סרטי הקולנוע של וודי אלן: 10- "קומדיה סקסית של ליל קיץ" (1982)

"קומדיה סקסית של ליל קיץ". מיה פארו, וודי אלן.

"קומדיה סקסית של ליל קיץ". מיה פארו, וודי אלן.

"קומדיה סקסית של ליל קיץ" הוא הסרט הראשון של וודי אלן עם מיה פארו, השחקנית שתככב בהכי הרבה סרטים שלו. זוהי דרמה קלילה בת 88 דקות עם משפטים מצחיקים מאוד ובה מתבטאת גם אהבתו של אלן לקסמים (ראו רשימה בתחתית העמוד).
שם הסרט במקור, A Midsummer’s Night Sex Comedy, הוא על משקל "חלום ליל קיץ". אחרי הסרט הקודם, "אבק כוכבים", בהשראת פרדריקו פליני מגיע סרט (נוסף, אחרי "רגשות") בהשראת אינגמר ברגמן, שכתב וביים את "חיוכי ליל קיץ" (1955).

"קומדיה סקסית של ליל קיץ", שעובד לבמה בארץ בתאטרון באר שבע, מתרחש בתחילת המאה ה-20. רוב הסרט מתמקד בשש דמויות (כמו שיהיו ב"ספטמבר") ששוהות בבית כפר ומתרחש במהלך יום ולילה אחד. המוזיקה בסרט היא של פליקס מנדלסון, כולל מארש החתונה ברקע כתוביות הפתיחה. כמו ב"מנהטן" ובסרטים רבים בהמשך עם פארו, בת הזוג של וודי אלן בחיים לא מגלמת את אהובתו בסרט.

"קומדיה סקסית של ליל קיץ". חוזה פרר, וודי אלן, מרי סטינבורגן.

"קומדיה סקסית של ליל קיץ". חוזה פרר, וודי אלן, מרי סטינבורגן.

אנדרו (אלן), ממציא כושל שמרכיב משקפיים עם מסגרת שחורה עגולה, נשוי לאדריאן (מרי סטינבורג'ן, שבאותה שנה זכתה באוסקר לשחקנית משנה על "מלווין והאוורד") ויש להם בעיות במיטה. הם מזמינים לבית הקיץ שלהם שני זוגות: ליאופולד ואריאלה, ומקסוול ובת זוג.
ליאופולד (חוזה פרר), בן דוד של אדריאן, פרופסור לפילוסופיה שכתב שני ספרים, עומד להתחתן עם אריאל (מיה פארו) הצעירה ממנו ב-33 שנים, ומכאן מארש החתונה בתחילת הסרט. הסרט נפתח בליאופולד ודיבורים על כלתו אריאל, שמופיעה רק אחרי 18 דקות כשהם מגיעים לביתם של אדריאן ואנדרו. אריאל הכירה בעבר את אנדרו (בין השאר אכלו יחד לובסטרים; אני משער שלא היה מצחיק כמו עם אנני הול), עובדה שמפתיעה את אשתו אדריאן.
מקסוול (טוני רוברטס, שב"אנני הול" כינה את אלן "מקס"), רופא שכתב ספר מדעי, מגיע עם דולסי (ג'ולי הגרטי, "טיסה נעימה" גם כן מ-1980), אחות שעובדת אתו. אנדרו צוחק עליו שהוא עם מישהי צעירה מאוד.

"קומדיה סקסית של ליל קיץ". ג'ולי הגרטי, חוזה פרר.

"קומדיה סקסית של ליל קיץ". ג'ולי הגרטי, חוזה פרר.

טוני רוברטס נפלא בתפקיד מלא עזוז. הסרט החיה לזמן מה את הקריירה הקולנועית של חוזה פרר, שזכה באוסקר על "סרנו דה ברז'רק" (1951) (והיה בעלה לשעבר של רוזמרי קלוני), ולאחר מכן שיחק ב"להיות או לא להיות" (1983) של מל ברוקס וב"חולית" (1984) של דיויד לינץ'.
בין המצאותיו של אנדרו: אופניים מעופפים ופנס קסם. אדריאן ואריאל משתמשות במצלמה (לפניהן צילמו: אנני הול, דורי [שרלוט רמפלינג] ב"אבק כוכבים" ואחרי זה תהיינה חובבות צילום גם ב"כולם אומרים אני אוהב אותך" וב"ויקי כריסטינה ברצלונה"). ומוזכרים: מוצרט, בלזק, פריז, משחקים בייסבול וטניס. שש הדמויות דנות בשאלה האם אהבה ומין באים בהכרח בכפיפה אחת, וההתנגשות בין המדע לעולם הנסתר והלא נודע.

