"כל מה שתרצה" – ביקורת

"כל מה שתרצה". ג'וליאנו מונטאלדו, אנדראה קרפנזנו.

"כל מה שתרצה". ג'וליאנו מונטאלדו, אנדראה קרפנזנו.

"כל מה שתרצה" הוא סרט דרמה איטלקי שעוסק בהתבגרות ובהתפכחות של גבר צעיר במהלך הכרותו עם משורר זקן שחולה בשיטיון ומבלבל בין העבר להווה. למרות שיש בו מספר סצינות אותנטיות ומרגשות, הסרט לא מצליח לתפוס ומרגיש חזרתי ומרוח. ללא ספק, הנופך האיטלקי מוסיף הרבה חן, אבל לא מספיק בשביל להחזיק את הסרט באוויר או לגרום לעלילה להיות פחות צפויה.

לבמאי הסרט פרנצ'סקו ברוני יש בעיקר ניסיון כתסריטאי ("הון אנושי") וזהו הסרט השלישי שביים. הניסיון הדל ניכר בקצב הלא אחיד שהסרט סובל ממנו. יש דיסוננס בולט בין העומק של הדמויות, כמעט אף אחת מהן לא שטוחה, לבין העלילה עצמה. מלבד הדמות הראשית, שאר הדמויות כמעט ולא מתפתחות. ישנה גם שבלוניות בדו השיח שכתב ברוני לדמויות. נראה כאילו היו לו רעיונות טובים לסרט, אבל הם לא התחברו לכדי יצירה קוהרנטית אחת.

נראה כי לאלסנדרו (אנדראה קרפנזנו) ולשלושת חבריו הקרובים אין הרבה דאגות בחיים, הם בעיקר עסוקים בלהעביר את הזמן ולשעשע את עצמם, חיים על חשבון אחרים וחולמים על עתיד ורוד. כשאלסנדרו מסתבך עם הרשויות עקב קטטה ילדותית, אביו מציב בפניו אולטימטום שמוביל אותו לקחת משרה משונה – להוציא לטיול יומי אדם קשיש. אלסנדרו שלא עבד בחייו מקבל את הגזרה בקושי רב, אך נפגש עם לאורה (רפאלה לבורוני) בעלת הבית הדברנית של הקשיש שמרוב הזמן שהם גרים בשכנות מחשיבה אותו למשפחה ומטפלת בענייניו. היא מספרת לו שהאדם שהוא יעזור לו הוא משורר מפורסם בשם ג'ורג'יו גלרדוצ'י (ג'וליאנו מונטאלדו) שסובל מאלצהיימר. למרות ההתחלה ההססנית, אלסנדרו מצליח להסתדר עם ג'ורג'יו ועם מחלתו.

"כל מה שתרצה". אנדראה קרפנזנו.

"כל מה שתרצה". אנדראה קרפנזנו.

בקשר שמתפתח ביניהם בולט הפער בין רמות האינטיליגנציה והוא עובד בזכות המנטליות המוחלשת של ג'ורג'יו עקב מחלתו. ג'ורג'יו מרוויח חברה גברית ורוח צעירה בחייו ואלסנדרו מרוויח פתח לעולם שלא הכיר והוא מסתקרן להעמיק יותר פנימה. למרות שבתחילה נראה שזה מרחיק אותו מחבריו, כי זווית הראייה שלו עליהם משתנה, הוא מצליח לסחוף אותם אחריו ולגלות את העוצמות שיש בחברות שלהם. הקשר עם ג'ורג'יו גם מציג באור חדש את היחסים שלו עם קלאודיה (דונטלה פינוקירו), אישה בוגרת יותר שמנסה לדחוף את אלסנדרו להתפתח כבן אדם. כשאלסנדרו נתקל בחלק מסתורי מעברו של המשורר, מתעורר עניינו והוא גורר אותם לצאת להרפתקה משותפת שתעזור לשניהם.

קרפנזנו מעביר היטב את הדמות של הצעיר ההולל שמגלה את עצמו, אך הבימוי הבעייתי לא מצליח להדגיש את הדרמה המתחוללת באלסנדרו וכך גילום הדמות לא מרשים במיוחד. מונטאלדו הותיק, שגם בעל ניסיון רב בבימוי ובכתיבה, מרוסן אף הוא בבימוי והדמות הטרגית והעמוקה שלו לא פורצת החוצה ולא מרגשת כמו שיכולה הייתה להיות. רפאלה לבורוני נפלאה בתור השכנה הדאגנית. בסצינות המעטות איתה היא מצליחה להצחיק ולרגש ובנוסף לשדר אותנטיות, למרות הדמות המעט קריקטורית שלה. פינקריו גם עושה עבודה מצוינת ומעבירה רגשות מורכבים באמצעות הבעות פנים קטנות – יכולת של שחקנים מעולים שאני מעריך במיוחד.

"כל מה שתרצה".

"כל מה שתרצה".

הנופים של איטליה יפהפיים וישנם צילומים קסומים לא מעטים מרחבי ארץ המגף, שעושים חשק לקפוץ לביקור. יכול להיות שהסרט הוא רק דרך למשרד התיירות האיטלקי לפרסם את המדינה לקהל בכל העולם. רק חבל שזה לא מציל את הסרט מלהיות מעט משעמם ומפוספס. עבודת תסריט מעט יותר טובה, ויתור על חלקים מיותרים ובימוי ממוקד יותר היו יכולים להציל אותו מסתמיותו.

אני לא חושב שהסרט הוא נוראי, ומתאר לעצמי שאנשים מבוגרים עשויים להנות ממנו, אך יש אופציות דרמתיות טובות בהרבה ממנו כרגע בקולנוע. נו, נחכה לסרט איטלקי אחר.

דירוג: ★★☆☆☆

כל מה שתרצה (איטליה, 2017)
בימוי: פרנצ'סקו ברוני | תסריט: פרנצ'סקו ברוני | משחק: ג'וליאנו מונטאלדו, אנדראה קרפנזנו, ארטורו ברוני | מוסיקה מקורית: קרלו ויראזי
הפצה: סרטי נחשון, החל מה-16.08.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

יובל

סרט נפלא, תתבגר ותבין. חוויה גדולה ועונג צרוף.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?