, מלינדה ומלינדה.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?