ניקול הולפנסר, עוזרת הפקה בסרט זה (ולגמרי במקרה הבת החורגת של אחד ממפיקי הסרטים של אלן מאז ומעולם), תהיה שוליית העורכת ב"חנה ואחיותיה" (1985). מאז הפכה לתסריטאית-במאית של סרטים עצמאיים, כולל "דיברנו מספיק" עם ג'וליה לואי-דרייפוס, וביימה פרקים של "סקס והעיר הגדולה", "עמוק באדמה", "מחלקת גנים ונוף" ועוד.

 

קסמים
1978 רגשות: פרל (מורין סטייפלטון) עורכת קסם עם קלפים.
1980 אבק כוכבים: רואים את סנדי (אלן) עורך מופע קסמים בפלאשבק ועושים קסמים גם כמבוגר.
1982 קומדיה סקסית של ליל קיץ: אחת מהמצאותיו של אנדרו (אלן) הוא "פנס קסם" שמקרין דמויות וצלליות.
1989 רסיסי אדיפוס: אמא של שלדון משתתפת במופע קסמים, והקוסם מעלים אותה. היא נעלמת.
1990 אליס: צמחי מרפא של ד"ר יאנג גורמים לאליס (מיה פארו) להיות רואה ובלתי נראית.
1992 צללים וערפל: כשקליימן (אלן), חובב הקסמים, נמלט לשטח הקרקס הוא נעזר בקוסם כדי להסתתר מהרוצח.
2006 סקופ: סידני (אלן) הוא קוסם שמופיע על במות.
2009 מה שעובד: מלודי (אוון רייצ'ל ווד) אומרת שהיא יודעת לערוך קסמים.
2014 קסם לאור הירח: סטנלי (קולין פירת') מתפרנס מהעלאת מופע קסמים מצליח.

[…] ומלחמה, אנני הול, רגשות, מנהטן, אבק כוכבים, קומדיה סקסית של ליל קיץ, זליג, דני רוז האיש מברודווי, שושנת קהיר […]

[…] יאנג נותן לה צמחי מרפא מעוררי קסם. (קסמים והיפנוזה בסקירה על "קומדיה סקסית של ליל קיץ".) בשלב כלשהו נכנסים לחנות של ראלף לורן, שעיצב את הבגדים […]

[…] ומלחמה, אנני הול, רגשות, מנהטן, אבק כוכבים, קומדיה סקסית של ליל קיץ, זליג, דני רוז האיש מברודווי, שושנת קהיר הסגולה, חנה […]

[…] מנהל החברה, כריס מגרוּדר (דן אקרויד, "מכסחי השדים"), נשוי ומנהל רומן עם בטי אן. בחברה עובדים גם אל (בריאן מרקינסון, השוטר ב"נוכלים בגרוש"), ג'ורג' (וואלס שון, בסרטו הרביעי מתוך חמישה של אלן) והמזכירה ג'יל (אליזבת' ברקלי, "הצלצול הגואל" ו"נערות שעשועים"). לכבוד יום הולדתו ה-50 של ג'ורג' הולכים העובדים למופע של וולטן (דיויד אוגדן סטיירס, בסרטו החמישי והאחרון של אלן), שמציג קטעים של קריאת מחשבות והיפנוזה. כמו פארו ב"אליס", אלן טוען שאינו ניתן להפנוט לפני שהוא נכנס לטרנס. (רשימת הסרטים של אלן עם קסמים והיפנוזה פה.) […]

[…] משלב שתי אהבות של וודי אלן: פשע וקסמים. אחרי שסקרלט ג'והנסון כיכבה בסרטו הקודם של אלן, […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?